Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota MR2 TURBO 1994 - Chrisss | 1, 2 >> 10255 besök totalt |
Hej,
Nybliven MR2-ägare Åkte Audi A3 Quattro tidigare men ville ha nåt lättare och mer lämpligt för konbana och ev. SPVM Roadsport A. Är med och arrangerar http://www.challenge.nu A3:an räckte inte till, min bästa tid är 1,11 s efter snabbaste. Får se om det går fortare med en sån här. Det känns ovant med högerstyrt. Speciellt när man får sladd. Bilen är en 1994 importerad från Japan till UK 2007. Importerad till Sverige 2011. Från 1993 ändrades bakvagnen för att minska "snap oversteer". Bilen känns rätt så balanserad på gatan så det finns hopp. Bilen väger 1350 med 90 kg förare och nästan full tank. Det är 150 kg mindre än A3:an Bilen skall lättas! Det sitter en del godis på redan. Plåt är i toppskick men det är en del som är risigt och växellådan är kass. http://www.turbotechnics.com CT26 Hybrid S175 (T38/0.68) Smidda kolvar/original stakar. Tein ställbara Superstreet coilovers TRD krängningshämmare fram & bak (Toyota Racing Development) Vattenkyld IC Apexi FC ECU HKS EVC Laddtrycksstyrning Bromsad till 360 av http://www.rstuning.co.uk/ vid 1,3 Bar men jag tycker den laddar för sent och för abrupt för konbana och bana. Fullt ladd vid ca. 4300 rpm. Stendöd under 4000 rpm. Fixat hittils: R-däck Toyo 888 235x40x17 på 9" fälg bak R-däck Toyo 888 215x45x17 på 8" fälg fram Red-Top 25Ah batteri (6,2 kg) Nya o-ringar till kylarluftning (den nedre läckte) Beställt från GIK: Garett 3071R BB med 60 mm turbin 0,64 AR 56,5 mm turbinen har kass verkningsgrad 60 mm är mycket effektivare. Kompressor 53,1/71 Beställt från http://www.atsracing.net Adapter för turbon till grenröret olje-slangar Vatten-slangar DP Eagle vevstakar (vinterprojekt) Ventilfjädrar (vinterprojekt) Carbotech XP10 är oxå beställt. Bilen skall mappas av JRM och Apexin bytas till Link PnP ECU. Hittade en bra sida på nätet om rekomederade hjulinställningar för Autocross. 2,5 grader Camber fram. Toe-out. 1,5 grader Camber bak. Toe-in. Det skall justeras före premiären på challenge 29/8. _________________ Christian Lindblom 0704 91 51 56 _________________ Christian Lindblom |
||||
|
||||
Nämen oj, vilket byte. Lär ju bli lite knepigt till en början att nå tiderna du hade tidigare innan du vant dig riktigt. Det blir nog lite annorlunda med mittmotor och bakhjulsdrift. Ska bli riktigt kul att se din framfart med där, kommer bli kanonfart !!
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tjena, det var länge sen man såg dig. Kör du nåt? Testade att busa lite på Flisbergsparkeringen i Bro. Bilen känns snäll. T.o.m vid gassläpp. Lite lätt understyrd. Om man kör vettigt. Rumpan drar iväg när laddtrycket kommer på låga växlar. Jag har pillat lite med bilen. _________________ Christian Lindblom |
||||
Välkommen till SPVM, skall bli kul att se vad det blir av det hela.
Kul att ses igen föresten på Knutstorp för ett par veckor sedan _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Jora jag kör på, lite mer sällan nu för tiden men då och då. Blir dock inte mycket konbana nu för tiden (inge mer challenge sen dom flyttade från tullinge), så roligt är det inte att bryta runt bland konerna. Blir dock nån gång ibland på bromma med PCS. Blir mest bana istället med PCS, därför har du nog inte stött på mig du som är challengedemon. http://www.forumbilder.se/images/5e201114958PM04e3.jpg Ser ju inte så farligt tungt ut, fiins nog mycket att ta av dessutom om man är på det humöret, ser fram emot en uppdatering när du klämt runt den bland konerna! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Exige'n tänkte jag på... Tack Christian för att jag fick provköra bilen. Jag tror att MR2'an spöar Lotusen rätt enkelt i Challenge-banan. Dels tar effekten ut sin rätt och sen är ju Chassiet styvare och däcken bredare... Bärgis uppförsbacke för Lotusen med. Toyotan gick rätt fint ändå, tyckte jag. Allt är ju relativt, men chassit kändes helt okej. Motorkaraktären är ju lite väl hysterisk för att vara optimal. Fast du får trimma vidare, du fick ju trots allt spö av en 130-hästars 3-serie. _________________ |
||||
misstänkte det men vi vill ju se den smiska Challenge-banan lite mer ordentligt ju Christian: kul med bantningslistan ska bli intresant att se vad som gör vad och vad det landar på i slutändan. Edit: såg att chaffisen var med oxå _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
får gratulera till ny bilen kul att du är ute på banan igen. hoppas du får till bilen bra
är det bara konbana som gäller ?? eller blir de nån annan banåka? _________________ Tony Leipälä Bmw IX50 -23 Audi R8 turbo -12 BMW M4 cab -15 Bmw M2 -24 Ducati X Diavel s @mypetrolthings |
||||
Tack Jag försökte ringa dig i våras men du har bytt nummer. Hur mår bilen? Kommer du till Challenge? Två körningar kvar i år. Ev. blir det bana. Kanske t.o.m provar Roadsport. _________________ Christian Lindblom |
||||
En liten uppdatering.
Sparcostolar Evo 2 Plus är monterade på originalskenor. Bilden visar ett renskrapat golv. Bilden är rostfri Efter en del strul med tullen p.g.a att ATS Racing inte hade skickad med någon proformafaktura fick jag loss ett paket med godis idag. Turbon är en Garett GT3071 med 60 mm turbin och T3 0.64 avgashus för extern WG från GIK. Racekat från Feritta. Resten är diverse från ATS Racing. Stakar och ventilfjädrar monteras i vinter. Link ECU beställd och mappning gör av JRM vecka 34. _________________ Christian Lindblom |
||||
Men va faan?!?!!
Vi behöver ta ett snack! Hur ska du nu hinna hojja?? Allvarligt, den ser skitfin ut. Min kompis kan allt om dom där då han byggt 2 senast åren från plåtren. Han har full koll på vad du behöver o var du hittar det samt hur du pillar dit det på rätt sätt. Vi hörs. _________________ Mårten Kluck |
||||
Hörru Mårten, du är på tunn is nu, det här är rejsa, inget jonneforum Jag vet att Cristian har slösat bort pengar på en kolfibertriangel som kunde ha använts till bakdäck eller något annat vettigt _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Nä för fasen, det är ju bara ett verktyg för att köra snabbare i Challenge. Han måste ju gå ner i vikt lite vettu... _________________ Mårten Kluck |
||||
Halloj Bilen mår prima, Har jobbat som bara den under hela våren så det har inte blivit så mycket åka men lite uppdateringar har det hänt. Challenge vettefan om man vågar sig ut där siktar stenhårt på att åka bana resten av säsongen bilen ska in på chassi justering under veckan. sen ska den vara redo för banan. Det blev nya bussningar runtom i Delerin Samt motorsport ledlager till bärarmarna. Ställbara camberstag bak nya skivor runt om samt belägg kör på samma XP8 bak blev det en lite uppgradering 310 mm flytande skivor nya vätskor överallt Samt bilen är ju ny mappad så den laddar nu 1.7-1.8 stadigt sen har den en liten peak på 2.0 kilo, så den går fint Samt avgassystemet bytte jag bort så det sitter tre tum hela vägen på den nu. smsar mitt nya nr till dig. _________________ Tony Leipälä Bmw IX50 -23 Audi R8 turbo -12 BMW M4 cab -15 Bmw M2 -24 Ducati X Diavel s @mypetrolthings |
||||
Whoa, tomten kom visst tidigt i år! Ut i garaget nu och , vi vill se en ordentlig attack i Challenge om två veckor!!!! /J _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Bilen mappad med nya turbon.
Motoreffekt 371 hk enligt JRMs rullande landsväg. Ökat ladd gav så lite att Jimmy tyckte 1,55 Bar fick räcka. Drivhjulseffekten är 330 hk. D.v.s förluster ca. 11% Rototest säger att förluster för en tvåhjulsdriven är ca. 8% mätt på naven. 11% inkl. däckförluster är sansat och rimligt. Handritade kurvorna är Audi 1,8T med GT28RS turbo @ 1,45 bar. Skitnöjd med lågvarv. Passerar 200 Nm som motsvarar sugvrid redan vid 2500 rpm. Vid 3500 rpm ligger vridet bara 250 rpm efter Audin trots mycket större turbo. Kraften kommer fint ut ur kurvor/rondeller. När man kör känns det tyvärr tydligt att det faller över 6000 rpm. Motorn andas dåligt. Bättre luftintag och luftfilter samt nya kammar behövs för att plana ut momentkurvan. Så här bedrövlig var motorn före turbobyte. 360 hk upgett med 1,3 Bar laddtryck men sannolikt omräknat med orimligt hög förlust. 330-340 hk är nog närmare sanningen. Vridkurvan är helt plan ända till nästan 4000 rpm 140 ibs x ft är ungefär 190 Nm dvs sugmotorvrid. D.v.s turbon stendöd före 4000 rpm. Sen kom allt på 600 rpm. Värdelöst i praktiken men häftigt På söndag blir det första riktiga testet med bilen på Lunda med HPC _________________ Christian Lindblom |
||||
Kul projekt Christian
Inte för att det kommer att ändra något i resultatlista, men det ska bil kul att se dig snurra i ett moln av rök _________________ John Kraft Glidare: Honda NSX Banbil: Honda S2000 kompressor. Tidigare: EVO IX Tidigare: S2000 turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota MR2 TURBO 1994 - Chrisss | 1, 2 >> 10255 besök totalt |