Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4510 besök totalt |
Är breda fäljar så bra igentligen ??
Knepig rubrik, men jag kom inte på nått bättre. I 6 år höll jag på med en BMW E30 (lättad, 1100 kg med mig i) körde 205/50-15 R888 på 7,5 tums fälg och fick mycket erfarenhet hur hjulvinklar, lufttryck mm skulle stå för bästa fäste och minsta slitage, men hur jag än höll på kom jag aldrig helt ifrån att framdäcken slets mest/blev bulliga 1/3 del in på däcket, fick även samma fenomen på några Kumodäck jag provade tillfälligt. (har sett samma problem på många andra bilar oxå) Förra året bytte jag bilmodel till E36 (olättad, tjästevikt 1560 kg ) fick tag i en uppsättning fäljar som är klipt o skurna för E36, lätta o fina. Men dom är bara 7" breda, och när jag skulle köpa R-däck hittade jag R888 225/50-15 betydligt billigare än 205, så dom fick det bli. Det är lite balongdäck över utseensdet, och jag trodde att jag tydligt skulle känna vinglighet i däcken, men det känns helt OK. Nu när jag har åkt några bandagar och mönstret på däcken har sett bäst före, kan jag konstatera att slitaget jag hade på alla omgångar däck till E30an, inte finns alls. Förvisso knepigt att gämföra 2 helt olika bilar, men framvagnarna är ju likvärdiga, och jag har samma inställningar. Min fundering är ju då om det kunde ha nått med fälgbredden att göra ?? _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
I ditt fall TROR jag att det beror på den ändrade vikten och för lite camber.
Mina erfarenheter med bredare fälg är enbart positiv, dock också med ändrar et också! kör 048 205-50-15 på 7,5*15 och r888195-50-15 på 8*15, dock skall du veta att dessa däck är ca 1strl större än de flesta däcken i samma dimension. _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
Re: Är breda fäljar så bra igentligen ??
Är ju svårt att säga då du även har ändrat profilhöjden mätt i mm (inte i % vilket är samma). Sen kan det ju vara kraftigare stommar i 225 däcken vilket gör att det fungerar bättre än med de smalare däcken trots att fälgbredden är densamma. Lastindex skiljer ju också 86W på 205 och 91W på 225 men du har å andra sidan bytt till en betydligt tyngre bil. Dock intressant att slitaget är väldigt bra trots att du har breda däck i förhållande till fälgen. Jag själv är lite sugen på att gå ifrån 205/40på 7" fälg till 225/45 på samma fälgar, är inte helt lätt att få tag på breda fälgar i 15" med 4'100 cirkel. Men då får man väl fälgbreddsmaffian på sig som hävdar att det finns stora fördelar med att köra minst 9" breda fälgar med det däcket ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Re: Är breda fäljar så bra igentligen ??
Absolut ![]() 6ul & XXR har breda fälgar i 15" 8-10" breda med 4*100 bultmönster _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Hej Rikard!
Intressant frågeställning! Jag drar i samma ärende i min egen tråd. Är det slitaget du ser på en av bilderna som du känner igen och som upphört? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Bilden visar samma däck (Toyo R888 195/50/15) på dels 6" fälgar, och dels 6,5" fälgar.
Filura på hur stor skillnad i kontaktyta det blir: ![]() Min (lilla) erfarenhet är att däcken beter sig på ett bätte sätt när som inte har ballongformen, men olika bilar/vikter/däckfabrikat ger ju så klart olika resultat. Jag vet att jag kommer köpa 8" fälgar till nåsta år i alla fall. |
||
Re:
Frågan är ju hur stor skillnad det blir i effektiv slitbanebredd. Hade varit intressant att mäta den delen av däcket som är sliten på använda däck. Är inte förvånad över att traven blir högre med bredare fälgar men slitbanan är ganska rundad i kanten mot däckssidan. Hade jag tävlat och haft en maximal däcksbredd hade jag nog kört på breda fälgar. XXR har inga fälgar med ET30-40 i 8". Så det är Rota Slipstream eller 6UL som gäller isf. 6UL i 15*8" ET36 Med 225/45 och sen 15*7 ET36 med 195/50 eller 205/50 bak skulle sitta fint ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Jag kör med Toyo R888 205/50 15 på 7 tums fälg, har funkat bra hittills. Bilen sliter mycket framdäck, men det beror på att den är framtung.
Bak sliter det jämt, bra med stel axel ibland... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Uppar min gamla tråd, då jag bytt däck.
Nu blir det 225/40-16 på 8" fälj med samma ET som tidigare, kommer åka med samma hjulinställningar, blir spännade på Sviestad på söndag hur det funkar mot tidigare 225/50-15 på 7" Återkommer med rapport. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
Re:
rapporten .. ![]() _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4510 besök totalt |