Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Är breda fäljar så bra igentligen ??
4510 besök totalt
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402


Trådstartare
Är breda fäljar så bra igentligen ??

Knepig rubrik, men jag kom inte på nått bättre.

I 6 år höll jag på med en BMW E30 (lättad, 1100 kg med mig i) körde 205/50-15 R888 på 7,5 tums fälg och fick mycket erfarenhet hur hjulvinklar, lufttryck mm skulle stå för bästa fäste och minsta slitage, men hur jag än höll på kom jag aldrig helt ifrån att framdäcken slets mest/blev bulliga 1/3 del in på däcket, fick även samma fenomen på några Kumodäck jag provade tillfälligt. (har sett samma problem på många andra bilar oxå)

Förra året bytte jag bilmodel till E36 (olättad, tjästevikt 1560 kg ) fick tag i en uppsättning fäljar som är klipt o skurna för E36, lätta o fina. Men dom är bara 7" breda, och när jag skulle köpa R-däck hittade jag R888 225/50-15 betydligt billigare än 205, så dom fick det bli. Det är lite balongdäck över utseensdet, och jag trodde att jag tydligt skulle känna vinglighet i däcken, men det känns helt OK.

Nu när jag har åkt några bandagar och mönstret på däcken har sett bäst före, kan jag konstatera att slitaget jag hade på alla omgångar däck till E30an, inte finns alls.

Förvisso knepigt att gämföra 2 helt olika bilar, men framvagnarna är ju likvärdiga, och jag har samma inställningar.
Min fundering är ju då om det kunde ha nått med fälgbredden att göra ??

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236



I ditt fall TROR jag att det beror på den ändrade vikten och för lite camber.
Mina erfarenheter med bredare fälg är enbart positiv, dock också med ändrar et också!

kör 048 205-50-15 på 7,5*15 och r888195-50-15 på 8*15, dock skall du veta att dessa däck är ca 1strl större än de flesta däcken i samma dimension.

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Vad kom du fram till som funkade bäst på E30 i hjulvinklar & tryck ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3008



Re: Är breda fäljar så bra igentligen ??

Isåkare skrev:
Knepig rubrik, men jag kom inte på nått bättre.

I 6 år höll jag på med en BMW E30 (lättad, 1100 kg med mig i) körde 205/50-15 R888 på 7,5 tums fälg och fick mycket erfarenhet hur hjulvinklar, lufttryck mm skulle stå för bästa fäste och minsta slitage, men hur jag än höll på kom jag aldrig helt ifrån att framdäcken slets mest/blev bulliga 1/3 del in på däcket, fick även samma fenomen på några Kumodäck jag provade tillfälligt. (har sett samma problem på många andra bilar oxå)

Förra året bytte jag bilmodel till E36 (olättad, tjästevikt 1560 kg ) fick tag i en uppsättning fäljar som är klipt o skurna för E36, lätta o fina. Men dom är bara 7" breda, och när jag skulle köpa R-däck hittade jag R888 225/50-15 betydligt billigare än 205, så dom fick det bli. Det är lite balongdäck över utseensdet, och jag trodde att jag tydligt skulle känna vinglighet i däcken, men det känns helt OK.

Nu när jag har åkt några bandagar och mönstret på däcken har sett bäst före, kan jag konstatera att slitaget jag hade på alla omgångar däck till E30an, inte finns alls.

Förvisso knepigt att gämföra 2 helt olika bilar, men framvagnarna är ju likvärdiga, och jag har samma inställningar.
Min fundering är ju då om det kunde ha nått med fälgbredden att göra ??


Är ju svårt att säga då du även har ändrat profilhöjden mätt i mm (inte i % vilket är samma). Sen kan det ju vara kraftigare stommar i 225 däcken vilket gör att det fungerar bättre än med de smalare däcken trots att fälgbredden är densamma. Lastindex skiljer ju också 86W på 205 och 91W på 225 men du har å andra sidan bytt till en betydligt tyngre bil.

Dock intressant att slitaget är väldigt bra trots att du har breda däck i förhållande till fälgen. Jag själv är lite sugen på att gå ifrån 205/40på 7" fälg till 225/45 på samma fälgar, är inte helt lätt att få tag på breda fälgar i 15" med 4'100 cirkel. Men då får man väl fälgbreddsmaffian på sig som hävdar att det finns stora fördelar med att köra minst 9" breda fälgar med det däcket

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re: Är breda fäljar så bra igentligen ??

Andreas Millbro skrev:
Men då får man väl fälgbreddsmaffian på sig som hävdar att det finns stora fördelar med att köra minst 9" breda fälgar med det däcket


Absolut
6ul & XXR har breda fälgar i 15" 8-10" breda med 4*100 bultmönster

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



Hej Rikard!

Intressant frågeställning! Jag drar i samma ärende i min egen tråd. Är det slitaget du ser på en av bilderna som du känner igen och som upphört?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59929&start=357

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Rota har åtminstone ett par fälgvarianter i 15x8 med 4x100 också.

_________________
David Lundin
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Bilden visar samma däck (Toyo R888 195/50/15) på dels 6" fälgar, och dels 6,5" fälgar.

Filura på hur stor skillnad i kontaktyta det blir:



Min (lilla) erfarenhet är att däcken beter sig på ett bätte sätt när som inte har ballongformen, men olika bilar/vikter/däckfabrikat ger ju så klart olika resultat. Jag vet att jag kommer köpa 8" fälgar till nåsta år i alla fall.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3008



Re:

Tobias Nyström skrev:
Bilden visar samma däck (Toyo R888 195/50/15) på dels 6" fälgar, och dels 6,5" fälgar.

Filura på hur stor skillnad i kontaktyta det blir:



Min (lilla) erfarenhet är att däcken beter sig på ett bätte sätt när som inte har ballongformen, men olika bilar/vikter/däckfabrikat ger ju så klart olika resultat. Jag vet att jag kommer köpa 8" fälgar till nåsta år i alla fall.


Frågan är ju hur stor skillnad det blir i effektiv slitbanebredd. Hade varit intressant att mäta den delen av däcket som är sliten på använda däck. Är inte förvånad över att traven blir högre med bredare fälgar men slitbanan är ganska rundad i kanten mot däckssidan. Hade jag tävlat och haft en maximal däcksbredd hade jag nog kört på breda fälgar.

XXR har inga fälgar med ET30-40 i 8". Så det är Rota Slipstream eller 6UL som gäller isf.

6UL i 15*8" ET36 Med 225/45 och sen 15*7 ET36 med 195/50 eller 205/50 bak skulle sitta fint Frågan är bara hur mycket plats det är för bromsar i dem. Måste köra 7mm spacer fram på mina OZ Chrono ET42 för att gå fri ifrån oken

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3587



Jag kör med Toyo R888 205/50 15 på 7 tums fälg, har funkat bra hittills. Bilen sliter mycket framdäck, men det beror på att den är framtung.
Bak sliter det jämt, bra med stel axel ibland...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402


Trådstartare
Uppar min gamla tråd, då jag bytt däck.
Nu blir det 225/40-16 på 8" fälj med samma ET som tidigare, kommer åka med samma hjulinställningar, blir spännade på Sviestad på söndag hur det funkar mot tidigare 225/50-15 på 7"
Återkommer med rapport.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
PeR4

Här sen Sep 2004
Inlägg: 113



Re:

Isåkare skrev:
Uppar min gamla tråd, då jag bytt däck.
Nu blir det 225/40-16 på 8" fälj med samma ET som tidigare, kommer åka med samma hjulinställningar, blir spännade på Sviestad på söndag hur det funkar mot tidigare 225/50-15 på 7"
Återkommer med rapport.


rapporten ..

_________________
Erland Volden
Banbilen: BMW E30 330i
Citera
Däck för banåka
Är breda fäljar så bra igentligen ??
4510 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande