Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Drivaxeldamasker spricker
2 besök senaste veckan (2767 totalt)
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare

Som rubriken lyder.

Tror att vi haft sönder 4-5 stycken damasker på långloppsbilen (Volvo S60) med följdverkan att fettet sprutar ut i hela motorrummet. Vi har dock haft tur med att det hänt i slutet av rejsen, så vi har aldrig haft några driftstörningar.

Det som händer är att damaskerna spricker. Vi provade att byta från original till några mjukare (dock tunnare) varianter som kändes mer siliconaktiga i materialet om ni förstår vad jag menar. Dessa spricker också alternativt försvinner helt och hållet.

Så, har ni några förslag på lösningar?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Drivaxeldamasker spricker

JonasR1 skrev:
Som rubriken lyder.

Tror att vi haft sönder 4-5 stycken damasker på långloppsbilen (Volvo S60) med följdverkan att fettet sprutar ut i hela motorrummet. Vi har dock haft tur med att det hänt i slutet av rejsen, så vi har aldrig haft några driftstörningar.

Det som händer är att damaskerna spricker. Vi provade att byta från original till några mjukare (dock tunnare) varianter som kändes mer siliconaktiga i materialet om ni förstår vad jag menar. Dessa spricker också alternativt försvinner helt och hållet.

Så, har ni några förslag på lösningar?

Jag skulle kunna gissa mig till att det inte är något fel på damaskerna som använts, det är användningssättet. Min gissning att ni lyckas koka fettet i damaskerna efter några timmar, när det börjar koka exploderar/spricker damasken.

Utan att se exakt var damaskerna sitter skulle jag tro största boven är strålningsvärme, exempelvis från avgasrör eller bromskivor.
Rejält hög temp i hela motorutrymmet förbättrar ju inte kylningen.

Värmesköldar för att slippa strålningsvärme, kanske någon kanal så de får lite frisk luft. Givetvisi kombination mot bra högtempsfett, brukar inte följa med i damasksatserna så det får man köpa extra.

Göteborg
Här sen Nov 2002

"spricker"? Det är inte så att fettet blir aldeles för varmt så det blir vätska, sen kastar damasken ut så mycket pga vikten från vätskan så den tar i nåt, typ undersidan på fjäderbenet?
Då blir det ett litet snitt i ena vecket typ 10-20mm långt.

Köp bättre fett och prova igen typ...
Vad har ni för drivaxelvinklar?

BMW 330i -05
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Jo värmen är nog kan mycket väl vara boven i dramat. Precis, de spricker i vecken. Vi kör dock med redline cv 2 fett som ska tåla högre temp.
Eller rättare sagt vi har kört med både original och redline dock så har de ändå gått sönder.
Försöka med kylning är väl nästa steg antar jag.

Har inte någon vidare koll på drivaxelvinkeln, dock så får jag för mig att de är "ganska raka".

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

På vissa bilar med stora damasker, så sitter det o-ringar i vecken, för att hålla ihop dom.
Kan vara värt att prova.

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Frågan är om det funkar dock för problemet är att bälgen blir lite som att ha en pinne genom en vattenballong (om det nu hade gått), diametern behöver inte bli större men den kastar ut åt ena sidan där allt fettet samlats.

Läser nu att det står "i motorrummet", det är alltså den inre som pajar?

BMW 330i -05
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

En kille som kör långlopp har sagt att man skall "lufta" sina drivknutsdamasker på lillsidan, mao mot drivaxeln.

Han klämmer fast en saxpinne under damasken med ena benet uppvikt helt bakåt på utsidan.
På det viset blir det inte helt tätt, och om det blir övertryck så kan det pysa ut där.

Han gör så på både inre- och yttre knuten.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Frågan är om det funkar dock för problemet är att bälgen blir lite som att ha en pinne genom en vattenballong (om det nu hade gått), diametern behöver inte bli större men den kastar ut åt ena sidan där allt fettet samlats.

Läser nu att det står "i motorrummet", det är alltså den inre som pajar?

Ärligt talat kommer jag inte ihåg nu om det är båda, tror det, men den yttre har alla fall pajat. Vet att det varit fett på torpedväggen mm... Men den yttre är det nog framförallt.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005

Re:

Benci skrev:
En kille som kör långlopp har sagt att man skall "lufta" sina drivknutsdamasker på lillsidan, mao mot drivaxeln.

Han klämmer fast en saxpinne under damasken med ena benet uppvikt helt bakåt på utsidan.
På det viset blir det inte helt tätt, och om det blir övertryck så kan det pysa ut där.

Han gör så på både inre- och yttre knuten.

Det där lät ju som ett bra knep. Kan ju göras i förebyggande syfte. thumbs up

Göteborg
Här sen Aug 2004

Har samma problem på Elisen, har spräckt 3 damaskrar, händer alltid i slutet av rejs när som varmast
Har använt Ebay damaskrar eftersom Lotus inte släpper ifrån sig damasker utan helt dyrt kitt thumbs down
Tror lutningen också är bra tips, att prova i nästa försök. Vet någon vilket 'bättre' fett att rekommendera ?

också fattar jag rätt att man skall inte 'överfylla' med fett ?

Tack

Joachim

Dutch
Trollhättan
Här sen Nov 2006

Gammalt Porsche trick är att lufta med en bit "rött rör" från 5-56 burk.
Fast avskärmning från värmekälla är nog långsiktigare.

Avesta
Här sen Dec 2004

Volvo v70 mfl. har drivaxeldamasker av "plast" dom håller i stort sett hur länge som helst men jag vet inte hur dom skulle funka i din applikation.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

sEiKo skrev:
Volvo v70 mfl. har drivaxeldamasker av "plast" dom håller i stort sett hur länge som helst men jag vet inte hur dom skulle funka i din applikation.

Det var en sanning med rejäl modifikation, Det går väldigt mycket damasker och knutar till nyare Volvo på jobbet.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ang luftning så har alla nyare damasker två "åsar" på insidan mot drivaxeln, har man inte det så kan det vara smart att lösa det.
Vissa knutar ventilerar genom fettkoppen på baksidan.

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (2767 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande