Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3782 totalt) |
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för SAABs modeller.
OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||
jupp, det ska de göra iaf.. vet att när man bygger folkrace micror så använder man 9000 fjäderben (och nav..) med 900 drivaxlar
![]() EDIT: kom just på att jag testade om knutarna från 9000 passar i 900 naven och det gjorde de. Så det där med att biltema inte har knutar till 900 med abs.. Pyttsan. Var LITEN skillnad på knutsplinsen (tror att 900 var lite kortare), men knappast något problem.. Så mao går det få tag i billiga knutar till 900 med ![]() //jonathan _________________ Jonathan Berglund |
||||
Bultmönstret har varierat mellan åren och motoralternativen. Mellan 1994 och 2010 så har Saabs gjutjärnsmotorer för bensin delat bultmönster med Opels raka 4:or och V6:or om det kan vara till någon hjälp...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
synd att man saknar mått på GM:s mönster. Men det liknar ju lite small corporate mönstret:
http://members.shaw.ca/betterthanyou Tack :-) _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
Här var det ingen större verksamhet.
Finns det någon som kan svara på några 9-5 frågor i samband med motorpaket-byte.. ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag kanske har kvar lite Saab-relaterade kunskaper någonstans - vad är det du undrar? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Hur i hela friden är det meningen att växelreglaget ska monteras vid byte av hela motorpaketet. Jag har lyckats få ihop det..... men blir inte bra..... ich det kan omöjligt vara som jag gjort, som är meningen att det ska göras. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
http://forum.saabturboclub.com/showt Här finns lite info kring växellänkage. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Ok. Tack. Det löser nog de problem jag har nu.... när jag brottat det på plats.
Det skulle vara intressant att veta i vilken ordning det ska monteras... när motorn är ur. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det löste sig, med hjälp av länken. Man behöver inte koppla ihop länkaget med bilen, innan allt är på plats. Så har man lådan låst... och en man som sköter växelspaken så går det att pilla ihop det på slutet. Trångt som fan... men det går. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nu har vi problem..... med två SAAB 9-5
Dom uppför sig i stort sett lika. Gabriels har varit så ett bra tag.... och idag blev min -06a likadan. Inget laddtryck och lite ryckig gång. Går ok i jämn hastighet på landsvägen. Jagar man på dom, så ryker det som fan. Men mer grått än vitt. Släpper man av, så upphör rykandet. Jag har en känsla av att det inte är turbo-ras på någon av dom. Gabriels aggregat är demonterat och visuellt undersökt.... och det är bara lite glapp axielt. Och inte oljigt. Finns det några kända fel som gör att dom beter sig såhär ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kända fel är fyra stycken, S, A, A och B. ![]() Låter som turbofel ändå....... _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Ja.... på min var det absolut totalras på turbon. Åker och hämtar en annan nu. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det fanns minst tre versioner av vevhusventilationen, men det hjälper inte riktigt mot minskad oljemängd, katalysator direkt under oljetråget och low-tension kolvringar. Istället för att konstruera nytt försökte de göra 9000 motorn snål(are) och misslyckades kapitalt. Synd. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3782 totalt) |