Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
SAAB-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3782 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42260

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för SAABs modeller.

OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810 gäller även i denna tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dreamer
Uppsala
Här sen Mar 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej alla, nån som vet något ang saab's 9000 axlar? Passar dem in i og900 naven?

Tackar för svar!

_________________
Viktor Gabre
Citera
JonathanBerglund
Bäckebo
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



jupp, det ska de göra iaf.. vet att när man bygger folkrace micror så använder man 9000 fjäderben (och nav..) med 900 drivaxlar

EDIT: kom just på att jag testade om knutarna från 9000 passar i 900 naven och det gjorde de.
Så det där med att biltema inte har knutar till 900 med abs.. Pyttsan. Var LITEN skillnad på knutsplinsen (tror att 900 var lite kortare), men knappast något problem.. Så mao går det få tag i billiga knutar till 900 med

//jonathan

_________________
Jonathan Berglund
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



Någon som har koll på bultmönstret för Saab-motorer/växellådor? Hoppas på att det finns några modeller med GM:s "small corporate pattern". Någon som vet?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3415



Bultmönstret har varierat mellan åren och motoralternativen. Mellan 1994 och 2010 så har Saabs gjutjärnsmotorer för bensin delat bultmönster med Opels raka 4:or och V6:or om det kan vara till någon hjälp...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3453



Jag har ritat av bultmönstret för motorer från 94' och uppåt. Postar den här snart.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3453



Här. Slit den med hälsa. Må många SAAB-motorer monteras i diverse bilar!



_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



synd att man saknar mått på GM:s mönster. Men det liknar ju lite small corporate mönstret:

http://members.shaw.ca/betterthanyoutoo/bellhousing/SCP.jpg

Tack :-)

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Här var det ingen större verksamhet.

Finns det någon som kan svara på några 9-5 frågor i samband med motorpaket-byte.. ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3415



ButterflyRacing skrev:
Här var det ingen större verksamhet.

Finns det någon som kan svara på några 9-5 frågor i samband med motorpaket-byte.. ?


Jag kanske har kvar lite Saab-relaterade kunskaper någonstans - vad är det du undrar?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Sonett7 skrev:
ButterflyRacing skrev:
Här var det ingen större verksamhet.

Finns det någon som kan svara på några 9-5 frågor i samband med motorpaket-byte.. ?


Jag kanske har kvar lite Saab-relaterade kunskaper någonstans - vad är det du undrar?


Hur i hela friden är det meningen att växelreglaget ska monteras vid byte av hela motorpaketet.

Jag har lyckats få ihop det..... men blir inte bra..... ich det kan omöjligt vara som jag gjort, som är meningen att det ska göras.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3415



ButterflyRacing skrev:


Hur i hela friden är det meningen att växelreglaget ska monteras vid byte av hela motorpaketet.

Jag har lyckats få ihop det..... men blir inte bra..... ich det kan omöjligt vara som jag gjort, som är meningen att det ska göras.


http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/101704-FAQ-Justering-l%C . . . .

Här finns lite info kring växellänkage.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Ok. Tack. Det löser nog de problem jag har nu.... när jag brottat det på plats.

Det skulle vara intressant att veta i vilken ordning det ska monteras... när motorn är ur.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3415



Det har jag dessvärre ingen erfarenhet av, men sämre mekaniker än du har lyckats så det är nog bara att klura lite.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Sonett7 skrev:
ButterflyRacing skrev:


Hur i hela friden är det meningen att växelreglaget ska monteras vid byte av hela motorpaketet.

Jag har lyckats få ihop det..... men blir inte bra..... ich det kan omöjligt vara som jag gjort, som är meningen att det ska göras.


http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/101704-FAQ-Justering-l%C . . . .

Här finns lite info kring växellänkage.


Det löste sig, med hjälp av länken.

Man behöver inte koppla ihop länkaget med bilen, innan allt är på plats.
Så har man lådan låst... och en man som sköter växelspaken så går det att pilla ihop det på slutet. Trångt som fan... men det går.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nu har vi problem..... med två SAAB 9-5
Dom uppför sig i stort sett lika.

Gabriels har varit så ett bra tag.... och idag blev min -06a likadan.

Inget laddtryck och lite ryckig gång.
Går ok i jämn hastighet på landsvägen.

Jagar man på dom, så ryker det som fan. Men mer grått än vitt.
Släpper man av, så upphör rykandet.

Jag har en känsla av att det inte är turbo-ras på någon av dom.

Gabriels aggregat är demonterat och visuellt undersökt.... och det är bara lite glapp axielt. Och inte oljigt.

Finns det några kända fel som gör att dom beter sig såhär ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
Nu har vi problem..... med två SAAB 9-5
Dom uppför sig i stort sett lika.

Gabriels har varit så ett bra tag.... och idag blev min -06a likadan.

Inget laddtryck och lite ryckig gång.
Går ok i jämn hastighet på landsvägen.

Jagar man på dom, så ryker det som fan. Men mer grått än vitt.
Släpper man av, så upphör rykandet.

Jag har en känsla av att det inte är turbo-ras på någon av dom.

Gabriels aggregat är demonterat och visuellt undersökt.... och det är bara lite glapp axielt. Och inte oljigt.

Finns det några kända fel som gör att dom beter sig såhär ?


Kända fel är fyra stycken, S, A, A och B.

Låter som turbofel ändå.......

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



steffe skrev:
ButterflyRacing skrev:
Nu har vi problem..... med två SAAB 9-5
Dom uppför sig i stort sett lika.

Gabriels har varit så ett bra tag.... och idag blev min -06a likadan.

Inget laddtryck och lite ryckig gång.
Går ok i jämn hastighet på landsvägen.

Jagar man på dom, så ryker det som fan. Men mer grått än vitt.
Släpper man av, så upphör rykandet.

Jag har en känsla av att det inte är turbo-ras på någon av dom.

Gabriels aggregat är demonterat och visuellt undersökt.... och det är bara lite glapp axielt. Och inte oljigt.

Finns det några kända fel som gör att dom beter sig såhär ?


Kända fel är fyra stycken, S, A, A och B.

Låter som turbofel ändå.......


Ja.... på min var det absolut totalras på turbon.
Åker och hämtar en annan nu.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3453



9-5 bensinare är felbyggda och koksar ihop olja förr eller senare även om man kör vanliga intervaller. Turbon ryker först, sen kedjan.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7200



Har för mig att det finns en teknisk update, för att minska oilsludge, i form av ombyggnad av vevhusventilationen.

Longlife oljor är sällan bra för en maskin.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3453



Kolja skrev:
Har för mig att det finns en teknisk update, för att minska oilsludge, i form av ombyggnad av vevhusventilationen.

Longlife oljor är sällan bra för en maskin.


Det fanns minst tre versioner av vevhusventilationen, men det hjälper inte riktigt mot minskad oljemängd, katalysator direkt under oljetråget och low-tension kolvringar. Istället för att konstruera nytt försökte de göra 9000 motorn snål(are) och misslyckades kapitalt. Synd.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
SAAB-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3782 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande