Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad får man göra med en EU-godkänd bil?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5928 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Jag funderar på att köra en oskruvad nyare bil i Roadsport.
Har sökt och läst att det finns en del begränsningar på vad man får göra med en nyare EU-godkänd bil.
Har bland annat tagit bort dimljusen (bromskylning) på min Speedster och har hört att det får man inte göra...

Vad gäller för burar?
Importad bil innebär att den vid registreringsbesiktningen måste vara nära nog original, skall den sedan registreringsbesiktigas igen när buren är i (den är 2-sitsig från början)?

Vad får man göra på en EU-godkänd bil?
Var finns det att läsa någonstans?

Planen:
- importera bil
- registrera bil
- bygga tävlingsbil (stol, bur, bälte, strömbrytare, dragöglor etc)
- eventuellt vagnboksbesiktning
- tävla
- tanka
- tävla
- tanka
- tävla
- service
- tanka
- tävla
osv...

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om möjligt, plocka en bil som från början har varit i bruk på en marknad utanför EU (Tex USA eller Japan för att ta två vanliga exempel).

om inte så ska bilen vara i närheten av typat skick varje gång du besiktar den. En del bilar (tex GT3 RS har jag för mig) har typningspapper med och utan bur/halvbur. Men detta ser jag som specialfall.

Båge/halvbur som inte stör 3pbältena och som sitter bakom passagerarutrymmet brukar man inte bry sig om. Precis som man inte brukar bry sig om så mycket annat, om det inte retas.

Regbesikta in en bur som mindre ändring ska inte gå i en EUtypad bil om inte bilen är förberedd för det (som de tex är för dragkrok). Detta om jag inte fått det helt fel för mig. StandardRallybil verkar inte vara en bra utväg, även om det kan se möjligt ut på pappret.

Min blå bil besiktas med buren urskruvad, originalliknande ratt, originalstolar. Men i övrigt sitter allt annat kvar och det är lika lite inredning (ok, en matta på hatthyllan då) som vid tävling (svart plåt som inredning och en svart hardtop gör att det inte ser så illa ut).
Men förr eller senare så gnälls det väl över att fjädrarna glappar i sätena vid full drop (men ofta lyfter de på bärarmarna ).

Jag har en 1998 RS Roadster från Japan som jag bruksar nu... Intresserad?

Det är mao en härligt smygsoppa, som inte är bra formellt, men som fegt slem så går det att krypa förbi längs väggen.

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Båge/halvbur som inte stör 3pbältena och som sitter bakom passagerarutrymmet brukar man inte bry sig om. Precis som man inte brukar bry sig om så mycket annat, om det inte retas.

Låter som om det går i alla fall, men helst efter regbes?
Niklas Falk skrev:
Min blå bil besiktas med buren urskruvad, originalliknande ratt, originalstolar. Men i övrigt sitter allt annat kvar och det är lika lite inredning (ok, en matta på hatthyllan då) som vid tävling (svart plåt som inredning och en svart hardtop gör att det inte ser så illa ut).

Låter inte som det passar mig, mina tummar sitter mitt i handen...
Niklas Falk skrev:

Behöver en mekaniskt skottsäker bil, därför en letar jag en oskruvad nyare bil (ännu nyare). Men tack för frågan!

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Jag tror du har svårt att uppfylla dina krav, utan att köpa något helt färdigt, typ GT3 RS eller liknande.

Mekaniskt skottsäker, oskruvad och Roadsport är lite tufft att få ihop annars..

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Nillet skrev:
Niklas Falk skrev:

Behöver en mekaniskt skottsäker bil, därför en letar jag en oskruvad nyare bil (ännu nyare). Men tack för frågan!
Den är oskruvad (men det börjar behövas) och bara charmrostig

Vilken viktklass hade du tänk dig (och tävlingsklass)?

GT3 RS MKI är väl den som passar halvbra i A (men den blir lite tung med alla dagens tillägg, som kanske blir annorlunda 2013-2015).

Alla andra måste ju anpassas lite, men det går ju alltid att hjälpa till att hitta en lagomsvår väg fram (mitt besiktingsskruvande tar ca 6h i vardera riktning, och jag är inte snabb, men det är tråkigt eftersom det inte tillför nåt).

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
Jag tror du har svårt att uppfylla dina krav, utan att köpa något helt färdigt, typ GT3 RS eller liknande.

Mekaniskt skottsäker, oskruvad och Roadsport är lite tufft att få ihop annars..

OK, vad jag menar är att jag vill ha en nyare bil som då troligen håller att bara köra med.
Exempelvis borde en sprillans ny Miata vara skottsäker?
om inte annat så får man några sådana för samma pris som en GT3 RS...

Niklas Falk skrev:
Vilken viktklass hade du tänk dig (och tävlingsklass)?

Roadsport C och inte så mycket pengar som för en ny bil, framför allt inte de pengar som en GT3 RS kostar.

Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare
De trådar jag läst handlar om 4-sits så det är väl därför det ofta står att det inte går med EU-bil?
Rent hypotetiskt borde det alltså funka med planen i första posten och en sprillans ny Miata?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Nillet skrev:
De trådar jag läst handlar om 4-sits så det är väl därför det ofta står att det inte går med EU-bil?
Rent hypotetiskt borde det alltså funka med planen i första posten och en sprillans ny Miata?
Båge fäst i de fyra original bågfästena kompletterad med Pettystag borde gå att få till vagnbok på. Då fungerar cabsystemet (osäker på plastcabben) och du kan välja att ha passagerare eller inte.

FIAstol som fungerar med 3p och kan besiktas med blir nog kruxigt, samtidigt blir det lite mycket vikt om vi inte pillar lite i reglementet (160+5% och sen ABS, TC ger 1294kg. Utan ABS/TC blir det bara 1176 vilket nog är spot on).
Hur man gör en varaktiv inaktivering av ABS/TC har jag inte 100% koll på, men plomberad säkring är inte riktigt permanent (samtidigt vill du ha den fungerande åtminstone hos SBP). Samtidigt står garanterat den 4kanaliga ABSen för all bromskraftsreglering och via CANbusen skvallrar den säkert för ECUn...

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Re:

Niklas Falk skrev:
om möjligt, plocka en bil som från början har varit i bruk på en marknad utanför EU (Tex USA eller Japan för att ta två vanliga exempel).

Så det ÄR alltså på det viset att om jag tar en modell, låt oss säga en S2000, som finns som helbilsgodkänd, och plockar hem den ifrån USA så slipper jag de hållhakarna?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

P.P. skrev:
Niklas Falk skrev:

Så det ÄR alltså på det viset att om jag tar en modell, låt oss säga en S2000, som finns som helbilsgodkänd, och plockar hem den ifrån USA så slipper jag de hållhakarna?
Jepp, Certificate of Conformity (COC) som EU-Typintyget heter, är inte generellt utan är unikt för varje chassinummer.
De chassinummer som inte är avsedda för EU-marknaden har inte detta COC.

Tror tom det gäller även Possar (eller andra EU-tillverkade bilar) som man plockar via USA. Men det har jag ingen egen erfarenhet av.
Fältet "Typgodkännandenummer:" på Fordonfråga kan ge en hint (om du hittar bilar av bägge sorterna). På min som var avsedd för Japan från början så är det fältet tomt. Men den blå som var avsedd för EU så är det fyllt av godkännandenummret.

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
...Min blå bil besiktas med buren urskruvad, originalliknande ratt, originalstolar. Men i övrigt sitter allt annat kvar och det är lika lite inredning (ok, en matta på hatthyllan då) som vid tävling (svart plåt som inredning och en svart hardtop gör att det inte ser så illa ut)...

Ytterligare en fundering...
Innebär inte roadsport att det är en gatgodkänd bil???
Det låter som om din bil inte är gatgodkänd i tävlingsskick...

Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

Nillet skrev:
Niklas Falk skrev:
...Min blå bil besiktas med buren urskruvad, originalliknande ratt, originalstolar. Men i övrigt sitter allt annat kvar och det är lika lite inredning (ok, en matta på hatthyllan då) som vid tävling (svart plåt som inredning och en svart hardtop gör att det inte ser så illa ut)...

Det finns undantag i reglementet för säkerhetsutrustning.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Victor. skrev:
Nillet skrev:
Niklas Falk skrev:

Det finns undantag i reglementet för säkerhetsutrustning.

OK, har missat det.
Då kanske det är OK med en Sparco Ergo (stol) där man kan ta av huvud-sido-skyddet?

Citera
Halls
Stockholm
Här sen Apr 2007

Hur blir det med diff bromsar etc i en importbil från 3:e land?
Egentligen ska man väl kunna byta helt fritt då bilen inte är helbilsgodkänd.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Halls skrev:
Bilen får ett Nationell godkännande, precis som innan EUtypning infördes. Men avgasvärden vet jag inte riktigt vilka de väljer (jag har samma gränser på en EU-typad och en 3eLands-import från samma år).

Bromsar brukar kunna uppgraderas rimligt utan kommentar vid kontrollbes på ett helbilsgodkänt fordon, men ett surkart kan ju alltid bråka (dvs du är i händerna på godtycket).
Diffbroms är det ju ingen som ser och jag tror inte jag sett det kommenterat i COC (men jag kan kolla när jag kommer hem).
Spole eller agadiff kan de ju bråka om för vägsäkerhetsskäl (med all rätt).

Halls
Stockholm
Här sen Apr 2007

Re:

Niklas Falk skrev:
Halls skrev:
Bilen får ett Nationell godkännande, precis som innan EUtypning infördes. Men avgasvärden vet jag inte riktigt vilka de väljer (jag har samma gränser på en EU-typad och en 3eLands-import från samma år).

Bromsar brukar kunna uppgraderas rimligt utan kommentar vid kontrollbes på ett helbilsgodkänt fordon, men ett surkart kan ju alltid bråka (dvs du är i händerna på godtycket).
Diffbroms är det ju ingen som ser och jag tror inte jag sett det kommenterat i COC (men jag kan kolla när jag kommer hem).
Spole eller agadiff kan de ju bråka om för vägsäkerhetsskäl (med all rätt).

Problemet för svenskbilprovning (eller nu vilket besiktningsorgan man väljer) är ju att det finns inget COC att titta på när det kommer till bromsar, diff:en, koppling etc. på en icke helbilsgodkänd bil. Nationella godkännandet saknar en hel del underlag för att kunna påvisa vilka delar som satt på fordonet vid registreringbesiktningen.

och redan vid registreringsbesiktninge så blir det svårt för besiktningsorganet säkra vilka delar som är OEM och vilka som är eftermarknad saker.
Sen uppstår det även problem vid import från 3:e land då den marknaden kan ha annan utrustning än de europeiska modellerna med COC.

Låt säga att bilen kommer med en väl förspänd lamell diff och andra däcks dimensioner. Däcken står i pappren, men information om diffen står ingenstans. Så vid nästa kontrollbesiktning skulle det kunna uppstå problem att få igenom denna.

Jag står inför detta delemma själv just nu med en "special" bil från 3:e land.

Tyvärr så blir det oftast upp till besiktningsingenjören att avgöra. Detta gör det extremt svårt för oss vanliga dödliga att tolka reglerna.

Mvh

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Halls skrev:

Tyvärr så blir det oftast upp till besiktningsingenjören att avgöra. Detta gör det extremt svårt för oss vanliga dödliga att tolka reglerna.
Jag behövde intyg från generalagent för att få med vikter etc (eftersom den inte hade vikterna på en liten skylt i motorrummet).

Men modellen var inte så unik så den togs som seriemässigt utförande. Det kan ju vara problem att få ett sånt intyg om det är en modell gjord i tex 30 ex för ett specialändamål.

Men vid regbesiktingen fick jag påminna om intyget för motoreffekt etc eftersom gubben mest ville hantera det som en Tysklandsimport (han insåg att det skiljde lite när viktskylten inte fanns där).

Halls
Stockholm
Här sen Apr 2007

Re:

Niklas Falk skrev:
Halls skrev:

Jag behövde intyg från generalagent för att få med vikter etc (eftersom den inte hade vikterna på en liten skylt i motorrummet).

Men modellen var inte så unik så den togs som seriemässigt utförande. Det kan ju vara problem att få ett sånt intyg om det är en modell gjord i tex 30 ex för ett specialändamål.

Men vid regbesiktingen fick jag påminna om intyget för motoreffekt etc eftersom gubben mest ville hantera det som en Tysklandsimport (han insåg att det skiljde lite när viktskylten inte fanns där).

Jag har hört att man ofta kan hänvisa till instruktionsboken i många fall.
Exemeplvis vikter och mått, motoreffekt, däcksdimensioner, tankvolym etc.

Har du eller någon annan erfarenhet av detta?

Mvh

C

Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:

Bromsar brukar kunna uppgraderas rimligt utan kommentar vid kontrollbes på ett helbilsgodkänt fordon, men ett surkart kan ju alltid bråka (dvs du är i händerna på godtycket)

Enkelt. Räkna med att det inte går bra, för det är ju faktiskt olagligt att framföra ett fordon som inte är i föreskrivet skick. Är det så att man har tur för att kunnigheten inte är tillräckligt stor eller det missas så är det bara tacka å ta emot.

Men att gnälla på att saker som faktiskt är olagliga att ha på bilen inte går igenom besiktningen är pankaka. För det är ju faktiskt olagligt, och det är ju här på rejsa rätt vida kännt dessutom så då är det ännu värre att gnälla för man vet ju faktiskt till och med om det. Det är som att man gnäller på Tullen för de tog en med för många limpor cigaretter. Är ju inte tullens fel. Följ reglerna så hamnar man inte i klipa. Blir man tagen, eller får underkänt är det ingen annans än ens egna fel för man vet om att det inte är lagligt.

Sedan kan man säga vad man vill om reglerna, de är många dumma regler man vill ändra på, men det är inte upp till varesig tullen eller besiktningsföretagen. Vad valde du för parti senast? Det är de vi har valt som bestämmer..

Halls
Stockholm
Här sen Apr 2007

Re:

C skrev:
Niklas Falk skrev:

Bromsar brukar kunna uppgraderas rimligt utan kommentar vid kontrollbes på ett helbilsgodkänt fordon, men ett surkart kan ju alltid bråka (dvs du är i händerna på godtycket)

Enkelt. Räkna med att det inte går bra, för det är ju faktiskt olagligt att framföra ett fordon som inte är i föreskrivet skick. Är det så att man har tur för att kunnigheten inte är tillräckligt stor eller det missas så är det bara tacka å ta emot.

Men att gnälla på att saker som faktiskt är olagliga att ha på bilen inte går igenom besiktningen är pankaka. För det är ju faktiskt olagligt, och det är ju här på rejsa rätt vida kännt dessutom så då är det ännu värre att gnälla för man vet ju faktiskt till och med om det. Det är som att man gnäller på Tullen för de tog en med för många limpor cigaretter. Är ju inte tullens fel. Följ reglerna så hamnar man inte i klipa. Blir man tagen, eller får underkänt är det ingen annans än ens egna fel för man vet om att det inte är lagligt.

Sedan kan man säga vad man vill om reglerna, de är många dumma regler man vill ändra på, men det är inte upp till varesig tullen eller besiktningsföretagen. Vad valde du för parti senast? Det är de vi har valt som bestämmer..

Jag köper att de inte är någon ide att gnälla på det som är olagligt.
Men som i mitt fall så finns modellen med 3 olika valmöjligheter av bromsar, och detta från fabrik. Så frågan kvarstår ju då. Om bilen inte är helbilsgodkänd, kan man i efterhand byta till ett OEM kit av de värsta bromsarna? Allt är bolt-on och OEM.

I verkligehten så kan jag göra detta eftersom besikningsingenjören inte kommer se skillnad på vilket av bromspaketen som valdes på orginal bilen från fabrik.
Men vad säger lagen i denna fråga?

Mvh
Markus

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

C skrev:
Ska man gnälla på nåt egentligen så är det det stora glappet mellan regler och tillämpning.
Hade tillämpningspraxis varit stenhård (och det funnits resurser till kontroller) så hade det varit bättre feedback på hur smådumma reglerna är så det kan triggas ändring.
om man aldrig kollar efter regelboken så glider ju praxis iväg och ingen får feedback på hur knäppa regler är (eller om de tom är motsägelsefulla).

Försäkringskassan fick ju massor av kritik när de gick bokstavstroget efter de nya direktiv som kommit, folkstormen gav ändring i direktiven (om jag fattat det rätt, men det kan exemplifiera oavsett). Hade de istället bedömt lite godtyckligt så långt som budgeten räckt, hade det varit bättre?

I Tyskland finns TÜV, i Sverige finns godtycke. I det ena fallet kan du få papper på vad du får göra (och måste ha det pappret), i det andra får du aldrig nåt papper men kanske kan komma undan med det ändå.

SFRo har gjort ett jättebidrag till bilhobbyn med de möjligheter de jobbat fram. Men en del vill inte jobba igenom saker så de passar de alternativen (tex en mix av ändringar som inte går långt nog).

Nu har godtycket funnits så länge att en plötslig hård tillämpning skulle klämma åt många (men det skulle ju samtidigt rensa bilparken rätt rejält).
Kontrollerna skulle ju dessutom behöva kosta mycket mer.

Skruva banåkabil
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5928 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande