| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Köpråd Porsche 911/912 TURBO.
|
1, 2 >> 6157 besök totalt |
|
Hejsan. Jag har ett dilemma, är på jakt efter en Porsche 930 eller 964 turbo. Dock har jag inte hittat något objekt i min prisklass men har blivit erbjuden en Porsche 912. Ombyggd kosmetiskt till en 965a. Bromsar, stavar och övrig hjulupphängning är taget från en Porsche 930 turbo. Motor och växellåda är också från en 930. Motorn på 3.3l är trimmad och renoverad av spezialmotorer och lådan ska vara renoverad av myggan åtskilliga år tillbaka. Här är dilemmat, hur står sig en liknande bil i värde? Är det nåt värde kvar i en sån här bil om exempelvis om 5-10år? MVH Mattias _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||
|
965? Dvs den högerstyrda turbo? Gissar att du menar 935, breddad med annan huv?
Beroende på om den är körbar, raceklar eller besiktningsbar varierar priset en del. Låter som både motor och växelåda skulle göra den värd en del beroende på vad som gjorts. En fin 912 är väl värd 150'-200' och en 964 det dubbla. En halvdan 935 replica går på under 100'. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Gissar att han menar 964 Turbo - som ofta omnämns som 965 tyvärr.
Den kommer stå sig i värde tror jag. Den kommer ju aldrig bli en riktigt 964 turbo och den kommer aldrig bli en 912 i mint condition. Är den våldsamt dyr eller? Ligger den vettigt i pris nu så är det väl ingen fara.... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Hejsan. Ursäkta mitt okunnande. Kosmetiskt är den ombyggd till en Porsche 964 turbo.
Det är en bil från utlandet som ska reggas i Sverige. Svensk bilprovning gillar inte bilen på papper och säger att en reggning i Sverige utan intyg från generalagenturen Porsche Sverige är omöjlig. Riktpriset ligger på 250000:- svenska kronor. Motorn är renoverad -94 men har inte gått just något enligt ägaren. MVH Mattias _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||
|
Känns som mycket pengar för ett ombygge...köp absolut inte förrän nuvarande ägare fått den reggad och klar.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
om det nu inte sitter en VÄLDIGT speciell motor i den så låter 250 kSEK för en icke registreringsbar ombyggd 912:a som ett fullkomligt genomuselt köp. Oavsett vad byggkostnaden kan ha varit en gång i tiden. Men man vet ju förstås inte säkert förrän man kan detaljerna om bilen.
MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||
|
Tack så hemskt mycket för era tips och råd.
Jag pratade med Micke Svens på www.specialmotorer.com för att höra mer vad som är gjort åt motorn. Det jag fick till svar va "Den där är den första motorn jag byggde efter mina egna ideér och den är jävligt preppad" Men när jag läste mellan raderna så handlar det om en blueprintad motor, portat block och toppar. Original stakar och kolvar. Kammarna är utbytta till sugmotorkammar från en 964 om jag förstod rätt. kkk27 aggregat och en eftermarknadsintercooler. Ska ha uppmätts -93/-94 till ca 550hk och 800nm och en 0-180tid ska ha gjort på 10,1sekund i den 935an den satt i då. Så för mig som är ganska ny på Porsche så verkar detta vara en motor som är ordentligt påkostad. Idag sitter det en original 930 koppling men en 935 tryckplatta och lamell ska följa med vid ev köp så det går att justera k-jetronicen. Jag har setat hela veckan i telefon och blivit kopplad och bollad mellan våra myndigheter utan resultat. När jag besökte besiktningspersonalen på min besiktningsstation(för regbes) så sa dom mer eller mindre att det är en chansning. Skickade ett mail till Generalagenturen Porsche(då dom inte verkar äga en telefon) i tisdag utan något som hellst intresse eller svar. Bilen ser ju precis ut som jag vill ha den, rätt färger, rätt fälgar. En motor med lite mos i så jag kan åka både bana och köpa en glass på söndagarna. Därav har jag nog svårt att acceptera att detta är en affär som kommer medföra ordentligt med strul. Säljaren har även justerat priset till en rimlig nivå vid en djupare diskussion. Mvh Mattias _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||
|
Går den inte att regga är det ju bara att köpa en trailer och komma och rasta den ordentligt hos oss i PCS Racing
_________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||
|
Låter som en snikmotor om du frågar mig, inte smidda stakar eller kolvar..och kjettronic..
Hade letat lite mer och lagt mer för framtida värde i bilen. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Blir nog väldigt svårt att regga den i Sverige och glöm Porsches hjälp. Med en snällare motor skulle jag på ombyggt- eller amatörbyggtfordon spåret. Motorn borde se rätt orginal ut så kanske kan man ta den för en orginal på 260-330hk vilket gör det lite lättare om allt annat är turbospec. Både Spezial och Myggan vet vad de gör så 250'låter ok för en REGGAD bil. Dock är jag lite nyfiken på hur motorn går med tanke på k-jeten inte är helt enkel att modifiera till 550hk med körbarhet och vettiga lambdavärden. Orginaltändning upp till 1,5-2bar? 550hk låter även i mesta laget för en K27 turbo.
(Ursäkta min 965 okunnighet förresten) _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Jasså. Ja tack än en gång för er hjälp och synpunkter.
I dom utlänska papperen står det 3,3l i slagvolym och 240kw. Bilen har varit i Sverige förut och då med en v8 reggad för 81kw, medans maxeffekten bilprovningen kan tillåta i en Porsche 912 är 154kw med ombyggd fram och bakvagn inkl bromssystem. Skulle jag gå genom SFRo så gäller väl regeln 15kw/100kg? Då denna har 240kw och väger 980kg så går inte det heller då maximal effekt på 980kg ger 147kw. Alltså mindre effekt än vad Porsche har godkänt genom SBP. Mvh Mattias _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||
|
Jag blir alltid skeptisk och drar öronen åt mig när jag hör/läser om gamla Porschar som är ombyggda. Varför gör man det? För att man tycker att det är mycket tuffare att den ser nyare ut, eller för att den är krockad och det är billigare med eftermarknads plast än med original plåt?
Nu har du inte skrivigt ut årsmodell, men 912:or brukar vara ganska gamla. Fram till mitten -68:a har 911 (och 912) den korta hjulbasen. Det gjorde dom ganska instabila i hög fart. Det var därför motor och vxl låda flyttade ca 25mm bakåt, och karossen förlängdes lika mycket. Tänk också på att gamla Porschar har undermåligt rostskydd. Det var inte förens på 80:talet som de fick till det med galvaniseringen. Har någon dessutom varit där och "fixat" kan man misstänka att det finns rost. En fin originalare håller värdet betydligt bättre än en ombyggd bil. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
|
Re:
Ja lite samma känsla kan jag också få ibland samtidigt som jag själv inte brukar dra mig för att ändra saker och ting på bilar(brukar dock gå att återställa till original). Bilen är av årsmodell 1965 och ska vara av långa hjulbasen. Men då till ännu en fråga, hur förlänger man en hjulbas på en bil bara sådär? Då lär väl nån del av karossen förlängas också? Rostmässigt är bilen väldigt väldigt fin enligt både nuvarande ägare och föregående ägare. Följt historiken iaf 11år tillbaka. och jag brukar för det mesta lämna in bilarna på rostskyddsbehandling när rekond görs för att hålla allt fräscht. Nej, tror jag får avakta tills/om jag får något klartecken från myndigheterna. Problematiken med att leta Porsche 930 och 964 turbo är att min maxbudget ligger nånstans strax över 300'. Mvh Mattias
_________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||
|
Att förlänga hjulbasen är inte så komplicerat. Det behövs nya skärmar, nya bärarmar och så tror jag att man måste ändra infästningspunkterna för bärarmarna inne vid växellådan. Det är säkert OK gjort.
Motorn låter som en rätt typisk hyfsat välbyggd turbomotor gjort före 00-talet utan att man lagt ner mycket pengar i dyra delar. Originalstakarna håller för mycket laddning så länge man byter bultar och inte varvar över 7000, så jag ser inte nödvändigtvis att man måste byta dem för "bara" 550 hk (upp till 600 ska de nog klara åtminstone). K-jetronic däremot är ju rena skräpet egentligen. Micke Svens har nog hittat bra mycket bättre grejor sedan dess. Är den sedan körd en bit med 550 hk så kanske den börjar visa spår av slitage och det börjar bli dags för en översyn? Då kan det bli dyrt! och lådan är visserligen stark men vid så höga moment räkna inte med att den håller i evigheter. Får du rätt pris och du själv verkligen är sugen så köp. Om inte annat så är den säkert kul att köra! Men räkna med att den kan bli svår att bli av med om du inte dumpar priset den dagen du vill sälja. Gamla ombyggda bilar är inte så heta. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||
|
Det där låter som Uffe på NB Gummis gamla motor..
Den motorn satt i hans 930Turbo och den har jag kört omkring 2004, gick grymt fint. Uffe körde inte många mil med den och la ner sjukt mycket pengar då på att bygga den. Enligt honom var det allt gjort utom stakar och skulle mer pulver plockas ut var stakarna begränsningen.. Sen köpte en annan kompis motorn och körde med den typ 100 mil innan den såldes vidare antagligen dit där den finns nu! Priset var då mkt "rätt" eller fel beroende på om man köper eller säljer!
I vilket fall är nog motorn fin även om det med dagens mått kanske inte är en värsting.. Micke Svenz verkar förövrigt vara av den konservativa generationen och bygger fortfarande motorer med K-jetronic och dom går fortfarande mkt bra! Jag skulle dock vara tveksam till att köpa en bil som en tidigare ägare inte lyckats får igenom reggningen och tro att man själv kommer greja det?! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||
|
Det är ju väldigt mycket pengar att chansa med... Att köpa den för att bara rejsa - well då är det ju ännu rätt mycket pengar med tanke på att den sannolikt inte är byggd som en rejsbil nu.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Re:
Micke Svens motorer är aldrig snik motorer. Turbomotorerna hade smidda kolvar original och stakarna är inget problem. Porsche stoppade inte in skit i motorerna förr. Micke är duktig på k-jet och moddar bränslehuvuden etc för att plocka ut över 600 hk. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Du kommer aldrig att få igenom den.... För mycket pengar för att chansa på i alla fall. Beror väl på vad du ska göra med den, värdet är kanske runt 150 för motor och låda, resten inte speciellt mycket om karossen är ombyggd. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Hejsan.
Nu har jag iaf sagt ifrån mig en affär. När man nöp sig själv i armen insåg jag att så mycket pengar för en bil som kanske inte går att regga i Sverige som dessutom är en 912a utan kupefläkt osv osv är ett uruselt köp. Tråkigt då den hade det utseendet jag letar efter. Sökandet fortsätter efter en riktig Porsche 930 eller 964 turbo. Mvh Mattias _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||
|
Tips från coachen: Det finns ju en högerstyrd 964 turbo utan servicebok för 219 kSEK på Blocket. Varit till salu lääääänge dessutom så vid snabb affär kan jag tänka mig det finns ytterligare prutmån.
För de flesta banor är det ju bara en fördel med RHD
Känns den hyfsat frisk kanske det vore ett bra banåka-objekt att bygga på. Jag skulle då ge mig till att kolla närmare. Och även om den kanske är halvrutten så borde det åtminstone vara ett bättre köp än en oreggad H.P.D. 912. Mycket styvare kaross och bättre hjulupphängningar i 964 än i gammelbilarna. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 6157 besök totalt |