| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket racebil kan man bygga och ändå vara gatreggad
|
5686 besök totalt |
|
Re:
Som ombyggt fordon, inga problem. Annars krävs bromsprov (hos VTI) pga de ändrade bromsarna. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
VTI har haft priser på sin hemsida, och runt 7000 kr (plus moms?) låter bekant. Värt att notera är att det provet är mer omfattande/avancerat än det SFRo gör för ombyggt fordon.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Men detta är det som gäller för Amatörbyggt antar jag? Mvh _________________ Lars Gustavsson |
||
|
SFRos bromsprov är samma för ombyggt och amatörbyggt fordon, det är ingen skillnad.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Är det samma på bil som mc att bromsprovet gäller den modelen(tex 242 eller 244) som testas och inte just den bilen?
Eller de kanske går ännu längre o skriver 242dl o 242gt??
Vet att mamma och pappa fick göra ett bromsprov med bmwn(mc) då de skulle montera sidovagn på hojen och att det enligt far är fler som använt samma prov för att få sina hojar godkända att ha sidovagn efter det.. Skulle ju vara praktigst om man kunde gå ihop ett gäng med samma sorts bil o göra bromsprov på en av bilarna men använda det på resten med?
//Andreas _________________ Andreas Dandanell |
||
|
För ändrad bil/ombyggt fordon gäller i princip att bromsprovet är specifikt för individen, dvs just den bilen. Men om en tillverkare/leverantör tar fram ett bromskit kan man välja att typgodkänna just kittet, till en viss bil, men det går ju inte (i praktiken) att göra som privatperson.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Det är ju inte SBF du ska fråga när det gäller vad man får ha på gatan?
Det finns inga "förbud" mot fullbur men det finns heller inga fasta mått eller krav att hålla sig inom, det är en bedömning av hur insteg, sikt mm påverkas. Alltså skiljer också bedömningen mellan olika Bilprovningsstationer (tyvärr, kanske). Generellt sett kan man ändå säga att en full "rejsbur" med kryss i dörröppningarna, Toyotastag och hjälmkrossarstag är svårt att fixa i en vanlig gatreggad bil. Ombyggt fordon kan funka om man bygger riktigt slimmat och om bilens karossform medger. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket racebil kan man bygga och ändå vara gatreggad
|
5686 besök totalt |