Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6200 totalt) |
r-däcks fråga av en nybörjare
hej! har kollat runt lite både här på rejsa och andra forum men blir inte riktigt klok på det här med däck ![]() köpt mig en e36 m3 och som det ska fixas med i vinter men vilka däck ska man ha till nästa säsong?.. Kommer åka gata men även några banträffa(helt ny inom detta området) ska man satsa på ett semi R-däck typ ToyOR1r eller toyo R888. Vet att R-däk inte är det optimala på väg men med tanke hjulinställningar mm, så kommer det nog bli att jag åker på R-däck ääven på gatan, någon som har erfarenhet av hur mycket fortare R-däck slits jämfört med vanliga gatdäck? Tacksam för alla tips och förslag!! ![]() |
||||
Magnus har nog bra koll på det men min erfarenhet är max 1000mil inkluderat några banmöten.
På väg ca 1/3del så lång livslängd som vanliga däck. På bana håller de oftast bättre men är helt beroende på körstil, gummiblandning, hjulinställningar osv. Finns dom som kört slut på däcken på 30min och de som åkt 50timmar bana med samma däck beroende på ovan. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Jag har kört med R1-R (och R888) på min MX-5:a med blandade resultat, så här har du en liten redogörelse över mina erfarenheter.
Mitt första set R1-R var lätt beganade, hade gått en dag på Mantorp. Dessa höll ca 800 mil och 8-9 bandagar(!). Efter det köpte jag ett sprillans nytt set, som jag körde nära på slut på efter ca 100 mil och 2-3 bandagar. Om det berodde på dålig (obefintlig) heat cycling innan, eller att jag helt enkelt kör snabbare/aggressivare nu än när jag började, eller något annat vet jag faktiskt inte. Men troligen har jag helt enkelt överhettat dem och kanske hade R888 hållt längre av just den anledningen. Sen dess har jag kört på ett set beggade R888 som jag köpte med ca 3-4mm kvar på. Dessa har gått ca 100 mil och en konbanedag med riktigt aggressiv körning på. Än så länge finns åtminstone 2mm kvar på det sämsta däcket. Prestandamässigt är det svårt för mig att jämföra eftersom jag inte har några konkreta tider och bara kört en gång på R888, dessutom med för högt tryck. Men jag vill absolut slå ett slag för R1-R, med vilka jag flera gånger ledigt hängde eller körde ifrån likvärdiga bilar på R888:or. ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Re:
Håller med om allt ovanstående! Hur långt du kommer beror till största delen på hur du kör på banan och hur många mil du kör på banan. Stor skillnad om man skrapar ihop 8-10 mil på en banträff eller om man kör 25 mil på banan varje träff. Och om man kör 99% eller 101% gör enorm skillnad i hur länge det håller. 8-10 mil i 99% så blir det många många banmöten på en uppsättning. 20-25 mil i 101% tempo så blir det nog 2-3 träffar på en uppsättning. Och håller man 105% i tempo så blir det en handfull varv innan corden tittar fram ![]() Räkna med att få ihop max 50 till 100 mil bankörning på en uppsättning. ------- Sitter det inga däck på alls på bilen nu? Kan ju vara bra att åtminstone börja med vanliga däck och ev. skaffa nya däck under säsongen när du hunnit testa en banträff och där på plats snackat runt med allt glatt folk om tips o så? ------- Ang. hjulinställning: Mycket camber ger inte speciellt mer slitage på gata om du har lite toe. Mycket toe ger däremot snabbt mycket slitage på gatan. _________________ ![]() |
||||
Re:
Är det toyo R888 på en M3E36 så hamnar du nog på 3,5-5 grader fram 2,0-3,5 grader bak _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Räcker nog att ligga i nedre spannet, dvs 3-3,5 fram och 2-2,5 bak om man även ska köra till o från träffarna o lite till gata ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
tyckte det va lite väl mycket att böra med 5 grade me
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Re:
Du kan fundera på att skaffa en separat uppsättning hjul för bankörning. Fälgar till din bil borde gå att hitta för en liten peng, då har du också möjlighet att byta till en däckdimension som är billig också. Priset skalar inte alltid med storleken, vissa 15" av R888 brukar vara lite billigare t.ex. _________________ Andreas Andersson |
||||
Re:
Det kanske du har rätt i ![]() Lösningen heter transportdäck ![]() Annars är det ju så att R888 gillar camber. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
jo givetvis kan jag skaffa mig ett par 17 eller18" att ha å åka med på bana, men helts vill jag köra med samma både på gata å bana, kanske inte det bästa alternativet men sån är jag
![]() |
||||
jo självklart funkar gatdäck med och skulle säkert duga mer än väl för mig
![]() ![]() jag kanske tänker helt fel?? ![]() ![]() |
||||
Re:
ok, tack har kollat den ![]() ![]() |
||||
vet att det är lite "överkurs" kanske för en som är helt ny, men måste ändå köpa nya däck för dom som sitter på nu är livsfarliga
![]() ![]() ![]() |
||||
Jag tycker du ska satsa på michelin pilot sport eller super sport. Dessa däck är "vanliga" gatdäck men med ett grymt grepp. Du kommer ha kul på bana med dom samtidigt som dom håller många mil på gatan.
Att köra runt med r888 på gatan skulle inte jag rekommendera. Jättehögt vinande ljud + det som redan nämnts. Tycker du att det är så pass kul med bankörning att du sen vill köra mer så skaffar du dig en separat uppsättning banfälgar. Du skulle t.ex kunna köra 18" på gatan och 16" på bana. Du kan inte både ha kakan och äta den ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6200 totalt) |