Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
r-däcks fråga av en nybörjare
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6200 totalt)
ghgg

Här sen Feb 2010
Inlägg: 57


Trådstartare
r-däcks fråga av en nybörjare

hej! har kollat runt lite både här på rejsa och andra forum men blir inte riktigt klok på det här med däck

köpt mig en e36 m3 och som det ska fixas med i vinter men vilka däck ska man ha till nästa säsong?..
Kommer åka gata men även några banträffa(helt ny inom detta området) ska man satsa på ett semi R-däck typ ToyOR1r eller toyo R888. Vet att R-däk inte är det optimala på väg men med tanke hjulinställningar mm, så kommer det nog bli att jag åker på R-däck ääven på gatan, någon som har erfarenhet av hur mycket fortare R-däck slits jämfört med vanliga gatdäck? Tacksam för alla tips och förslag!!
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Magnus har nog bra koll på det men min erfarenhet är max 1000mil inkluderat några banmöten.

På väg ca 1/3del så lång livslängd som vanliga däck.
På bana håller de oftast bättre men är helt beroende på körstil, gummiblandning, hjulinställningar osv.

Finns dom som kört slut på däcken på 30min och de som åkt 50timmar bana med samma däck beroende på ovan.
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Jag har kört med R1-R (och R888) på min MX-5:a med blandade resultat, så här har du en liten redogörelse över mina erfarenheter.

Mitt första set R1-R var lätt beganade, hade gått en dag på Mantorp. Dessa höll ca 800 mil och 8-9 bandagar(!).

Efter det köpte jag ett sprillans nytt set, som jag körde nära på slut på efter ca 100 mil och 2-3 bandagar. Om det berodde på dålig (obefintlig) heat cycling innan, eller att jag helt enkelt kör snabbare/aggressivare nu än när jag började, eller något annat vet jag faktiskt inte.
Men troligen har jag helt enkelt överhettat dem och kanske hade R888 hållt längre av just den anledningen.

Sen dess har jag kört på ett set beggade R888 som jag köpte med ca 3-4mm kvar på. Dessa har gått ca 100 mil och en konbanedag med riktigt aggressiv körning på. Än så länge finns åtminstone 2mm kvar på det sämsta däcket.

Prestandamässigt är det svårt för mig att jämföra eftersom jag inte har några konkreta tider och bara kört en gång på R888, dessutom med för högt tryck.
Men jag vill absolut slå ett slag för R1-R, med vilka jag flera gånger ledigt hängde eller körde ifrån likvärdiga bilar på R888:or.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
ghgg

Här sen Feb 2010
Inlägg: 57


Trådstartare
okej tack för svaren thumbs up då kanske man ska satsa på semi R-däck ändå? ingen mer som har erfarenhet av R-däck?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Björn skrev:
... max 1000mil inkluderat några banmöten.

...på väg ca 1/3del så lång livslängd som vanliga däck.

...på bana håller de oftast bättre men är helt beroende på körstil, gummiblandning, hjulinställningar osv.

...Finns dom som kört slut på däcken på 30min och de som åkt 50timmar bana med samma däck beroende på ovan.


Håller med om allt ovanstående!

Hur långt du kommer beror till största delen på hur du kör på banan och hur många mil du kör på banan. Stor skillnad om man skrapar ihop 8-10 mil på en banträff eller om man kör 25 mil på banan varje träff. Och om man kör 99% eller 101% gör enorm skillnad i hur länge det håller. 8-10 mil i 99% så blir det många många banmöten på en uppsättning. 20-25 mil i 101% tempo så blir det nog 2-3 träffar på en uppsättning. Och håller man 105% i tempo så blir det en handfull varv innan corden tittar fram

Räkna med att få ihop max 50 till 100 mil bankörning på en uppsättning.

-------

Sitter det inga däck på alls på bilen nu? Kan ju vara bra att åtminstone börja med vanliga däck och ev. skaffa nya däck under säsongen när du hunnit testa en banträff och där på plats snackat runt med allt glatt folk om tips o så?

-------

Ang. hjulinställning: Mycket camber ger inte speciellt mer slitage på gata om du har lite toe. Mycket toe ger däremot snabbt mycket slitage på gatan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ghgg

Här sen Feb 2010
Inlägg: 57


Trådstartare
tack magnus! thumbs up jo sitter däck på bilen men är några billiga grejer,som jag inte vet om jag vill ta ut på bana för dom är värdelösa på gatan
Citera
ghgg

Här sen Feb 2010
Inlägg: 57


Trådstartare
som jag förståt det så trivs R-däck bättre med mer camber? eller har jag missupfattat? och isf hur mycket camber ska man ha? mer camber bak än fram eller vad kör ni med? Uppskattar verkligen era inlägg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

_nicke_ skrev:
som jag förståt det så trivs R-däck bättre med mer camber? eller har jag missupfattat? och isf hur mycket camber ska man ha? mer camber bak än fram eller vad kör ni med? Uppskattar verkligen era inlägg


Är det toyo R888 på en M3E36 så hamnar du nog på
3,5-5 grader fram
2,0-3,5 grader bak

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Michael Bäck skrev:
_nicke_ skrev:
som jag förståt det så trivs R-däck bättre med mer camber? eller har jag missupfattat? och isf hur mycket camber ska man ha? mer camber bak än fram eller vad kör ni med? Uppskattar verkligen era inlägg


Är det toyo R888 på en M3E36 så hamnar du nog på
3,5-5 grader fram
2,0-3,5 grader bak


Räcker nog att ligga i nedre spannet, dvs 3-3,5 fram och 2-2,5 bak om man även ska köra till o från träffarna o lite till gata (tänkte det var bäst att nämna det så att du inte börjar med 5 grader camber det första du gör )

_________________
Magnus Thomé
Citera
ghgg

Här sen Feb 2010
Inlägg: 57


Trådstartare
tyckte det va lite väl mycket att böra med 5 grade me jätte kul att få hjälp och svar, då man är helt novis där det gäller chassi intällningar och däck? men är det någon mer som har erfarnhet av Toyo Proxes R1R? är ett semi r-däck och det kanske är ett bättre allternativ då det står att det har längre livsläng och lämpar sig mer om man bara kör någon enstaka banträff å resten gata? eller så kör man på toyo 888 och räckna med att det kommer gå åt nån uppsättning under nästa år vilken gummiblandning är vanligast att folk kör me?? finns väl 3 olika på 888:orn?
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kör hårdaste gummiblandningen om du är intresserad av längre livslängd på däcken.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



Re:

_nicke_ skrev:
men är det någon mer som har erfarnhet av Toyo Proxes R1R? är ett semi r-däck och det kanske är ett bättre allternativ då det står att det har längre livsläng och lämpar sig mer om man bara kör någon enstaka banträff å resten gata? eller så kör man på toyo 888 och räckna med att det kommer gå åt nån uppsättning under nästa år vilken gummiblandning är vanligast att folk kör me?? finns väl 3 olika på 888:orn?


Du kan fundera på att skaffa en separat uppsättning hjul för bankörning. Fälgar till din bil borde gå att hitta för en liten peng, då har du också möjlighet att byta till en däckdimension som är billig också. Priset skalar inte alltid med storleken, vissa 15" av R888 brukar vara lite billigare t.ex.

_________________
Andreas Andersson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Magnus Thomé skrev:
Räcker nog att ligga i nedre spannet, dvs 3-3,5 fram och 2-2,5 bak om man även ska köra till o från träffarna o lite till gata (tänkte det var bäst att nämna det så att du inte börjar med 5 grader camber det första du gör )


Det kanske du har rätt i
Lösningen heter transportdäck
Annars är det ju så att R888 gillar camber.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Värt att betänka är att man har kul på bana utan r-däck och massa camber. Går jättebra att åka nå'n banträff med omodifierad bil. thumbs up

_________________
Citera
ghgg

Här sen Feb 2010
Inlägg: 57


Trådstartare
jo givetvis kan jag skaffa mig ett par 17 eller18" att ha å åka med på bana, men helts vill jag köra med samma både på gata å bana, kanske inte det bästa alternativet men sån är jag för som sakt, kommer nog mets bli gata å några banträffar... finns det mer för R-däck som kan vara av intresse? och som är lagliga på väg?
Citera
ghgg

Här sen Feb 2010
Inlägg: 57


Trådstartare
jo självklart funkar gatdäck med och skulle säkert duga mer än väl för mig men då jag ändå ska uppgradera bilen lite så känns det ändå värt att köra med "rätt däck"

jag kanske tänker helt fel?? och rätta mig gäran då isf
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Ja, men inget annat r-däck är vanligtvis billigare än Toyo.

Det finns en r-däckslista här på Rejsa som du kan använda för att hitta bra information om olika r-däck..
Titta högst upp på din skärm

_________________
BMW MC-klubben
Citera
ghgg

Här sen Feb 2010
Inlägg: 57


Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Ja, men inget annat r-däck är vanligtvis billigare än Toyo.

Det finns en r-däckslista här på Rejsa som du kan använda för att hitta bra information om olika r-däck..
Titta högst upp på din skärm


ok, tack har kollat den thumbs up har me förståt av att kikat runt lite att Toyo är dom billigaste,
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Visst är det bättre och roligare med r-däck men man måste inte ha det. På samma sätt som man inte måste ha 5 grader camber. Många blir bortskrämda ibland.
Men kan du, så satsa på r-däck.

_________________
Citera
ghgg

Här sen Feb 2010
Inlägg: 57


Trådstartare
vet att det är lite "överkurs" kanske för en som är helt ny, men måste ändå köpa nya däck för dom som sitter på nu är livsfarliga så då känns det lika bra att satsa på nått beprövat direkt men håller med dig om att det absolut inte behövs
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



Jag tycker du ska satsa på michelin pilot sport eller super sport. Dessa däck är "vanliga" gatdäck men med ett grymt grepp. Du kommer ha kul på bana med dom samtidigt som dom håller många mil på gatan.
Att köra runt med r888 på gatan skulle inte jag rekommendera. Jättehögt vinande ljud + det som redan nämnts.

Tycker du att det är så pass kul med bankörning att du sen vill köra mer så skaffar du dig en separat uppsättning banfälgar. Du skulle t.ex kunna köra 18" på gatan och 16" på bana.

Du kan inte både ha kakan och äta den

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Däck för banåka
r-däcks fråga av en nybörjare
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6200 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande