| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varför går drivaxlarna sönder såhär?
|
13 besök senaste veckan (13731 totalt) |
|
Re:
Det bekräftar vad vi kommit fram till. Vilket nav använder man? Borra om från S2 eller är det samma på 80 B3? Inre medbringare, kan man byta rakt av mellan 100 och 108 mm? _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
Jag vet inte vilka nav man använder, jag tror fixit tillverkar nav med original som utgångspunkt. Jag har hört att tidiga audi 80 nav ska passa. När det gäller medbringare finns det 108mm att köpa till de flesta lådor. Till 02J lådan finns det standard. _________________
|
||||
|
Re:
Det gör inte saken lättare. Det är praktiskt taget en "borrhammare" som kickar drivaxlarna. Det + klistriga däck + mycket vrid + difbroms + snabba växlingar överskrider vad tillverkaren dimensionerade knutar för
Det är skönt att se att du har lösningen på G. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Går man från vanliga synkar till dogbox så får man dessutom ett större glapp när amn byter håll på drivningen, t ex om man går från motorbroms till gaspådrag. Det ger fina slag i drivlinan.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
EDIT EDIT EDIT!!!Jag fick nu se att det inte var på samma ställe!!!
Låter ändå inlägget vara orört eftersom även detta kan vara bra att veta.
Jag körde av vänster axel på för ett par år sedan på samma ställe som du *), brottytan såg liknande ut som din och i mitt fall berodde det på klassikern att muttern lossnade på grund av att de slitna splinsen rörde sig i varandra. Detta gjorde att muttern sakta men säkert gängades av och det blev en roterande kraft som till slut dödade axeln. Du har kanske läst trådar om detta förut och då sett att en av lösningarna är att limma splinsen. Lite svårmekat ute i skogen dock... För min del löste jag det med dubbla loctitade muttrar.
*) Inte på Knutstorp alltså utan på samma ställe på axeln. ;-)))) _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Trasig drivknut
Jag har varit med om liknande brott på den splinsade axeln. Det är lite svårt att förklara vad problemet var men jag ska göra ett försök.... :-) När jag tryckte i drivknuten i lagret/navet så "bottnade" den innan tappen på knuten nått ut genom navet. När jag sedan drog åt navbulten så sträcktes den hårda splinsade axeln på ett sätt att det uppstod en brottsanvisning som sen gav med sig efter en kort tid på vägen. Då såg det ut precis som på bilden. Vi snackar inte om att det var mycket som saknades innan tappen nådde till kanten på navet utan det rörde sig om en halv mm eller liknande, men tydligen räckte det.... :-( Nu är det väl inte säkert att det är ditt problem, men mitt tips är att kolla upp det iaf.... om du vill att jag förklarar bättre får du hojta till. MVH Martin www.speedmetal.se _________________ Martin Staberg |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Varför går drivaxlarna sönder såhär?
|
13 besök senaste veckan (13731 totalt) |