Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22 >> 1 besök senaste veckan (103577 totalt) |
_________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||||
Tjena Magnus! Testet gick bra får man väl säga, inga tider men nya Kumho däcken funkade fint kändes det som
![]() ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
Re:
Ganska bra klar underdrift ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Ja så är äntligen säsongen igång
![]() Upptakt: Inga större modifieringar skulle göras inför 2011, bara lite aerodynamik, ny front, bakvinge, två bussningar i bakvagnen, bredare fälgar och nya däck (Kumho V70A). Hur gott om tid som helst va ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Har en rätt så brokig historia på Mantorp som nu skulle övervinnas. 2009 Race 1: Snurrade ut på rakan och fastnade i gruset, DNF. 2009 Race 2: Kom i mål men det gick inte så fort, kom sist. 2009 Race 11: Punktering på formationsvarvet, kom sist. (efter hjulbyte.) 2009 Race 12: Bröt med kraftig vibration i ratten vi inbromsning, DNF. (sprucken bromsskiva) 2010 Race 1: Regn, låg tvåa men var av i Parisern och kom 4:a. 2010 Race 2: Regn, funkade bättre, kom i mål som 3:a. Lördag: Tidsträning 1: Lite spänd på om allt skulle lira med nya bromsar och allt men det fungerade fint. Hade dessvärre inte Johan Christensson med som mekhjälp som jag hade förra året men Lundvalls mekhjälp ställde upp frivilligt och kollade lufttryck och hjulbultar på träningarna, stort tack ![]() ![]() Tidsträning 2: Släppte ur lite mer luft i däcken och jagade på lite mer, provade att flytta fram bromspunkten på rakan och hittade till slut ett bra ställe att gå på bromsen. Var inga problem att få fria varv så jag lyckades få till en ordentlig tid, 1:33,75 Pole i klass standard med en sekund ![]() Race 1: Medveten om att allt kan hända i starten och faktumet att jag startade högerled medan Jocke Ahlberg startade i vänsterled gjorde att jag var förberedd på att mata fullt och försöka hålla yttern i startkurvan och sedan ha innern i Parisern, det var ju riktigt snabba bilar framför mig. Nu blev det inte så, en specialbil i högerledet längre fram hade fel växel i när starten i gick vilket resuterade i att högerledet stod i princip stilla. Såklart kom Ahlberg skjuten som ur en kanon och det blev trångt i starkurvan, jag låg i mitten med en bil på vardera sida. In mot chikanen blev det också trångt, gick in i bredd med Carnevik som testade curbsen ordentligt i utgången mot rakan men bilen höll som tur var ![]() ![]() ![]() Söndag: Fri träning: Ville prova nåt nytt jämfört med lördagen för att hitta lite mer fart. Bytte till mjukare bakfjädrar för att få bort lite av överstyrningen i Parisern, Mjölbykurvan och Krönet. Bilen kändes bra, på nåt sätt mer lätthanterlig och bästatiden var tillräckligt bra för att jag skulle behålla setupen till Race 2. Bästa tid 1:34,73. Race 2: Startade i vänsterled bakom Sven Berg med Ahlberg snett framför och Emil Österberg till höger. Starten gick skapligt, hade bättre koll i backspegeln också den här gången, Johan Svensson kom förbi i Startkurvan sen hängde jag på bort mot chikanen, höll ytterspår i chikanen med bilar på insidan och fokuserade på att få till en bra utgång vilket var lättare med nya setupen. Hade bättre fart i dom snabba kurvorna och kände att jag hade kontakt på Ahlbergs tempo. Ett par varv gick med lite modifierad bilar mellan, bl.a Sven Berg, Johan Samson, Johan Svensson och Michael Bäck (som dessvärre tvingades bryta med diffhaveri). När dessa senare dragit ifrån hade jag och Ahlberg en fin fight igen men nu fick jag bättre fart ut på rakan och kunde efter några varv komma förbi, hade också bättre fart på Krönet där Ahlberg annars var mycket snabbare än mig i Race 1. Höll mig på banan och bärgade segern i Race 2 YES!!! ![]() Summarum: En riktigt fin helg med trevligt folk, kul racing och fint väder. Mycket skrivande om Ahlberg men det blir ju så, man är ju rätt fokuserad på den närmsta konkurrenten ![]() ![]() Tack Lundvall för morgonkaffet ![]() Stort tack också till mor, far och bror med dotter som kom och hejade på söndagen ![]() Fotnot: Allt är taget ur minnet så det är inte alltid det stämmer helt precis ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||||
Re:
Tack Johan ![]()
Tack, det värmer att höra ![]() ![]()
Tackar! Har du några tips om banan PM:a gärna ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
Racerapport Falkenberg 3/6-11
Upptakt: Skönt att veta inför Falkenberg var att chefmeken, Johan Christensson, skulle med. Kändes bra att ha varit på banan en gång innan också så man hittar runt. Ny hjulinställning med nya bussningar bak, däck omskiftade, påfylld växellåda och en ordentlig bromsluftning (med en del luft som skulle ut ![]() ![]() Tidsträning: Körde ut med relativt lågt lufttryck i däcken då jag vet att trycket stiger ordentligt så det fick bli några lugna varv till att börja med. En del bilar satsade friskt ganska tidigt och körde med bakjulen utanför banan ut på rakan. Körde några varv och sedan in i depå för att kolla lufttryck samt hjulbultar, Martin F (wheelbase) kom och kollade tempspread på Kumhodäcken också, fick nyttig info som man kan fundera lite över inför framtida race och även verktygsinköp, tack för hjälpen ![]() Där blev jag glatt överraskad, var inställd på att det ev. skulle vara E30/E21 i topp (med Gotland i minnet)men istället hade jag snabbaste varv, 53,027 med 6 tiondelar ner till tvåan. Kul kul ![]() Race 1: Var riktigt laddad och ville verkligen göra en bra start och hålla min plats, dessvärre är det lotto med en chikane som första böj tycker jag. Hade inhandlat en vidvinkel backspegel från Feltema för att kunna ha bättre uppsikt bakåt. Låg i höger startled vilket kändes bra inför T1. Starten går och jag får bra fart, dessvärre blir det trångt och jag tvingas bromsa tidigt, Mats Kinnby framför mig kommer ut på gräset lite grann men jag slinker förbi. Per-ola Mattsson gjorde en kanon start och ligger nu framför mig. Ett par bilar går av i utgången av T1 och det är en massa damm och grus på banan och vips stack Jocke Ahlberg förbi. ![]() (Foto:Patrik Skoog) Jakten börjar kan man säga...Kom ifatt Per-ola efter ett tag, dom där lätta bilar går kvickt i böjarna kan man säga, enda chansen att komma förbi var att satsa allt på en bra utgång i högern innan rakan för att kunna bromsa sig förbi. Vi ligger tätt några varv, riktigt kul, sen lyckas jag få till den utgången jag ville eller kanske Per-ola missade lite. Jag kan iaf bromsa mig förbi in i T1 och komma ut före med en E21 vääldigt tätt bakom. ![]() (Foto:Patrik Skoog) ![]() (Foto:Patrik Skoog) Under dom varv som gått så har Michael Bäck legat först i en klunga med Ahlberg tätt bakom och nu jag därefter. Väldigt tät racing, jag gör ett omkörningsförsök på Ahlberg där jag ligger på utsidan in i chikanen men det understyrde ut ur vänstern, resultatet, en bula i Jockes förardörr ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Foton:Johan Christensson) Sedan kommer varvningarna och där har jag för första gången flyt att ligga på rätt ställe. Magnus Holmström sveper förbi mig på rakan och tar Jocke och Michael strax efter vänstern i T1 där då jag hänger med på innern i långa högern, fy fasen vad skönt, äntligen i ledningen. Sedan fölger ett gäng svettiga varv där Jocke är snabbare är mig på vissa partier och omvänt. Hade svårt att få ner farten in mot T1 och det gick plågsamt sakta ut ur T1 ibland. ![]() (Foto:Patrik Skoog) Kom även för snävt i högern uppför backen och tappade fart på hela baksidan. Helt klart stressad ![]() ![]() ![]() Race 2: Riktigt laddad igen, låg nu i vänsterled med Ahlberg snett bakom, kändes lite obekvämt kan man säga. Starten går och jag kan kliva in i högerledet före Ahlberg. Var nu fast besluten om att komma rätt in i både T1 och i högern uppför backen. Det gick bra och jag fick en liten lucka (max 1 sek) som gjorde att jag kunde ta dom spår jag behövde för att köra så fort som möjligt. Körde 3 varv där det skiljde 6 hundradelar på varven ![]() ![]() (Foto:Johan Christensson) En gul M3 i special klassen kör om mig på rakan på varv 6, fint tänkte jag, där tappade jag ingenting. Han går in framför mig och bromsar sedan mycket tidigt, jag får trycka till ordentligt på bromsen med en upplåsning höger fram och en fin bromsplatta som resultat. Därefter går i princip allt snett. Rejset rödflaggas pga en krasch i T1 med 3 bilar inblandade. Alla stannar på startplattan, jag står i vänsterled bakom Stålheim som inte får igång bilen när vi ska ut på formationsvarvet. Flera bilar i högerled hinner förbi innan jag kommer om Stålheim, gulflaggorna viftar och det är omkörningsförbud under formationvarv (trodde jag, så är det inte enligt reglerna). Låg iaf långt efter min ursprungliga plats när starten gick och jag var frustrerad, höll plattan i mattan och kombanation horn i pannan och kalla däck gjorde att jag bromsade på mig och fick ta grusvägen över chikanen. Kom ut som fyra i min klass (lite mannfall i kraschen tidigare), närmast var Carlborg i sin E46, han körde brett och försvarade sin plats bra men jag lyckades klämma mig förbi på rakan (igen) och hade nu Johan Rius ( ![]() ![]() Var trea i mål vilket var bra med tanke på allt som hände, till sist blev det så att dom första 6 varvens totala tid lades ihop med dom sista 4 varvens totala tid och då blev Jocke Ahlberg 1:a, jag 2:a och Johan Rius 3:a. Summarum: Riktigt härlig bana, kul att vinna med tung bil på svängig bana också. Kumho däcken gör ett bra jobb med alla kilon som pressar. Sista plåtkontakten för säsongen är gjord, nu ska det mer kött på benen innan jag gör omkörningsförsök. Är väldigt nöjd med poängen som jag skrapade ihop vilket gör att jag fortfarande leder Standard Klassen och ligger total 2:a i cupen ![]() ![]() Stort tack till Johan Christensson för all hjälp både i garaget och på banan ![]() ![]() ![]() (Foto:Johan Christensson) Edit: Allt är taget ur minnet så gott det går så allt stämmer kanske inte riktigt ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
Re:
Johan verkar vara en bra att ha gubbe - sjyst fotograf också! ![]() Hoppas allt är i ordning inför helgen och lycka till! ![]() (Misstänker att lätta iS:ar kan vara lite jobbiga på Knutstorp...) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Re:
Jo han ( ![]() ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
Racerapport Knutstorp 2/7-11
Upptakt: Upplägget inför Knutan var den här gången obefintligt. Sambon borta hela veckan så jag hade ungarna själv, dvs tiden räckte inte riktigt till att få ordning på bilen. Höll nästan på att ge upp ett par gånger under fredagskvällen då det sista skulle fixas. Även om det inte var nåt stort som skulle göras så blev det som farsan brukar säga: "Det enda som går är klockan". Hela tiden hängde det tungt i huvet att det skulle bli regn på lördagen också, jag hatar regn... Hängde motvilligt på förra årets uppsättning Toyo R888, vågade inte chansa med hårda Kumho i regn. Ingen modifiering till vått väglag gjordes. Till slut stod iaf bilen färdiglastad kl 2:30 på lördagsmorgonen ![]() ![]() Tidsträning 1: Regn......suck. Bestämde mig för att inte försöka sätta nån tid utan bara nöta varv och se om det gick att bygga upp självförtroendet i vått och i inbromsningen på rakan bl.a. Fungerade bättre än jag fruktade men ratten skakade som tusan i inbromsningarna vid ca 100 km/h, irriterande. Fick en hint om tiden och jag låg 5-6:a, som väntat ungefär...Lossade krängaren fram så mycket det gick då det understyrde en del, framför allt i "Idioten". Tidsträning 2: Nu regnade det inte så mycket men istället var röd/gul-randiga flaggan ute. Klart den är ute tänkte jag, det är ju blött ![]() ![]() Race 1: Jag skulle starta i vänsterled som var skönt då det började bli ett torrt spår där. Fortfarande våt bana men jag tänkte: Blir det torrt så ska det bli åka av. Per-ola framför, Ahlberg var bredvid, bakom fanns Rickard Ahlin och Johan Rius som är rutinerade som attan, spec. på Knutan. Starten gick bra, låg kvar på yttern med Ahlberg innanför som sedan gick in bakom strax innan ngk. Hängde på P-o nerför svackan, körde semidefensivt innan tvära vänstern vilket gjorde att Ahlberg gick upp på innern och Rickard på yttern, vi tre åkte i bredd uppför backen mot "Idioten", häftigt ![]() ![]() ![]() Race 2: Nu var hela banan torr ![]() ![]() ![]() Summarum: Bilen funkar bra förutom vibrerande frambromsar och lite värmeproblem, hade fullvärme på hela race 2 för att få ner motortempen ![]() ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
Underbart Tobias, bra rapport, jätteskoj att du vinner o vinner o vinner! Då var det Mossen nästa, var det inte där du hade premiär förra året med nya spisen? (dålig koll på er cupare generellt så ha överseende om jag är HELT fel på det)
![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Tackar Måns ![]()
Tack Johan, ja att vinna är kul ![]() ![]() ![]()
Tackar Johan! Nu får vi se, man får hoppas att grejerna håller och så får vi se hur långt det räcker ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
Re:
Tack så mycket Patrik, kändes otroligt kul att kunna plocka hem titeln i år! 1:09,8 tiden var också kul att kunna få till, faktiskt första racedagen där allt lirade i topp på bilen (utom generatorn då ![]() Ska försöka plita ner en racerapport sen iaf och försöka summera säsongen lite. _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22 >> 1 besök senaste veckan (103577 totalt) |