Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Cayman R 8,06 / 8,10
2831 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Cayman R 8,06 / 8,10

Sport Autos Supertest, HvS kör. Ingen höjdartid enligt mig i alla fall...

8:06
Porsche Cayman R, 330 PS/1385 kg, Continental Force Contact

8:10
Porsche Cayman R, 330 PS/1385 kg, Brigstsone Poetenza REo50A

4 sek diff mellan vanliga däck och r-däck.
Citera
henkeh
Skåne
Här sen Apr 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


10 sek långsammare än HvS tid med 12 år gamla 996 GT3 Mk1 ( om jag inte missminner mig om den tiden) känns i alla fall inte revolutionerande...

_________________
Henrik Hjalmarsson
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Appropå Porsche, är detta bekräftat?

Citat:
"Nya Porsche 911 är snabb, och faktiskt hela 13 sekunder snabbare än bilen den ersätter, 997. Faktum är att den är snabbare runt Nürburgring som förra generation GT3.

Tiden för Carrera S med internkod 991 blev 7 minuter och 40 sekunder runt Nordslingan. GT3 tar 7 minuter och 42 sekunder på sig. Det här berättar August Achleitner, som varit projektledare för den nya bilen. Han säger också att sekund-hetsen har lagt sig, och att försöka kapa Nissan GT-R:s tid på 7 minuter och 24 sekunder inte längre är aktuellt.

Bilen som kördes runt på slingan hade PDK-låda och det dynamiska chassikontroll-systemet PDCC. Hemligheten enligt August är dock den nya låga vikten, -45 kilo.
"


//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11954



Re:

krämbulle skrev:
Appropå Porsche, är detta bekräftat?

Citat:
"Nya Porsche 911 är snabb, och faktiskt hela 13 sekunder snabbare än bilen den ersätter, 997. Faktum är att den är snabbare runt Nürburgring som förra generation GT3.

Tiden för Carrera S med internkod 991 blev 7 minuter och 40 sekunder runt Nordslingan. GT3 tar 7 minuter och 42 sekunder på sig. Det här berättar August Achleitner, som varit projektledare för den nya bilen. Han säger också att sekund-hetsen har lagt sig, och att försöka kapa Nissan GT-R:s tid på 7 minuter och 24 sekunder inte längre är aktuellt.

Bilen som kördes runt på slingan hade PDK-låda och det dynamiska chassikontroll-systemet PDCC. Hemligheten enligt August är dock den nya låga vikten, -45 kilo.
"


//Johan


När det gäller Porsche så kan man väl anse att inga tider är bekräftade eftersom de inte visar några filmer till skillnad från de flesta andra märken...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Re:

Mats Th skrev:
krämbulle skrev:
Appropå Porsche, är detta bekräftat?

Citat:
"Nya Porsche 911 är snabb, och faktiskt hela 13 sekunder snabbare än bilen den ersätter, 997. Faktum är att den är snabbare runt Nürburgring som förra generation GT3.

Tiden för Carrera S med internkod 991 blev 7 minuter och 40 sekunder runt Nordslingan. GT3 tar 7 minuter och 42 sekunder på sig. Det här berättar August Achleitner, som varit projektledare för den nya bilen. Han säger också att sekund-hetsen har lagt sig, och att försöka kapa Nissan GT-R:s tid på 7 minuter och 24 sekunder inte längre är aktuellt.

Bilen som kördes runt på slingan hade PDK-låda och det dynamiska chassikontroll-systemet PDCC. Hemligheten enligt August är dock den nya låga vikten, -45 kilo.
"


//Johan


När det gäller Porsche så kan man väl anse att inga tider är bekräftade eftersom de inte visar några filmer till skillnad från de flesta andra märken...

Men det löser väl Sport Auto snart ändå

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re: Cayman R 8,06 / 8,10

PeterF skrev:
Sport Autos Supertest, HvS kör. Ingen höjdartid enligt mig i alla fall...


Nej, det var inte så speciellt snabbt.. Undrar varför?

Läste testet i Sport Auto och vad jag förstod (är inte 100% på tyskan..) så gillade man
ju det allra mesta med bilen.

Även i andra tester så har den ju fått väldigt bra kritik: http://youtu.be/5mFOSpbhAow

Så: Varför går det inte snabbare?

_________________
--
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Någon som har länken till just detta testet (med hastigheter och mellantider)

Håller med att det inte är så snabbt.... 8.10 (fullvarv - 6 sekunder) har jag kört med min gamla Zäta med ungefär samma vikt/effekt ... fuskade dock med R-däck

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Platon
Kullavik
Här sen Jan 2009
Inlägg: 107



Gissar Sub8 med...

... justa R-däck typ Michelin Cup (ej Cup+). 4 sekunder är för liten skillnad mellan R-däck och gatdäck, trots att HvS bara kör uppvärmning plus ett time-attack. Jag skulle vilja säga 10-12 sekunders skillnad borde det vara.

Jag var där i somras när han körde testet och stod på parkeringen när han kom in och ställde bilen. Han var inte nöjd med däcken, så mkt förstod jag med långa öron.

Cayman-fan

_________________
Bernt Sjögren
Cayman S -06
BTG 8.20 Driftboxad
Member of Bongard Sponsors
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Det är en fin och bra bil på alla sätt.
Den har ju inte så mkt mos.
Därför är en 10 år gammal 911 GT3 cs snabbare och billigare...
...och en gammal bil

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Platon
Kullavik
Här sen Jan 2009
Inlägg: 107



om det är inköpspris/Ringentid vi ska jämföra skulle jag gissa att nya 991 för 879k? är ett bra köp. Då får man dessutom en ny bil som enl uppgift klarar NS på 7 40. Gissar att en 10 år gammal bil börjar få lite ålderskrämpor, plus att den känns...ja, gammal :-)

Med mindre plånbok och sett till alla kostnader, dvs inköp, kapitalkostnad, värdeminskning och underhåll, så är en lätt moddad, lätt beg Cayman svårslagen för bana. Min -06 Cayman S har gått +200 varv på Ringen samt hundratals varv på svenska banor. Mätaren står på 65 000km. Icke ett enda fel, bara sevice, belägg och skivor-svårslaget??

Visst 295hk ger ju inte 250 knyck uppför Kesselchen, men...för dom flesta av oss, inklusive underecknad är inte bilen den begränsande faktorn. Flera tävlingsförare inkl Sabine har kört min bil med mig som Beifahrer och det är långt kvar för mig att utnyttja bilens fulla potential.

Sedan viktigast av allt: UNDERDOG

Med en Cayman blir varje omkörning av GT3 och andra högpotenta bilar en seger. Med en värsting blir varje bil som passerar en en förlust. Man kan helt enkelt köra rätt mediokert och ändå känna sig som en vinnare-HELRÄTT

_________________
Bernt Sjögren
Cayman S -06
BTG 8.20 Driftboxad
Member of Bongard Sponsors
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



Gammal bil är alltid kul, men gammalt...

Jag är ingen tidsjagare på Ringen, men vet nån hur en sån gammal bil som jag har (964 RS) står sig mot moderna tider som man hör här?

Man vet ju aldrig, nån gång kanske man vill börja mäta lite tid.

_________________
Jens Lanvin
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Platon skrev:
Sedan viktigast av allt: UNDERDOG

Med en Cayman blir varje omkörning av GT3 och andra högpotenta bilar en seger. Med en värsting blir varje bil som passerar en en förlust. Man kan helt enkelt köra rätt mediokert och ändå känna sig som en vinnare-HELRÄTT


Är det verkligen så viktigt/kul att "slå ur underläge" ?

Jag skulle själv i alla fall inte tycka det var det minsta trist att mosa GT3or (eller Caymans) med t.ex. en
Ferrari 458 eller en GT2 RS.. Nej, jag skulle njuta som f-n! Har väl ingen skam i kroppen.

_________________
--
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Re:

FredrikÅ skrev:
Platon skrev:
Sedan viktigast av allt: UNDERDOG

Med en Cayman blir varje omkörning av GT3 och andra högpotenta bilar en seger. Med en värsting blir varje bil som passerar en en förlust. Man kan helt enkelt köra rätt mediokert och ändå känna sig som en vinnare-HELRÄTT


Är det verkligen så viktigt/kul att "slå ur underläge" ?

Jag skulle själv i alla fall inte tycka det var det minsta trist att mosa GT3or (eller Caymans) med t.ex. en
Ferrari 458 eller en GT2 RS.. Nej, jag skulle njuta som f-n! Har väl ingen skam i kroppen.

Huvudet på spiken (eller vad det nu heter)!
Jag gillar att köra om underdogs i upphottade "nya" krokodiler i min "gamla" GT3:a

_________________
Citera
Platon
Kullavik
Här sen Jan 2009
Inlägg: 107



Re:

FredrikÅ skrev:
Platon skrev:
Sedan viktigast av allt: UNDERDOG

Med en Cayman blir varje omkörning av GT3 och andra högpotenta bilar en seger. Med en värsting blir varje bil som passerar en en förlust. Man kan helt enkelt köra rätt mediokert och ändå känna sig som en vinnare-HELRÄTT


Är det verkligen så viktigt/kul att "slå ur underläge" ?

Jag skulle själv i alla fall inte tycka det var det minsta trist att mosa GT3or (eller Caymans) med t.ex. en
Ferrari 458 eller en GT2 RS.. Nej, jag skulle njuta som f-n! Har väl ingen skam i kroppen.


Nej, det är självklart roligt att mosa oavsett bil. Jag säger inte nej till vare sig 458 el GT2/GT3.

Poängen var att det är tyngre att bli mosad av liten kille, än av stor kille.

_________________
Bernt Sjögren
Cayman S -06
BTG 8.20 Driftboxad
Member of Bongard Sponsors
Citera
Nürburgring
Cayman R 8,06 / 8,10
2831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande