Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2831 besök totalt |
Cayman R 8,06 / 8,10
Sport Autos Supertest, HvS kör. Ingen höjdartid enligt mig i alla fall... 8:06 Porsche Cayman R, 330 PS/1385 kg, Continental Force Contact 8:10 Porsche Cayman R, 330 PS/1385 kg, Brigstsone Poetenza REo50A 4 sek diff mellan vanliga däck och r-däck. |
||||||
Appropå Porsche, är detta bekräftat?
//Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
Re:
När det gäller Porsche så kan man väl anse att inga tider är bekräftade eftersom de inte visar några filmer till skillnad från de flesta andra märken... ![]() |
||||||
Re:
Men det löser väl Sport Auto snart ändå ![]() _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Re: Cayman R 8,06 / 8,10
Nej, det var inte så speciellt snabbt.. Undrar varför? Läste testet i Sport Auto och vad jag förstod (är inte 100% på tyskan..) så gillade man ju det allra mesta med bilen. Även i andra tester så har den ju fått väldigt bra kritik: http://youtu.be/5mFOSpbhAow Så: Varför går det inte snabbare? _________________ -- |
||||||
Någon som har länken till just detta testet (med hastigheter och mellantider)
Håller med att det inte är så snabbt.... 8.10 (fullvarv - 6 sekunder) har jag kört med min gamla Zäta med ungefär samma vikt/effekt ![]() _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||||
Gissar Sub8 med...
... justa R-däck typ Michelin Cup (ej Cup+). 4 sekunder är för liten skillnad mellan R-däck och gatdäck, trots att HvS bara kör uppvärmning plus ett time-attack. Jag skulle vilja säga 10-12 sekunders skillnad borde det vara. Jag var där i somras när han körde testet och stod på parkeringen när han kom in och ställde bilen. Han var inte nöjd med däcken, så mkt förstod jag med långa öron. Cayman-fan _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||||
om det är inköpspris/Ringentid vi ska jämföra skulle jag gissa att nya 991 för 879k? är ett bra köp. Då får man dessutom en ny bil som enl uppgift klarar NS på 7 40. Gissar att en 10 år gammal bil börjar få lite ålderskrämpor, plus att den känns...ja, gammal :-)
Med mindre plånbok och sett till alla kostnader, dvs inköp, kapitalkostnad, värdeminskning och underhåll, så är en lätt moddad, lätt beg Cayman svårslagen för bana. Min -06 Cayman S har gått +200 varv på Ringen samt hundratals varv på svenska banor. Mätaren står på 65 000km. Icke ett enda fel, bara sevice, belägg och skivor-svårslaget?? Visst 295hk ger ju inte 250 knyck uppför Kesselchen, men...för dom flesta av oss, inklusive underecknad är inte bilen den begränsande faktorn. Flera tävlingsförare inkl Sabine har kört min bil med mig som Beifahrer och det är långt kvar för mig att utnyttja bilens fulla potential. Sedan viktigast av allt: UNDERDOG Med en Cayman blir varje omkörning av GT3 och andra högpotenta bilar en seger. Med en värsting blir varje bil som passerar en en förlust. Man kan helt enkelt köra rätt mediokert och ändå känna sig som en vinnare-HELRÄTT _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||||
Gammal bil är alltid kul, men gammalt...
Jag är ingen tidsjagare på Ringen, men vet nån hur en sån gammal bil som jag har (964 RS) står sig mot moderna tider som man hör här? Man vet ju aldrig, nån gång kanske man vill börja mäta lite tid. _________________ Jens Lanvin |
||||||
Re:
Är det verkligen så viktigt/kul att "slå ur underläge" ? Jag skulle själv i alla fall inte tycka det var det minsta trist att mosa GT3or (eller Caymans) med t.ex. en Ferrari 458 eller en GT2 RS.. Nej, jag skulle njuta som f-n! Har väl ingen skam i kroppen. ![]() ![]() _________________ -- |
||||||
Re:
Huvudet på spiken (eller vad det nu heter)! Jag gillar att köra om underdogs i upphottade "nya" krokodiler i min "gamla" GT3:a ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Nej, det är självklart roligt att mosa oavsett bil. Jag säger inte nej till vare sig 458 el GT2/GT3. Poängen var att det är tyngre att bli mosad av liten kille, än av stor kille. _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2831 besök totalt |