Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4773 besök totalt |
Jo, jag var gråtfärdig och försökte förklara hur orimligt detta var. Samtidigt verkar det vara praxis i branschen. Har hört talas om de som inte tar porschar för kunderna vill ha sina vinklar så noggrant så det är inte värt besväret...... ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Som jag ser det finns det 2st alternativ.
alt1: Åkt till järnaffären och köp en yxa,tror det också funkar med ett just järnrör alla' Socker Conny. Allså metod ButterflyRacing alt2: Fixa de grejor som behövs för att kunna ställ vinklarna själ, så kan de så kallade "proffsen" stoppa upp sin laserutrusking någonstans. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Alt1 gör en ju ifs till kvällstidningskändis men... Alt2 låter bättre..skulle inte någon kunna fixa en stickytråd här hur man mäter sina egna vinklar,och då på ett enkelt pedagogiskt sätt så att även ickeakademiker förstår.. tex jag ![]() Det finns ju flera olika sätt att mäta på som också har flera varit inne på i olika trådar men det kanske är dags att samla ihop alltihopa ??...eller finns det kanske redan? (har sökt lite) A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Jag lekte med tanken att ha ett liten träff och att någon går igenom förfandet. Hmm undrar vem "någon" kan vara
![]() Med en digetalkamra och lite text så kan det nog blir ap-säkert. Själva mätförfarandet är ju lika på alla harvar men justeringssättet får man nog lura ut själv på sin åk. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag har ju redan gått igenom metoden med snören, tändstickaskar och fjädrad...i någon gammal tråd..
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
![]() Jag tror de insåg att jag inte ville betala. Allt kom sig trots allt av att de levererade en bil med stötdämpare som inte ens höll 100 mil. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
[quote="Lennart Mäkinen"]
Jag är väldigt intresserad av att se hur ni gör detta. Finns det möjligtvis någon chans att man kan få hänga på (och se Panteran också ![]() Tack på förhand. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
[quote="Westfield"]
Självklart, det är bara att hänga på. Det är bara det att Lennart brukar ta en paus mitt på dan eftersom han jobbar 1km bort. Kanske nör han slutar vid 16,00 tiden? Hör med Lennart eller titta förbi av egen maskin t,ex kl 19,00 i kväll. Skickar adress PM. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
För eventuella intresserade kan jag ju nämna att vi ikväll kunde verifiera mätvärdena i "efter-kolumnen" i protokollet jag fick från en "seriös" mätning. ("seriös"=många värdesiffror i mätresultatet)
Det får mig ännu mer övertygad om riktigheten i den första mätningen Göran gjorde. Stort tack till Göran för hjälpen och för åkturen i Panteran. Den gav mersmak! ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Ja...det är nog den snabbaste bil jag hittils åkt i (jag kände givetvis en liten släng av åksjukhet, men det är ju för att min hjärna är lite knäpp) ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Det är möjligt att cambern följde med. Däremot sa de att de inte hade rört cambern fram, men eftersom höger fram tidigare var ganska precis 0° och nu är negativ så har något rört sig. Bilen är mycket lugnare på vägen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Imorgon gör min Honda nästa besök på verkstad pga problem med sammansättningen. Det klonkar i styrningen när man drar iväg från stillastående. Troligen är det glapp i styrväxeln. De felsökte utan att hitta något när den var inne på service för några veckor sen. Sen ringde de och sa att de hade hört från Honda Sverige att de hade haft andra med problem med styrväxeln så nu skulle de prova med att byta den.
Skönt att det inte är problem med att få dem att ta hand om de fel som blir. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
OT: Är Porscheägare särskillt "gnälliga av sig"? Jag hade nämligen ett litet helsike att få en parkeringsskada fixad på min. Åtskilliga firmor på försäkringsbolagets lista nobbade med just det argumentet - "Det går inte att få en Porscheägare nöjd...." _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||
Jag måste bara fråga- Mäter ni på det sättet som Göran beskriver i sin bok?? I så fall tycker jag det är nog så pedagogiskt och lätt att förstå. Jag hittade ett gradvattenpass igår och den kostar ca: 1700kr, om ni då gör på något annat sät vill jag gärna höra om det också, innan jag slänger ut 1700kr. Måste man ha glidskivor när man ändrar och mäter camber?? Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||||
Nu har tråden halkat lite från sitt ämne... Jag är inte helt hundra på vad ett gradvattenpass är, men jag antar det är ett instrument som visar en vinkel på en mätare relaterat till lod eller våg. För att mäta camber går det utmärkt med hjälp av ett vanligt vattenpass, ett skjutmått eller måttband samt en miniräknare eller tabell. _________________ Pär Hylander |
||||||
[quote="Nino.K."]
Du behöver inte så dyrbart pass, det går att mäta med ett vanligt. När det gäller caster så kan vridning av hjulet användas då man jämför camberförändringen mot hjulvridningen. Men jag brukar skruva bort hjulet och mäta direkt mot spindeln, då får man måttet rakt på sak. Beroende på vad du har för spindel så får du ordna någon mätpunkt som representerar centrum linjen mellan övre och undre spindelled. Man kan sätta fast två mätstolpar, ca 100 mm långa, på vattenpasset som sträcker sig in mot spindeln. Ev göra den övre så mycket längre att det ger t,ex 5 grader när passet är i lod. Då är det lätt att se när det är LIKA på bägge sidor. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Byte av styrväxel lär väl föranleda ny hjulinställning så det ska bli intressant att se vad de säger om värdena efter nåt tusental mil... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag ser att det finns synpunkter angående hjulinställningar på bilverkstäder. Min erfarenhet är att det nog är rätt så svårt att få exakt symmetriska hjulvinklar på bilen, det inser man när man håller på och jobbar med grejerna. Mätutrustningen är oerhört känslig och måste ständigt kalibreras för att visa korrekta värden. Dessutom är ju inte en bil ett föremål som är utfräst ur en solid stålbit... så om man har mätt upp den en gång och sedan hissar upp den för att sedan släppa ned den på hjulen igen så får man andra värden igen. Det beror på gummibussningar, stötdämpare och annat, många bäckar små ni vet....... Nu jobbar jag inte med det här regelbundet eftersom jag är bilplåtslagare, men jag har lånat grejerna på bilverkstan några gånger och satt upp Saaben på den, och håller man på för länge så blir man både svettig och sinnessjuk
![]() De flesta bilar har mycket begränsade inställningsmöjligheter, för det mesta bara toe-in. På de nyare Fordarna (Mondeo, Focus t ex) kan man justera toe bak men då påverkas även cambern. Ibland när man har lagat en större smäll så kan vinklarna i framvagnen vara åt skogen, i dessa fall kan skillnaden mellen en ramsned skrothög och en perfekt pärla vara att man lossar skruvarna i framvagnsbryggan och drar åt dem igen. Den lilla rörlighet som finns i skruvhålen kan göra stor skillnad i mått, så det är inte konstigt att det finns skapliga toleranser i måtten. Nu ska jag inte hålla på och beklaga mig mera så att jag tröttar ut er ![]() ps. Porsheägare har jag aldrig haft bekymmer med. Men BMW ägare med kepsen bakofram som ska få sin "parkeringskadade" fusklagade import M3a reparerad däremot...... ![]() ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||||
Varför inte byta jobb? Du verkar ha mer koll på hjulvinklar än samtliga hjulvinkelmätpersoner jag pratat med. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4773 besök totalt |