Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konstiga hjulvinklar på ny bil?
<<   1, 2, 3   >>
4773 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:
Är det möjligt, att man menar att 0,5 gdr är inom toleranserna?
Det gör 3,22 mm på en 15 tumsfälg! Vad ska man då med dyr utrustning till??? Dom toleranserna är då inte svårt att uppnå med vattenpass. En dörrsprinnga skulle skratta med 20mm om man byggde hus på det sättet.

Det haltar en del mellan sången om lasermätning och toleransgränserna.

Göran Malmberg.

Jo, jag var gråtfärdig och försökte förklara hur orimligt detta var. Samtidigt verkar det vara praxis i branschen. Har hört talas om de som inte tar porschar för kunderna vill ha sina vinklar så noggrant så det är inte värt besväret......

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Som jag ser det finns det 2st alternativ.

alt1: Åkt till järnaffären och köp en yxa,tror det också funkar med ett just järnrör alla' Socker Conny. Allså metod ButterflyRacing

alt2: Fixa de grejor som behövs för att kunna ställ vinklarna själ, så kan de så kallade "proffsen" stoppa upp sin laserutrusking någonstans.

Finspång
Här sen Apr 2003

fuling skrev:
Som jag ser det finns det 2st alternativ.

alt1: Åkt till järnaffären och köp en yxa,tror det också funkar med ett just järnrör alla' Socker Conny. Allså metod ButterflyRacing

alt2: Fixa de grejor som behövs för att kunna ställ vinklarna själ, så kan de så kallade "proffsen" stoppa upp sin laserutrusking någonstans.

Alt1 gör en ju ifs till kvällstidningskändis men...

Alt2 låter bättre..skulle inte någon kunna fixa en stickytråd här hur man mäter sina egna vinklar,och då på ett enkelt pedagogiskt sätt så att även ickeakademiker förstår.. tex jag

Det finns ju flera olika sätt att mäta på som också har flera varit inne på i olika trådar men det kanske är dags att samla ihop alltihopa ??...eller finns det kanske redan? (har sökt lite)

A)(L

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag lekte med tanken att ha ett liten träff och att någon går igenom förfandet. Hmm undrar vem "någon" kan vara
Med en digetalkamra och lite text så kan det nog blir ap-säkert.
Själva mätförfarandet är ju lika på alla harvar men justeringssättet får man nog lura ut själv på sin åk.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag har ju redan gått igenom metoden med snören, tändstickaskar och fjädrad...i någon gammal tråd..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Spännande... du får gärna komma förbi igen så lägger vi på passet å kollar bakhjulet.

Göran Malmberg.
Jag kommer gärna förbi igen för en ny mätning någon gång under veckan.

Anders Lundgren skrev:
Annorlunda på ett positivt sätt?
Fick du betala eller gick det på garantin?
Bilen är underbar att köra nu! Det är bara kilometerräknaren som går lite väl fort nu.
Jag tror de insåg att jag inte ville betala. Allt kom sig trots allt av att de levererade en bil med stötdämpare som inte ens höll 100 mil.

Stockholm
Här sen Dec 2002

[quote="Lennart Mäkinen"]
Göran Malmberg skrev:
Spännande... du får gärna komma förbi igen så lägger vi på passet å kollar bakhjulet.

Göran Malmberg.

Jag är väldigt intresserad av att se hur ni gör detta. Finns det möjligtvis någon chans att man kan få hänga på (och se Panteran också )? Jag har inget bokat på kvällarna denna veckan. Om detta är ok, PM-a mig med tid och plats.

Tack på förhand.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

[quote="Westfield"]
Lennart Mäkinen skrev:
Göran Malmberg skrev:

Göran Malmberg.

Jag är väldigt intresserad av att se hur ni gör detta. Finns det möjligtvis någon chans att man kan få hänga på (och se Panteran också )? Jag har inget bokat på kvällarna denna veckan. Om detta är ok, PM-a mig med tid och plats.

Tack på förhand.

Självklart, det är bara att hänga på.
Det är bara det att Lennart brukar ta en paus mitt på dan eftersom han jobbar 1km bort. Kanske nör han slutar vid 16,00 tiden? Hör med Lennart eller titta förbi av egen maskin t,ex kl 19,00 i kväll. Skickar adress PM.

Göran Malmberg.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Schysst! Absolut, jag hänger på (dock ej dagtid). Då kan vi provmäta på Miatan så lär jag mig tekniken (där pekar ju hjulen åt alla konstiga håll).

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
För eventuella intresserade kan jag ju nämna att vi ikväll kunde verifiera mätvärdena i "efter-kolumnen" i protokollet jag fick från en "seriös" mätning. ("seriös"=många värdesiffror i mätresultatet)
Det får mig ännu mer övertygad om riktigheten i den första mätningen Göran gjorde.

Stort tack till Göran för hjälpen och för åkturen i Panteran. Den gav mersmak! thumbs up

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Lennart:
Hadde verkstaden fixat vinklarna utan att tala om det.
Hur stog de inna och hur står de nu???

Stockholm
Här sen Dec 2002

Lennart Mäkinen skrev:

Stort tack till Göran för hjälpen och för åkturen i Panteran. Den gav mersmak! thumbs up

Ja...det är nog den snabbaste bil jag hittils åkt i (jag kände givetvis en liten släng av åksjukhet, men det är ju för att min hjärna är lite knäpp) Vilket ljud!! Hjulspinn i typ 80 är inte nådigt det heller... (med tanke på de breda och klibbiga däcken). thumbs up

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
Lennart:
Hadde verkstaden fixat vinklarna utan att tala om det.
Hur stog de inna och hur står de nu???
Toe-in och camber bak är definitivt ändrade och där medgav de ju att de hade justerat toe-värdet.
Det är möjligt att cambern följde med.

Däremot sa de att de inte hade rört cambern fram, men eftersom höger fram tidigare var ganska precis 0° och nu är negativ så har något rört sig.
Bilen är mycket lugnare på vägen.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Imorgon gör min Honda nästa besök på verkstad pga problem med sammansättningen. Det klonkar i styrningen när man drar iväg från stillastående. Troligen är det glapp i styrväxeln. De felsökte utan att hitta något när den var inne på service för några veckor sen. Sen ringde de och sa att de hade hört från Honda Sverige att de hade haft andra med problem med styrväxeln så nu skulle de prova med att byta den.
Skönt att det inte är problem med att få dem att ta hand om de fel som blir.

Stockholm
Här sen Okt 2003

Daniel Nihlén skrev:

Jo, jag var gråtfärdig och försökte förklara hur orimligt detta var. Samtidigt verkar det vara praxis i branschen. Har hört talas om de som inte tar porschar för kunderna vill ha sina vinklar så noggrant så det är inte värt besväret......

OT: Är Porscheägare särskillt "gnälliga av sig"? Jag hade nämligen ett litet helsike att få en parkeringsskada fixad på min. Åtskilliga firmor på försäkringsbolagets lista nobbade med just det argumentet - "Det går inte att få en Porscheägare nöjd...."

Stuttgart
Här sen Mar 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Göran Malmberg skrev:

Göran Malmberg.

Jag måste bara fråga- Mäter ni på det sättet som Göran beskriver i sin bok??
I så fall tycker jag det är nog så pedagogiskt och lätt att förstå. Jag hittade ett gradvattenpass igår och den kostar ca: 1700kr, om ni då gör på något annat sät vill jag gärna höra om det också, innan jag slänger ut 1700kr.

Måste man ha glidskivor när man ändrar och mäter camber??

Mvh

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Nino.K. skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Göran Malmberg skrev:

Göran Malmberg.

I så fall tycker jag det är nog så pedagogiskt och lätt att förstå. Jag hittade ett gradvattenpass igår och den kostar ca: 1700kr, om ni då gör på något annat sät vill jag gärna höra om det också, innan jag slänger ut 1700kr.

Mvh

Nu har tråden halkat lite från sitt ämne...

Jag är inte helt hundra på vad ett gradvattenpass är, men jag antar det är ett instrument som visar en vinkel på en mätare relaterat till lod eller våg.

För att mäta camber går det utmärkt med hjälp av ett vanligt vattenpass, ett skjutmått eller måttband samt en miniräknare eller tabell.

Bromma
Här sen Feb 2003

[quote="Nino.K."]
Lennart Mäkinen skrev:

Mvh

Du behöver inte så dyrbart pass, det går att mäta med ett vanligt. När det gäller caster så kan vridning av hjulet användas då man jämför camberförändringen mot hjulvridningen. Men jag brukar skruva bort hjulet och mäta direkt mot spindeln, då får man måttet rakt på sak. Beroende på vad du har för spindel så får du ordna någon mätpunkt som representerar centrum linjen mellan övre och undre spindelled. Man kan sätta fast två mätstolpar, ca 100 mm långa, på vattenpasset som sträcker sig in mot spindeln. Ev göra den övre så mycket längre att det ger t,ex 5 grader när passet är i lod. Då är det lätt att se när det är LIKA på bägge sidor.
Göran Malmberg

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Nu har tråden halkat lite från sitt ämne...
Det gör åtminstone inte mig så mycket. Egentligen saknar det nog allmänintresse att jag inte är 100% nöjd med funktionen hos min bil.
Byte av styrväxel lär väl föranleda ny hjulinställning så det ska bli intressant att se vad de säger om värdena efter nåt tusental mil...

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jag ser att det finns synpunkter angående hjulinställningar på bilverkstäder. Min erfarenhet är att det nog är rätt så svårt att få exakt symmetriska hjulvinklar på bilen, det inser man när man håller på och jobbar med grejerna. Mätutrustningen är oerhört känslig och måste ständigt kalibreras för att visa korrekta värden. Dessutom är ju inte en bil ett föremål som är utfräst ur en solid stålbit... så om man har mätt upp den en gång och sedan hissar upp den för att sedan släppa ned den på hjulen igen så får man andra värden igen. Det beror på gummibussningar, stötdämpare och annat, många bäckar små ni vet....... Nu jobbar jag inte med det här regelbundet eftersom jag är bilplåtslagare, men jag har lånat grejerna på bilverkstan några gånger och satt upp Saaben på den, och håller man på för länge så blir man både svettig och sinnessjuk .

De flesta bilar har mycket begränsade inställningsmöjligheter, för det mesta bara toe-in. På de nyare Fordarna (Mondeo, Focus t ex) kan man justera toe bak men då påverkas även cambern.
Ibland när man har lagat en större smäll så kan vinklarna i framvagnen vara åt skogen, i dessa fall kan skillnaden mellen en ramsned skrothög och en perfekt pärla vara att man lossar skruvarna i framvagnsbryggan och drar åt dem igen. Den lilla rörlighet som finns i skruvhålen kan göra stor skillnad i mått, så det är inte konstigt att det finns skapliga toleranser i måtten.

Nu ska jag inte hålla på och beklaga mig mera så att jag tröttar ut er

ps. Porsheägare har jag aldrig haft bekymmer med. Men BMW ägare med kepsen bakofram som ska få sin "parkeringskadade" fusklagade import M3a reparerad däremot...... Det är otroligt vilka följder en enkel påkörning kan ge

Tokholm
Här sen Jan 2003

tvåtaktsmicke skrev:
Jag ser att det finns synpunkter angående hjulinställningar på bilverkstäder. Min erfarenhet är att det nog är rätt så svårt att få exakt symmetriska hjulvinklar på bilen, det inser man när man håller på och jobbar med grejerna. Mätutrustningen är oerhört känslig och måste ständigt kalibreras för att visa korrekta värden. Dessutom är ju inte en bil ett föremål som är utfräst ur en solid stålbit... så om man har mätt upp den en gång och sedan hissar upp den för att sedan släppa ned den på hjulen igen så får man andra värden igen. Det beror på gummibussningar, stötdämpare och annat, många bäckar små ni vet....... Nu jobbar jag inte med det här regelbundet eftersom jag är bilplåtslagare...

Varför inte byta jobb? Du verkar ha mer koll på hjulvinklar än samtliga hjulvinkelmätpersoner jag pratat med.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Konstiga hjulvinklar på ny bil?
<<   1, 2, 3   >>
4773 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande