Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 61815 besök totalt |
Re:
Tycker det finns tendenser från detonationer, kan ge otrevliga skador på kolvar. Men svårt att avgöra från bilder, lupp och kolv/topplock i handen brukar behövas. _________________ Roland Johansson |
||||
Då har man spenderat ännu en dag i garaget!
Plockade ur kolv o stake. Inspekterat cylindern, förbränningsrum, ventiler, t-stift mm. Har fortfarande ingen aning vad som kan ha orsakat detta... lite bilder på div. Nån kanske kan lösa problemet? förbränningsrum. ![]() ![]() ![]() 2:ans tändstift. ![]() ![]() Kolven. ![]() ![]() ![]() 2:ans stake. ![]() ![]() Kan detta bero på matrialfel eller har det gått för varmt? Kan det var så att spickan kom först och förbränningen har letat sig in i denna med följd att hålet bildats? MVH Dennis _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||||
Re:
Skulle tippa på ca 5mm. har inte mät tjockleken. _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||||
Har inte uppdaterat på ett tag då all ledig tid gått åt till renovering av maskinen.
Bestämde mig för att BMW Spring Break på Mantorp skulle bli av....... MÅNDAG Pratade med Köhler på måndagen. En beställning på fyra nya kolvar gjordes. TISDAG Vid 2 tiden på tisdan hämtades ett paket med nya kolvar ut från posten i solna. Tisdag kväll/ natt spenderades med demontering/montering av kolvar, stakar. Då jag inte hade nått annat fick en gammal regel kliva in som motorstöd. Ramlade i sängs vid 01.00 tiden. ![]() ![]() ![]() ONSDAG Leverans av Sport Evo sotningssats på onsdan (det var den sista av sitt slag. Kommer inte att tillverkas mer). direkt till garaget efter jobbet tråg o div framvagnsdetaljer monterades. kom hem 01.00. TORSDAG Torsdag kvällen blev att montera topp, kamhus, kammar mm. Hemma 01.20. ![]() FREDAG Fredagen såg ut att bli lugn. Slutade tidigt och åkte och flödetestade spridarna, kontrollerade också att toppen/ventilerna höll tät. kom till garaget 16.00. Justerade in överlappet på kammarna, justerade ventilspel. monterade gasspjäll, insug, grenrör kylvatten slangar mm. Vid 00.00 tiden var det dags för uppstart. Vid första försöket tände den ut i luftburken så felsökning påbörjades, misstänktes att jag monterat tappen så ger kamaxelgivaren signal fel. Denne flyttades då och nytt fösök gjordes, denna gång hände ingenting ända tills det att jag slutade köra på starten då sprängdes avgassystemet!!!!! Nä inte riktigt men det small tillräkligt mycket för att brorsan som satt och tittade på teve kom ut och undrade om vi levde...... Visande sig att när vi vridigt runt motorn för att kontrollera ventilspelet så hade vi bara vidigt om den sista gången till OT men inte kollat att kammarna stog rätt, detta medförde att jag monterat tappen ett halvt varv fel. detta fixades och bilen startade omgående. Klockan visade då ca 00.30. Då bar det av hemåt för parkering hos Erikjakan här på forumet. Hann inte mer än ett par km förrän jag upptäckte att jag saknade kylartemp. Bara att stanna och kolla kablar. Lätt fixat då det var 2 kontakter som var skiftade. Märkte då att bilen drog tjuvluft, visade sig att min lättning (borttagning av tomgångsmotor+slang) inte hade gjorts korrekt då jag missat att plugga en anslutning. Så det blev att ta polarna bil tillbaka till garaget och hämta tomgångsmotor med tillhörande slangar. Dessa monterades i totalt mörker med 2st Iphones som ljuskälla. Hemfärden blev lugn då de nya kolvarna/kolvringarna skulle köras in. Väl hemma märktes ett kylarläckage men som tur var va det bara kylarlocket som inte satt helt korrekt. Somnade vid 02.00. LÖRDAG Upp 05.30 för uppslutning hos erikjakan vid 06.10. Avfärd vid 06.45. Upphämtning av passagerare i Älvsjö 07.15 med efterföjlande lugn färd mot Mantorp (Fortfarande inkörning). Väl framme vid Mantorp Park togs vi emot mycket proffsigt av BMW Sport Club. Byte till R-däck och förarmöte. Första varven på banan gick ganska lugnt då jag inte kört bilen på bana tidigare men hornen växte ganska fort och mycket och efter 3 varv gick jag på fullt. Körde ca 10 varv innan jag gick in för att kolla att allt stog rätt till med bilen. Väl inne i depå mötes jag av BTG som tyvärr kom med tråkiga nyheter. Slutkört då man hade uppmätt 100db på startrakan. Dock skulle jag få köra vidare om jag kunde få ner ljudnivån. Erikjakan o kollegan Danne åkte iväg för att införskaffa stålullsbollar att montera i avgassystemet. Efter en del mekande så satt de där och jag släpptes ut på banan igen. De två första varven uppmättes ca 94db men på 3:e varvet hade stålullen börjat lossna och jag mättes till 98db. Slutkört!!!! Hade dock Skitkul de lilla jag fick köra, bilen går mycket bättre än jag förväntat mig... Kändes bra när jag körde om GTS:en trots att han körde lugnt..... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vill ge eloge till arrangörerna för ett mycket bra event! _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||||
Re:
Fanns detta när kolvarna rasade sist ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Nej _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Fin bil, gammel tråd
![]() Fant tråden da jeg sokte på s14 og dynapack. Dynapack ser ut til og være veldig strenge på mindre motorer som s14, f.eks så har en orginal sport evo på 238 bremset 189 på nav. Min 2.3 fikk nylig 193 whp, noe som var litt skuffende, men når man leser litt rundt så er det ikke så ille. Orginale s14 har rundt 160 whp viser det seg, altså nesten 40 hk tap! _________________ Nils Petter Skeie |
||||
kul att du gillar den!
fick samma förklarat för mig när vi mappade. dynapack visar visst lågt på motorer med låg effekt. tycker bilen går bra så effekten på pappret stör mig inte så mycket. _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 61815 besök totalt |