Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 -90 (BURNOUT!)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
61815 besök totalt
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5263



Re:

Mr Crowbar skrev:
Topplyft på Valborgsmässoafton, kunde önskat bättre... fick trots allt lite grillat på kvällen.
Toppen demonterades i lagom takt med 2st lagom skadeglada men hjälpsamma vänner.
Hade ett litet vad om skadorna på motorn. JAG VANN!!!

Just nu känns allt ganska bra då skadan var mindre än förväntat. nu återstår bara förklaring på
vad som orsakat detta, har aldrig varit med om sådan skada på en kolv.

SÅ!

Precis som Erik skrev så saknas en bit av kolvtaket. ser ut som om man skulle ha varit för hårdhänt
när man monterat kolven med påföljden av att det bildats en/flera sprickor i denna.
Finns inga andra skador på kolven, cylinderloppet eller toppen.
Någon kanske har nån idé om vad som kan ha framkallat detta???????

Så här ser kolven ut!



Tycker det finns tendenser från detonationer, kan ge otrevliga skador på kolvar. Men svårt att avgöra från bilder, lupp och kolv/topplock i handen brukar behövas.

_________________
Roland Johansson
Citera
fredrick
Avesta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 150



lägg upp en bild på det tändstiftet som satt på den burken där man får se porslinet och eletroden och en på förbränningsrummet också.

_________________
Fredrick Westlund, Avesta
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Då har man spenderat ännu en dag i garaget!

Plockade ur kolv o stake. Inspekterat cylindern, förbränningsrum, ventiler, t-stift mm.
Har fortfarande ingen aning vad som kan ha orsakat detta...

lite bilder på div. Nån kanske kan lösa problemet?

förbränningsrum.





2:ans tändstift.




Kolven.





2:ans stake.






Kan detta bero på matrialfel eller har det gått för varmt?
Kan det var så att spickan kom först och förbränningen har letat sig in i denna
med följd att hålet bildats?


MVH Dennis

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Hurt tjockt är godset i taket just där ? Har kört ned till 4mm på NA motor själv, utan problem (smidd kolv)

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Re:

Suddarn skrev:
Hurt tjockt är godset i taket just där ? Har kört ned till 4mm på NA motor själv, utan problem (smidd kolv)


Skulle tippa på ca 5mm. har inte mät tjockleken.

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Har inte uppdaterat på ett tag då all ledig tid gått åt till renovering av maskinen.
Bestämde mig för att BMW Spring Break på Mantorp skulle bli av.......

MÅNDAG
Pratade med Köhler på måndagen. En beställning på fyra nya kolvar gjordes.

TISDAG
Vid 2 tiden på tisdan hämtades ett paket med nya kolvar ut från posten i solna.
Tisdag kväll/ natt spenderades med demontering/montering av kolvar, stakar.
Då jag inte hade nått annat fick en gammal regel kliva in som motorstöd.
Ramlade i sängs vid 01.00 tiden.





ONSDAG
Leverans av Sport Evo sotningssats på onsdan (det var den sista av sitt slag. Kommer inte
att tillverkas mer). direkt till garaget efter jobbet tråg o div framvagnsdetaljer monterades.
kom hem 01.00.

TORSDAG
Torsdag kvällen blev att montera topp, kamhus, kammar mm.
Hemma 01.20.



FREDAG
Fredagen såg ut att bli lugn. Slutade tidigt och åkte och flödetestade spridarna, kontrollerade
också att toppen/ventilerna höll tät. kom till garaget 16.00.
Justerade in överlappet på kammarna, justerade ventilspel. monterade gasspjäll,
insug, grenrör kylvatten slangar mm.
Vid 00.00 tiden var det dags för uppstart. Vid första försöket tände den ut i luftburken
så felsökning påbörjades, misstänktes att jag monterat tappen så ger kamaxelgivaren
signal fel. Denne flyttades då och nytt fösök gjordes, denna gång hände ingenting ända tills
det att jag slutade köra på starten då sprängdes avgassystemet!!!!! Nä inte riktigt men det
small tillräkligt mycket för att brorsan som satt och tittade på teve kom ut och undrade om
vi levde......
Visande sig att när vi vridigt runt motorn för att kontrollera ventilspelet så hade vi bara vidigt
om den sista gången till OT men inte kollat att kammarna stog rätt, detta medförde att jag
monterat tappen ett halvt varv fel. detta fixades och bilen startade omgående.
Klockan visade då ca 00.30.
Då bar det av hemåt för parkering hos Erikjakan här på forumet.
Hann inte mer än ett par km förrän jag upptäckte att jag saknade kylartemp.
Bara att stanna och kolla kablar. Lätt fixat då det var 2 kontakter som var skiftade.
Märkte då att bilen drog tjuvluft, visade sig att min lättning (borttagning av tomgångsmotor+slang)
inte hade gjorts korrekt då jag missat att plugga en anslutning.
Så det blev att ta polarna bil tillbaka till garaget och hämta tomgångsmotor med tillhörande slangar.
Dessa monterades i totalt mörker med 2st Iphones som ljuskälla.
Hemfärden blev lugn då de nya kolvarna/kolvringarna skulle köras in.
Väl hemma märktes ett kylarläckage men som tur var va det bara kylarlocket som inte satt helt
korrekt.
Somnade vid 02.00.

LÖRDAG
Upp 05.30 för uppslutning hos erikjakan vid 06.10.
Avfärd vid 06.45. Upphämtning av passagerare i Älvsjö 07.15 med efterföjlande lugn färd mot
Mantorp (Fortfarande inkörning).
Väl framme vid Mantorp Park togs vi emot mycket proffsigt av BMW Sport Club.
Byte till R-däck och förarmöte.
Första varven på banan gick ganska lugnt då jag inte kört bilen på bana tidigare men hornen växte
ganska fort och mycket och efter 3 varv gick jag på fullt.
Körde ca 10 varv innan jag gick in för att kolla att allt stog rätt till med bilen.
Väl inne i depå mötes jag av BTG som tyvärr kom med tråkiga nyheter.
Slutkört då man hade uppmätt 100db på startrakan. Dock skulle jag få köra vidare om jag kunde
få ner ljudnivån. Erikjakan o kollegan Danne åkte iväg för att införskaffa stålullsbollar att montera
i avgassystemet. Efter en del mekande så satt de där och jag släpptes ut på banan igen.
De två första varven uppmättes ca 94db men på 3:e varvet hade stålullen börjat lossna och jag
mättes till 98db. Slutkört!!!!
Hade dock Skitkul de lilla jag fick köra, bilen går mycket bättre än jag förväntat mig...
Kändes bra när jag körde om GTS:en trots att han körde lugnt.....








Vill ge eloge till arrangörerna för ett mycket bra event!

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Mr Crowbar skrev:

............. visade sig att min lättning (borttagning av tomgångsmotor+slang)
inte hade gjorts korrekt då jag missat att plugga en anslutning.

Fanns detta när kolvarna rasade sist ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8461



Härligt att du har en lösningsorienterad inställning Dennis! thumbs up

Lite mer mufflat till nästa gång så rullar det på bra.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8060



Re:

ButterflyRacing skrev:
Mr Crowbar skrev:

............. visade sig att min lättning (borttagning av tomgångsmotor+slang)
inte hade gjorts korrekt då jag missat att plugga en anslutning.

Fanns detta när kolvarna rasade sist ?


Nej

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mikael B
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 65



shit dennis nu har du fått tokskruva lite Har du kommit på varför de vart kolvras?
p.s montera turbo så klarar du ljudnivån

_________________
Mikael Bergström

964 whp M5E34 TURBO
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Trivsamt att du fick ihop allt typiskt att jag aldrig vaknade.............................
och en stor thumbs down på bullergnället! ju mer ljud ju ballare

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Var det dig och din snygga kärra jag stötte på ute på Färingsö idag när jag var ute på en hojtur och du fotade bilen

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Stämmer bra det!
Kollade bilderna men är inte helt nöjd!

bjuder på två iallafall...






_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Däckslitage x2

Göra slut på däck = skit kul!!

(vill påpeka att detta är på inhängnat område)



_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8060



Vad vi e busiga

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436



Väldigt fint Dennis !

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
nilsp
Norge
Här sen Jan 2015
Inlägg: 5



Fin bil, gammel tråd

Fant tråden da jeg sokte på s14 og dynapack.
Dynapack ser ut til og være veldig strenge på mindre motorer som s14,
f.eks så har en orginal sport evo på 238 bremset 189 på nav.
Min 2.3 fikk nylig 193 whp, noe som var litt skuffende, men når man leser litt
rundt så er det ikke så ille.
Orginale s14 har rundt 160 whp viser det seg, altså nesten 40 hk tap!

_________________
Nils Petter Skeie
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
kul att du gillar den!

fick samma förklarat för mig när vi mappade.
dynapack visar visst lågt på motorer med låg effekt.

tycker bilen går bra så effekten på pappret stör mig inte så mycket.

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
calle kromnow
Nacka
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Heja på

Hej Dennis
Kul att hitta din byggttåd här på rejsa , den är lika läckersom i verkligheten.

_________________
Carl-Johan Kromnow
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 -90 (BURNOUT!)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
61815 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande