Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 14420 besök totalt |
Re:
+1 _________________ Patrik Carvall BTG 8.08.7 |
||||||
Re:
Men det hade väl åtminstone varit trevligt om alla de där pengarna som de drar in på turistkörningen investerades i något som ger besökarna något vettigare i retur än icke-fungerande bergochdalbanor eller Ring-värk? Vad sägs om säkerhet t.ex.? ![]() MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
Då jag är en person som analyserar saker mest hela tiden så får ni här min sammanställning över prisutvecklingen sedan 2007.
Det var året då jag själv fastnade i "missbruket" på allvar. ![]() Den som kan räkna ser att prishöjningarna är som någon redan påpekat långt över inflationen. Priset per varv har stigit och break-even nivån för årskort mot 25 kort har stigit. Som jag ser det så har 1 priserna höjts chockerande mycket de sista 5 åren. Därför att Nurburg ring har gjort lite aggresiva investeringar som ingen ville ha... 2 Antalet bilar på banan ökat kraftigt. Det beror på att varennda tidning, tv-program och biltillverkare verkar ha ringen som måttstock (vilket man iofs kan sympatisera med) 3 Fartskillnaderna ökat kraftigt. Vilket beror på att nu kan vem som helst köra fort i en modern bil tack vare all eletronik. Tidigare sladdade man av långt tidigare tror jag och lugnade därför ned sig. Kombinationen hög fart relativt orutinerade förare ger olyckor. 4 Antalet olyckor ökat kraftigt. Det gör att körtid minskar pga avstängningar. Den som kört ut på banan inom 10 minuter efter återöppning vid avstängning vet vad hetsigt innebär. Rusningstrafik i Stockholm är kindergarten i jämförelse. Sammantaget så har kvaliteten på det man får för pengarna gått ner till en nivå som gör att jag är väldigt "missnöjd" som kund. Pris/kvalite relationen har försämrats 5-6 gågner skulle jag påstå. Eller så borde jag varit mer nöjd tidigare... Min förhandlingsstyrka är tyvärr rätt begränsad. Därför blir det nog mest trackdays och kvällskörning i veckorna framöver. @ Mäkinen - Åk inte på banan så slipper du dina problem eller lägg dig till höger med varningsblinkers som de turistbussar som kör ut på banan ibland för att "uppleva nurburg ring". ![]() PS det blir sol och varmt för årstiden så det blir nog ett par varv idag. Kanske kommer man upp i 300 varv under året. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
Jag håller med dig Tomas. Särskilt om det ovan. Jag har kört på ringen sedan -98 och kan säga att TopGear (som jag iofs tycker är skitkul att titta på) har förstört mycket. Innan "Jezza" gjorde sitt repotage om ringen -04(? jag minns inte när det var trots att vi var där samtidigt) så var det mycket lugnare. Efter det repotaget så öppnades dammluckorna. Personligen upplever jag det som att trafikintensiteten sedan -09 gått tebax lite? Eller har jag bara haft tur när jag varit där? om de skall bygga något i framtiden så är det en snabb-exit av banan så att alla inte måste igenom utsläppet vid Grune Hölle. Det skulle vara så försvinnande enkelt att klippa upp stängslet och lägga några meter asfalt till en liten escape-route ut på högern innan man kommer fram till parkeringen. Förutom att man inte skulle behöva steka bromsar (och sinterlamellen) så skulle banan tömmas smidigare och fyllas på smidigare. Win-win! _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Vill man verkligen har smidigare påsläpp? Blir det inte mer trafik på banan då? och det gillas av vem här?
Nu är det ju så att det är allmän betalväg när det är turistkörning, varför kör folk då som att det vore rejs? Inte ens marginaler att kunna väja eller bromsa om det dyker upp något eller blir mycket trafik.. Ja jag låter gnällig, men jag tycker nog att GmbH har en hel del att jobba på när det gäller den dära säkerheten och kanske skulle man ha lite olika åktider för jahreskart innehavare och för de med fåvarvs kort? Fartskillnaderna är ju större nuförtiden och trafiken tätare samtidigt som det är många som tror sig kunna köra som ställer till det... Fasen va gammal man låter när man tycker att det var bättre förr.. förlåt mig.. _________________ Bo Wihlborg |
||||||
Håller med dig. Hastighetsskillnader känns numera som det stora säkerhetsrisken, då det blivit än mer poppis med tider. I många fall görs omkörningar som om det vore race med all-in. Spelar igentligen ingen roll att det är väldigt erfarna piloter som gör det, när det är en nybörjare i hyr-swift som inte var någon stans att ta vägen.
Eftersom det är en betalväg så borde det snart ringa en klocka för banbolaget med alla dessa olyckor at det är gängse trafilregler som gäller. Klipp ut lite filmer från youtube och testa "vårdslöshet i trafik".. Men så länge det blir +200:- i kassan varje gång bomen går upp (det är som mest 5 bomar och lek med 5 fordon i minuten per bom...) så vill man nog låta det fortgå _________________ Stefan Larsson |
||||||
Re:
Många kloka ord Tomas! DEn här videon säger lite om mängdne bilar på banan en "dålig" dag http://www.youtube.com/watch?feature _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Nja, bara för att man har en smidigare exit snabbas inte utsläppsbommarnas frekvens på. Med bommarna går det ju att begränsa tillfarten. Men med en bättre exit skulle man slippa kön upp till Nurburg och ner till ED Tankstelle och den generella lamslagning som följt av detta. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Ja det var den videon jag tänkte på. Vid 1:24 börjar ju svårigheterna. Borde man inte köra högerspår när det går så sakta? _________________ Bo Wihlborg |
||||||
Re:
Är inte filmen från Scuderia Hanseat kursen? _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jo precis, så jämförelsen "dålig dag" blir ju lite missvisande... |
||||||
Re:
Det lär nog bli dyrare varje år, frågan är bara med hur mycket. Har du "tur" så går bensinpriset upp också lagom till att du ska ner. ![]() Visst, sen kan man ju diskutera om höjningarna är rimliga eller ej. Edit: Jämfört med förra året så har ett 25-varvskort blivit 250 SEK dyrare. Jämfört med resten av kostnaderna för att transportera ner bilen, boende, mat & öl och bensin för varven så är 250 kr en försvinnande liten summa. _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
2010 när jag köpte mitt årskort stod Euron i 10,20 så jag betalade ca 10900 kr för kortet, 2011 var euron betydligt billigare och merkostnaden blev ca 600 kr för kortet trots att priset stigit med 175 Euro. Dessutom fick man ju 100 Euro att äta eller köpa kläder för. Skillnaden med 1 kr per Euro slår ganska hårt på den totala kostnaden för en ringen resa. Vi får se hur det ser ut till våren helt enkelt vi kanske kan få en bra rabatt
![]() _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 14420 besök totalt |