Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Nordschleife priser 2012
<<   1, 2, 3
14420 besök totalt
ATM_Patrik
Sjuntorp
Här sen Jan 2011

Re:

BTG skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag skulle hellre se att de lyfte av alla bilar som inte uppfyller kraven på att vara gatlegala.

Det var (bl.a.) det jag menade med engelsmännen och deras evigt vätskeläckande stressfläktade bilar som överkörs av Playstation-piloter.

Lennart Mäkinen skrev:
Ska man köra tävlingsbil kan man hyra banan. Då kan de som vill turistköra göra det utan att man får en rörhög i arslet med en förare bakom ratten som bara fokuserar på klockan i stället för att trivas med tillvaron.

Det där har du fått om bakfoten Lennart, det är tvärtom. Det är inte killarna med en rörhög i baksätet som är problemet, det är de andra.
Dessutom är det en räserbana, där kör man räserbil. Vill man turistköra kan man göra det på i princip alla vägar runtomkring banan, de påminner dessutom starkt om själva banan.

Att komma till Nurburgring för att "trivas med tillvaron" är som att åka till Sandhamn på midsommar och bli sur på att folk spelar musik och dricker öl.

+1

jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Re:

dvorak skrev:
Det roligaste är att däck och bensin kan gå upp mer i kostnad, då klagar ingen. Men när onda Nurburgring GmbH höjer priserna då gnälls det.

Visst, allt läggs ihop i slutändan och det blir dyrare totalt. Men när man tittar generellt vad det kostade på den hemsidan ni postat så tycker jag att prisökningarna inte är så farliga. Ta med inflation och penningvärde så är det inte så mycket. Synd att de tar bort 15 varvskortet, men är det fastställt att det blir så nästa år?

Sen så vet vi ju alla att ringen dras med stora ekonomiska problem, så det är klart att de måste tänka på intäkterna. Det är trots allt ingen välgörenhetsverksamhet de sysslar med. Som i alla företag vill de gå med vinst, men det kommer att ta många år. Jag ser hellre prishöjningar än ingen ring alls.

och som alltid med forum på internet så förklarar jag vidare mina tankar: Jag tycker inte att det är kul att de höjer priserna, men man måste vara realist. Det finns ju alltid ett skäl till det, och det ska alltid få vara Nurburgrings egna val att göra så. Det är precis som när de höjer priserna på ett par byxor: Du som konsument avgör ifall du hellre vill ha ett par nya byxor eller 900 kr kvar i plånboken. Samma gäller för ringen.

För mig är svaret (och detta är alltid helt personligt) fortfarande att det är mer värt att köpa till det höjda priset än att spendera det på något annat.

Men jag har en känsla att 10000000 britter och motorcyklister fortfarande tycker så också tyvärr

Men det hade väl åtminstone varit trevligt om alla de där pengarna som de drar in på turistkörningen investerades i något som ger besökarna något vettigare i retur än icke-fungerande bergochdalbanor eller Ring-värk? Vad sägs om säkerhet t.ex.?

MVH Jonas

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Då jag är en person som analyserar saker mest hela tiden så får ni här min sammanställning över prisutvecklingen sedan 2007.
Det var året då jag själv fastnade i "missbruket" på allvar.

Den som kan räkna ser att prishöjningarna är som någon redan påpekat långt över inflationen.
Priset per varv har stigit och break-even nivån för årskort mot 25 kort har stigit.

Som jag ser det så har
1 priserna höjts chockerande mycket de sista 5 åren. Därför att Nurburg ring har
gjort lite aggresiva investeringar som ingen ville ha...

2 Antalet bilar på banan ökat kraftigt. Det beror på att varennda tidning, tv-program och
biltillverkare verkar ha ringen som måttstock (vilket man iofs kan sympatisera med)

3 Fartskillnaderna ökat kraftigt. Vilket beror på att nu kan vem som helst köra fort i en modern bil
tack vare all eletronik. Tidigare sladdade man av långt tidigare tror jag och lugnade därför ned sig.
Kombinationen hög fart relativt orutinerade förare ger olyckor.

4 Antalet olyckor ökat kraftigt. Det gör att körtid minskar pga avstängningar.
Den som kört ut på banan inom 10 minuter efter återöppning vid avstängning vet vad hetsigt innebär.
Rusningstrafik i Stockholm är kindergarten i jämförelse.

Sammantaget så har kvaliteten på det man får för pengarna gått ner till en nivå som
gör att jag är väldigt "missnöjd" som kund.
Pris/kvalite relationen har försämrats 5-6 gågner skulle jag påstå.
Eller så borde jag varit mer nöjd tidigare... Min förhandlingsstyrka är tyvärr rätt begränsad.
Därför blir det nog mest trackdays och kvällskörning i veckorna framöver.

@ Mäkinen - Åk inte på banan så slipper du dina problem eller lägg dig till höger med
varningsblinkers som de turistbussar som kör ut på banan ibland för att "uppleva nurburg ring".

PS det blir sol och varmt för årstiden så det blir nog ett par varv idag.
Kanske kommer man upp i 300 varv under året.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

LUX skrev:
@ Mäkinen - Åk inte på banan så slipper du dina problem eller lägg dig till höger med
varningsblinkers som de turistbussar som kör ut på banan ibland för att "uppleva nurburg ring".
Riktigt så sakta kör jag nog inte, men jag upplevde det som trevligare där nere för 10 år sen innan det viktigaste var att bräcka SA-tiderna.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

LUX skrev:
Antalet bilar på banan ökat kraftigt. Det beror på att varennda tidning, tv-program och
biltillverkare verkar ha ringen som måttstock (vilket man iofs kan sympatisera med)

Jag håller med dig Tomas. Särskilt om det ovan. Jag har kört på ringen sedan -98 och kan säga att TopGear (som jag iofs tycker är skitkul att titta på) har förstört mycket. Innan "Jezza" gjorde sitt repotage om ringen -04(? jag minns inte när det var trots att vi var där samtidigt) så var det mycket lugnare. Efter det repotaget så öppnades dammluckorna.

Personligen upplever jag det som att trafikintensiteten sedan -09 gått tebax lite? Eller har jag bara haft tur när jag varit där?

om de skall bygga något i framtiden så är det en snabb-exit av banan så att alla inte måste igenom utsläppet vid Grune Hölle. Det skulle vara så försvinnande enkelt att klippa upp stängslet och lägga några meter asfalt till en liten escape-route ut på högern innan man kommer fram till parkeringen. Förutom att man inte skulle behöva steka bromsar (och sinterlamellen) så skulle banan tömmas smidigare och fyllas på smidigare. Win-win!

Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Vill man verkligen har smidigare påsläpp? Blir det inte mer trafik på banan då? och det gillas av vem här?
Nu är det ju så att det är allmän betalväg när det är turistkörning, varför kör folk då som att det vore rejs? Inte ens marginaler att kunna väja eller bromsa om det dyker upp något eller blir mycket trafik..
Ja jag låter gnällig, men jag tycker nog att GmbH har en hel del att jobba på när det gäller den dära säkerheten och kanske skulle man ha lite olika åktider för jahreskart innehavare och för de med fåvarvs kort?
Fartskillnaderna är ju större nuförtiden och trafiken tätare samtidigt som det är många som tror sig kunna köra som ställer till det...
Fasen va gammal man låter när man tycker att det var bättre förr.. förlåt mig..

Här sen Nov 2002

Håller med dig. Hastighetsskillnader känns numera som det stora säkerhetsrisken, då det blivit än mer poppis med tider. I många fall görs omkörningar som om det vore race med all-in. Spelar igentligen ingen roll att det är väldigt erfarna piloter som gör det, när det är en nybörjare i hyr-swift som inte var någon stans att ta vägen.
Eftersom det är en betalväg så borde det snart ringa en klocka för banbolaget med alla dessa olyckor at det är gängse trafilregler som gäller. Klipp ut lite filmer från youtube och testa "vårdslöshet i trafik"..
Men så länge det blir +200:- i kassan varje gång bomen går upp (det är som mest 5 bomar och lek med 5 fordon i minuten per bom...) så vill man nog låta det fortgå

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

LUX skrev:
Då jag är en person som analyserar saker mest hela tiden så får ni här min sammanställning över prisutvecklingen sedan 2007.
Det var året då jag själv fastnade i "missbruket" på allvar.

Den som kan räkna ser att prishöjningarna är som någon redan påpekat långt över inflationen.
Priset per varv har stigit och break-even nivån får årskort mot 25 kort har stigit.

Som jag ser det så har
1 priserna höjts chockerande mycket de sista 5 åren. Därför att Nurburg ring har
gjort lite aggresiva investeringar som ingen ville ha...

2 Antalet bilar på banan ökat kraftigt. Det beror på att varennda tidning, tv-program och

3 Fartskillnaderna ökat kraftigt. Vilket beror på att nu kan vem som helst köra fort i en modern bil
tack vare all eletronik. Tidigare sladdade man av långt tidigare tror jag och lugnade därför ned sig.
Kombinationen hög fart relativt orutinerade förare ger olyckor.

4 Antalet olyckor ökat kraftigt. Det gör att körtid minskar pga avstängningar.
Den som kört ut på banan inom 10 minuter efter återöppning vid avstängning vet vad hetsigt innebär.
Rusningstrafik i Stockholm är kindergarten i jämförelse.

Sammantaget så har kvaliteten på det man får för pengarna gått ner till en nivå som
gör att jag är väldigt "missnöjd" som kund.
Pris/kvalite relationen har försämrats 5-6 gågner skulle jag påstå.
Eller så borde jag varit mer nöjd tidigare... Min förhandlingsstyrka är tyvärr rätt begränsad.
Därför blir det nog mest trackdays och kvällskörning i veckorna framöver.

PS det blir sol och varmt för årstiden så det blir nog ett par varv idag.
Kanske kommer man upp i 300 varv under året.

Många kloka ord Tomas!

DEn här videon säger lite om mängdne bilar på banan en "dålig" dag http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vYINRvTIBl8 . . . .

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Wihlle skrev:
Vill man verkligen har smidigare påsläpp? Blir det inte mer trafik på banan då? och det gillas av vem här?

Nja, bara för att man har en smidigare exit snabbas inte utsläppsbommarnas frekvens på. Med bommarna går det ju att begränsa tillfarten.
Men med en bättre exit skulle man slippa kön upp till Nurburg och ner till ED Tankstelle och den generella lamslagning som följt av detta.

Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Re:

Johan Sjöström skrev:
DEn här videon säger lite om mängdne bilar på banan en "dålig" dag http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vYINRvTIBl8 . . . .

Ja det var den videon jag tänkte på. Vid 1:24 börjar ju svårigheterna. Borde man inte köra högerspår när det går så sakta?

Här sen Maj 2005

Re:

Wihlle skrev:
Johan Sjöström skrev:

Ja det var den videon jag tänkte på. Vid 1:24 börjar ju svårigheterna. Borde man inte köra högerspår när det går så sakta?

Är inte filmen från Scuderia Hanseat kursen?

Här sen Apr 2006

Re:

Kenne R skrev:
Wihlle skrev:
Johan Sjöström skrev:

Är inte filmen från Scuderia Hanseat kursen?

Jo precis, så jämförelsen "dålig dag" blir ju lite missvisande...

Figgeh

Här sen Jan 2008

Så ska det bli dyrare just det året man ska dit!

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Re:

Figgeh skrev:
Så ska det bli dyrare just det året man ska dit!

Det lär nog bli dyrare varje år, frågan är bara med hur mycket. Har du "tur" så går bensinpriset upp också lagom till att du ska ner.

Visst, sen kan man ju diskutera om höjningarna är rimliga eller ej.

Edit: Jämfört med förra året så har ett 25-varvskort blivit 250 SEK dyrare. Jämfört med resten av kostnaderna för att transportera ner bilen, boende, mat & öl och bensin för varven så är 250 kr en försvinnande liten summa.

Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

2010 när jag köpte mitt årskort stod Euron i 10,20 så jag betalade ca 10900 kr för kortet, 2011 var euron betydligt billigare och merkostnaden blev ca 600 kr för kortet trots att priset stigit med 175 Euro. Dessutom fick man ju 100 Euro att äta eller köpa kläder för. Skillnaden med 1 kr per Euro slår ganska hårt på den totala kostnaden för en ringen resa. Vi får se hur det ser ut till våren helt enkelt vi kanske kan få en bra rabatt

Kör BMW
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Daniel Gudmundsson skrev:
Vi får se hur det ser ut till våren helt enkelt vi kanske kan få en bra rabatt

Eller så får du betala i D-mark!

Jens L