Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan micra k11 1994 ----> GIXERMICRAN 2012
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (171482 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



jag tyckte att jag använde många meter rör i min micra men detta är ju nått enormt haha...

tror jag mosade in
32 meter 42 rör.
6 meter 30mm rör
6 meter 40x40
ca 6 meter 30x30
sen typ 2 plåtar med 2mm plåt...
men då blev min bil rätt tung (även om såklart bakaxel och motorn är de största vikterna) hamnade på 1010 med fulltank å vatten fyllt osv osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Nu är så rörramen klar och de slutade som beräkrat på stax under 50 meter rör.

Rörram med motor och diff slutar på vikt strax över 200 kg. Målvikten är ju under 450 kg med mig i samt fulltankad med alla vätskor på startlinjen.

Lite bilder från dagen,

Sista tvärstaget på plats och rörramen klar


Främre motorfästet


Lite suddig bild på det ena av de bakre fästena


De högra bakre fästet.


Hade tyvär inga riktiga bultar till nått av fästena då de visade sig va fingäng till motorfästena i toppen, så andra bultar ska i när jag vart förbi Wurth.

MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



ser ju riktig bra ut det här. vikten låter som inte allt för dåligt med tanke på effekten osv

visa gärna en helhetsbild på hela rörramen

_________________
Philipp Klement
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Ser fint ut!
Fundering kring motorfästena: Ser ut som risk för sprickor vid det röda inringade området, beroende på hur mycket fästet går runt röret (svårt att se på bilden)

(450kg med förare är ett mycket tufft mål, jag har räknat på det ganska noggrant... )

_________________
Johan Lekås
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Tackar. De bakre fästen är i nuläget endast fästa där du ser svetsen. Detta på grund av att jag vill bygga på delen av fästet som ansluter mot andra sidan av röret när jag håller på att klä brandväggen i plåt för att underlätta inpassning av denna.

Fick även till de sista motorfästet igår, de över lådan. syns i mitten på bilden. Ska dock fösrtärkas lite i samband med helsvetsningen. Så nu är alla motorfästen klara.



Idag ska jag påbörja bygget av de under länkarmarna bak samt ta en helhetsbild på bilen som efterfrågades av Philipp

MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3487



Det över fästet vid sidan skulle jag gjort lite kraftigare, se svart på bilden, den förstärkningen som sitter där nu hindrar bara plåtbiten från att räta ut sig där du vikt den..

Snyggt jobbat i övrigt thumbs up


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Re:

Svante skrev:
Det över fästet vid sidan skulle jag gjort lite kraftigare, se svart på bilden, den förstärkningen som sitter där nu hindrar bara plåtbiten från att räta ut sig där du vikt den..

Snyggt jobbat i övrigt thumbs up



Som jag skrev i förra inlägget så kommer de fästna att göras färdiga när i samband med att jag klär brandväggen. Alltså inte klara än

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Idag blev de inte så mkt gjort då tiden i garaget gick till lite annat byggande.

Hann iaf med att börja malla lite i jiggen för länkarmarna.


Samt knäppa lite kort på rörramen, dock svårt å få ett helhetskort då karossen är ivägen.



MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Då var jag tillbaka i garaget efter en lång å skön semester. Åkte ut en sväng idag efter jobbet..

Började på de bakre nedre länkarmarna





Tyvär kunde jag inte notcha nått idag då borrmaskien sagt upp sig...

Fortsatte istället med lite pyssel. Testade lite tankar kring tanken.



Tanken är i nuläget på ca 16L plus att jag kommer köra med ca 4 liters catchtank.
Så cirka 20 liter, borde räcka några varv iaf =)
MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Idag har arbetet med de bakre länkarmarna fortsatt.






I veckan ska länkarmarna få försärkning där pushroden ska sitta samt att jag ska börja med de övre armarna.

MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Bygget tuffar på, men tyvär i sakta mak. Detta beror mycket på ändrade familjeförhållanden och då även ändrade ekonomiska förutsättningar. Detta har resulterat i att jag inte kan ha kvar garaget jag är i nu utan närmaste månaden blir de flytt till ett billigare garage så jag kan fortsätta med bygget där.

Vad har då hänt med bygget de senaste veckorna... Länkarmarna bak är nu helt klara men då kameran är på reparation efter ett besök i garagegolvet kommer bilder senare när kamerna återvänder =)

Idag ska jag ut och börja mäta in diffen samt börja packa lite inför garageflytten. Hoppas på att få tillbaka kameran i veckan så jag kan uppdatera lite med garageflytten.

MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

Slöjdmajjen skrev:
.......bilder.......

Tanken är i nuläget på ca 16L plus att jag kommer köra med ca 4 liters catchtank.
Så cirka 20 liter, borde räcka några varv iaf =)
MVH


Satsa på att bygga den på 35-45l iaf.

min EVo's tank är på 67L med inbyggd catchtank, den räcker inte länge alls
5-6L/mil på bana typ.

om du kommer turboladda den i framtiden så räkna med 3-5L milen iaf... inte många
varv det på Mantorp/Anderstorp.

mvh k

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Nu har vi ju en annan vikt att tala om, men när vi kör bana med hojarna så ligger CBR954an på ca 1.1-1.2L/mil, och CBR919 på 0.9-1.0L/mil.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Richie
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 130

Namndispens
Namndispens

Min GSX-R 1000 -02 med mig på (totalt 287kg) hade ett snitt efter två dagar på Gotland Ring 0,75l/mil, så att de drar mindre är ingen tvekan om

edit: Kul bygge för övrigt! thumbs up

_________________
//Richard Å
Audi A6 familjepulka -11
Audi A2 -03 (såld)
Audi A4 TSQ -01 (såld)
Audi S4 BiT -00 (såld)

Åker numera skrevraket på bandagarna...
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6176



MkIIIan (lätt bil med R1-spis) hade en 30L tank. Låg jag och kranade i 45min på Sviestad så drog den ca 20L. Kanske i minsta laget med 20L tank, men rätt långt kommer du i alla fall.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13261



Re:

2fast4u skrev:
MkIIIan (lätt bil med R1-spis) hade en 30L tank. Låg jag och kranade i 45min på Sviestad så drog den ca 20L. Kanske i minsta laget med 20L tank, men rätt långt kommer du i alla fall.




Pust... Ibland är det inte lika kul med 6,7L V8 hör jag...
Nåja, tur att jag handlat mig en 100liters-tank.
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Re:

2fast4u skrev:
MkIIIan (lätt bil med R1-spis) hade en 30L tank. Låg jag och kranade i 45min på Sviestad så drog den ca 20L. Kanske i minsta laget med 20L tank, men rätt långt kommer du i alla fall.


Kanske får göra "catchtanken" vid motorn lite större. Enda möjligheten då tanken som ligger i golvet fram är maxad till 16 liter. Får åka ut i veckan å mäta lite. Återkommer om tankbygget.

Var och hämtade lite prylar till bakvagnen idag med, blir mer småpyssel nu när jag inte kan bygga då bilen är på väg att flyttas (Jiggen således inte uppvägd)


MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Då var de dags för en uppdatering, Bilen är nu flyttad till nya garaget och kan nu äntligen fortsätta bygget.

Bygget får lite sol!


Skönt med lyfthjälp


Snart inne


På plats =)


MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Re:

Tegheim skrev:
Nu har vi ju en annan vikt att tala om, men när vi kör bana med hojarna så ligger CBR954an på ca 1.1-1.2L/mil, och CBR919 på 0.9-1.0L/mil.


och min Zx6:a ligger på precis över litern med.. I regn :rolleyes

Bensinstopp i norge på motorvägen är inte jättekul

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
Tegheim skrev:
Nu har vi ju en annan vikt att tala om, men när vi kör bana med hojarna så ligger CBR954an på ca 1.1-1.2L/mil, och CBR919 på 0.9-1.0L/mil.


och min Zx6:a ligger på precis över litern med.. I regn :rolleyes

Bensinstopp i norge på motorvägen är inte jättekul


Ne aldrig skoj med soppatorsk, kikar efter lite andra möjligheter till att montera 2 tankar. Ett problem som är värt att tanka på.. (Dålig tisdagshumor)

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Nu är jiggen uppvägd och bygget kna fortskrida


Nu när ramen är färdigkonstruerad så har jag lyft av karossen för att få lite utrymme å jobba på, samt underlätta helsvetsningen som ska ske efter att bakvagnen är punktad.



.

.


MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan micra k11 1994 ----> GIXERMICRAN 2012
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (171482 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande