Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Burfråga ang bla. toyotastag i gammal bil.
4587 besök totalt
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Håller på att bygga en ny bur i min BMW 2002 -74 då den gamla inte var godkänd. Bilen skall ev. köras BMW CUP modifigerat.

Använder mig av de gamla förstärkningsplattorna i golvet.
Byggde en bur i en annan 02á jag ägde, men på den gjorde jag boxar som buren stod på, så denna funderingen jag har nu, kom aldrig i min tankar då.

Jag har läst igenom TR hur många ggr. som helst nu, men vill ändå försäkra mig om att jag inte gör fel.

Detta är vad jag funderar på...

Finns det något givet maxmått som det får vara mellan fastsättningsplattan och dörrsträvan. Då jag nu inte har några boxar att sätta buren på, så blir detta måttet runt 12 cm ??
(....Inte min bil på bilden....)

Sen funderar jag på toyotastaget....Är det ett krav att ha det i min gamla bil. Kan bara läsa mig till att det är krav för bilar homologerade från 2006-01-01. Eller är det bara ett krav på bilar homologerade efter 2006 hur det skall monteras ??

Men om jag nu skall montera toyotastag...vilka monteringsanvisningar måste/ska jag då följa till min bil.

Detta med burbygge kan bli riktigt luddigt ibland

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Ny egenbyggd bur = senaste allmänna reglerna är en enkel sammanfattning. Dvs. enligt bild 1-3 i TR5.8

Mått anges både i TR5.8 och TR5.8.3.2.1.4. Med tanke hur upprätt A-stolpen är på 02:an så är det nog mycket troligt att du kan klara dig utan Toyota-staget.

Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
TR5.8.3.2.1.4. gäller endast bilar homologerade från 2006-01-01 vad jag förstått.

Ringde 02 oraklet Lennart Bengtsson och fick svar på mina frågor å lite till

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Re:

Götesson skrev:
TR5.8.3.2.1.4. gäller endast bilar homologerade från 2006-01-01 vad jag förstått.

Ringde 02 oraklet Lennart Bengtsson och fick svar på mina frågor å lite till

och svaret är?

TR_Tekniska-Regler_2011_2 skrev:
TR 5.8 Skyddsbur:
NATIONELL BESTÄMMELSE
Denna nationella bestämmelse gäller som tillägg till efterföljande regler för skyddsbur kategori A.
Dessa minimikrav är OBLIGATORISKA FÖR SAMTLIGA NATIONELLA BILAR i Rally,
Racing och Rallycross, om inte annat anges i respektive klassregler.
Undantag gäller för klasserna Grupp E, Volvo original samt Klassiska Rallybilar.
Minimikraven är enligt någon av alternativen bilderna 1, 2 eller 3:

Jag har alltid tolkat det som att bild 1, 2 eller 3 gäller alla utom undantagen som nämns, dvs Toyota + "hjälmkrossare" är obligatoriskt om man bygger buren själv.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är bilen gatreggad?
Isåfall slipper du toyotastaget om avståndet mellan ratt och stag understiger 10cm alt om det försvårar insteget betydligt.

Anders Bisting
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Re:

TR_Tekniska-Regler_2011_2 skrev:
TR 5.8 Skyddsbur:
NATIONELL BESTÄMMELSE
Denna nationella bestämmelse gäller som tillägg till efterföljande regler för skyddsbur kategori A.
Dessa minimikrav är OBLIGATORISKA FÖR SAMTLIGA NATIONELLA BILAR i Rally,
Racing och Rallycross, om inte annat anges i respektive klassregler.
Undantag gäller för klasserna Grupp E, Volvo original samt Klassiska Rallybilar.
Minimikraven är enligt någon av alternativen bilderna 1, 2 eller 3:

Jag har alltid tolkat det som att bild 1, 2 eller 3 gäller alla utom undantagen som nämns, dvs Toyota + "hjälmkrossare" är obligatoriskt om man bygger buren själv.[/quote]

Hjälmkrossar + toyotstag gäller precis som du skriver... thumbs up

Funderade även på den lägre fästpunkten för toyotastaget i framsträvan.Har sett lite olika varianter på detta, så jag var lite fundersam hur jag skulle göra.
Lennart satte alltid toyotastagets lägre fästpunkt i anslutning till fastsättningsplattan som framsträvan är fäst i, sen satte han dörrsträvorna mot toyotastaget med ev. en rörbit mellan toyotastaget och framsträvan.
Frågade även om höjden på lägsta dörrsträvan från fastsättningsplattan. Svaret jag fick, var att det inte går att sätta det så mycket lägre än 120mm på en 02á om man har fastsättningsplattorna monterade på golvet. Går att minska avståndet om man bygger boxar, men det är inget som måste göras enligt reglerna.

Med dessa svar, så bygger jag precis som Lennart har gjort på de 02ér som han byggt bur i. För då vet jag även att det blir godkänt.

Här är några enkla ritningar på hur jag funderade på att montera toyotastaget.

Lennarts version, och hur jag kommer att sätta staget.

Men har även sett denna varianten på montering av toyotastaget.

Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Är bilen gatreggad?
Isåfall slipper du toyotastaget om avståndet mellan ratt och stag understiger 10cm alt om det försvårar insteget betydligt.

Vet redan detta. Men tack ändå thumbs up Bilen är inte gatreggad, har aldrig vart och kan aldrig bli Då den är byggd på en råkaross

4587 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande