| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Burfråga ang bla. toyotastag i gammal bil.
|
4587 besök totalt |
|
Håller på att bygga en ny bur i min BMW 2002 -74 då den gamla inte var godkänd. Bilen skall ev. köras BMW CUP modifigerat. Använder mig av de gamla förstärkningsplattorna i golvet. Byggde en bur i en annan 02á jag ägde, men på den gjorde jag boxar som buren stod på, så denna funderingen jag har nu, kom aldrig i min tankar då. Jag har läst igenom TR hur många ggr. som helst nu, men vill ändå försäkra mig om att jag inte gör fel. Detta är vad jag funderar på... Finns det något givet maxmått som det får vara mellan fastsättningsplattan och dörrsträvan. Då jag nu inte har några boxar att sätta buren på, så blir detta måttet runt 12 cm ?? (....Inte min bil på bilden....)
Sen funderar jag på toyotastaget....Är det ett krav att ha det i min gamla bil. Kan bara läsa mig till att det är krav för bilar homologerade från 2006-01-01. Eller är det bara ett krav på bilar homologerade efter 2006 hur det skall monteras ?? Men om jag nu skall montera toyotastag...vilka monteringsanvisningar måste/ska jag då följa till min bil. Detta med burbygge kan bli riktigt luddigt ibland
_________________ Jonas Götesson |
||||
|
Ny egenbyggd bur = senaste allmänna reglerna är en enkel sammanfattning. Dvs. enligt bild 1-3 i TR5.8
Mått anges både i TR5.8 och TR5.8.3.2.1.4. Med tanke hur upprätt A-stolpen är på 02:an så är det nog mycket troligt att du kan klara dig utan Toyota-staget. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Re:
och svaret är?
Jag har alltid tolkat det som att bild 1, 2 eller 3 gäller alla utom undantagen som nämns, dvs Toyota + "hjälmkrossare" är obligatoriskt om man bygger buren själv. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
|
Re:
Jag har alltid tolkat det som att bild 1, 2 eller 3 gäller alla utom undantagen som nämns, dvs Toyota + "hjälmkrossare" är obligatoriskt om man bygger buren själv.[/quote] Hjälmkrossar + toyotstag gäller precis som du skriver... Funderade även på den lägre fästpunkten för toyotastaget i framsträvan.Har sett lite olika varianter på detta, så jag var lite fundersam hur jag skulle göra. Lennart satte alltid toyotastagets lägre fästpunkt i anslutning till fastsättningsplattan som framsträvan är fäst i, sen satte han dörrsträvorna mot toyotastaget med ev. en rörbit mellan toyotastaget och framsträvan. Frågade även om höjden på lägsta dörrsträvan från fastsättningsplattan. Svaret jag fick, var att det inte går att sätta det så mycket lägre än 120mm på en 02á om man har fastsättningsplattorna monterade på golvet. Går att minska avståndet om man bygger boxar, men det är inget som måste göras enligt reglerna. Med dessa svar, så bygger jag precis som Lennart har gjort på de 02ér som han byggt bur i. För då vet jag även att det blir godkänt. Här är några enkla ritningar på hur jag funderade på att montera toyotastaget. Lennarts version, och hur jag kommer att sätta staget.
Men har även sett denna varianten på montering av toyotastaget.
||||
|
Re:
Vet redan detta. Men tack ändå Då den är byggd på en råkaross
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4587 besök totalt |