| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Tidningen Automobil läggs ner?
|
1, 2 >> 7649 besök totalt |
|
Tidningen Automobil läggs ner?
http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr
Ursäkta kraftutrycket men fy fan vad tråkigt
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Överaskande att den läggs ned, men ändå inte.
Prenemurerade i drygt 10 år men slutade i år då tidningen blev så "mainstream" och liknade AMS så mycket. Gillade tidigare entusiastvinklingen med äldre sportbilar, lite hobbyracing och välskrivna artiklar. På sistone har det mer varit provkörning av senaste Mercan, Ferrarin, BMW suv, mm. Artiklarna om deras egna bilar har varit kul, begagnatguiderna, bästa begköp i respektive prisklass, mm. Calle och Danne är klart duktiga på att skriva underhållande artiklar. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Re:
Du kommer få Vi Bilägare istället
Nääää... De har ju inte gått i konkurs så jag tror nog man får tebax återstående prenumerationspengar (kanske med ett bifogat brev där man kan välja att få Vi Bilägare eller pengar )
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Men den stora frågan är:
Vad kommer Kraniel göra framöver? Du MÅSTE ju få fortsätta skriva om bilar! Säg vilken tidning du flyttar till så sajnar jag upp mig på en prenumeration på stående fot!
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Jag har faktiskt ingen aning om vad som händer nu. Antingen blir jag kvar i förlaget, kanske på automobil.se, Vi Bilägare eller som allmän resurs, eller också försvinner jag ut på arbetsmarknaden. Ingenjörsskjortorna hänger kvar i garderoben, strukna och fina... |
||||
|
Re:
Håller med allt till massor av procent! Eminenta skribenter båda två. Långt bättre än mången bilskribent i landet idag. Det är naturligtvis en stil-smaksak, men för egen del föll deras underfundighetsskrivande mig på läppen fullständigt. Men tidningen snubblade precis som du säger under långa perioder ner i alltför "vanliga" reportage av snabbtestskaraktär. Ivägslussad till en dags test på exotisk ort (eller bara låna bilen här hemma några dagar) mot ett tvåsidigt (inklusive bilder) snabbtest av bilen. Även om det är en exklusivare bil så blir det fullständigt profillöst ställt mot alla andra tidningar som gör exakt samma sak för att få ihop fler sidor "egenproducerat" biltestmaterial i sin tidning. Att Automobil snoddes ihop på EXTREMT små resurser och ändå trollade fram massor av fantastiskt material är ett under. Ofattbart bra gjort faktiskt. Men resursbristen lös tyvärr igenom när man tvingades fylla ut tidningen med sånt. Och att urvattna sin profil är livsfarligt när det är så många som slåss om samma läsare
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
grabbarnas kåseri och REAPLAY krönikan i slutet av varje nummer kommer vara mest saknad
vem ska nu fostra mig i racinghistoria nästan hela min "racing vetande" är hämtat härifrån.
nu finns det iaf tid att plocka fram alla gamla nummer och jobba sig igenom det man tidigare ratat som recensioner av cabbar+engelska lyxåk;) tack för några fina år tillsammans och vila i frid
_________________ Ola BMW |
||||
|
Re:
Har också haft prenumeration på tidningen i flera år, men precis som Christoffer, så har jag också sagt upp tidningen av exakt liknande skäl som han. Tråkigt! _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
|
Re:
Jag behöver en väldressad innesäljare med god elkompetens...!! Eller bara ett snajdigt leende..
_________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||
|
Re:
Inget fel på ViBilägare! Kanske inte som entusiastläsning men j-kligt duktiga på svenssonbilar och konsumentupplysning. Tog en testprenumeration på den och är helnöjd. Eller kanske bara ett tecken på att man passerat 40-års strecket
Automobils bästa tid var nog när Robert Petterson styrde skutan, det var väl någon gång på 90-talet tror jag. Massvis med bra skribenter på den tiden. Och jag håller med om att dagens tidning har tappat en del av charmen som fanns för något år sedan. Det borde finnas plats för en riktig bilnördtidning som inte bryr sig om senaste BMW 3-serien, Ferrari 458 Italia och annat som alla andra ändå gör lika bra eller bättre. Och där man slipper läsa om den femtioelfte varianten på trimmad Volvo turbo med blåeloxerade aluminiumdörrlåsknappar och dumpventil. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
|
Jag tycker tidningen var kul redan på 80 talet med Svedenborg och en samling killar med exklusiva bilar. Peaken kom mellan 05-08 då tidningen hade mycket banåkningsinslag. Idag tycker jag att Vintage (AMS syskon) och även Klassiker fyller ett tomrum för bilnörden. Dock inget om banåkning, men då har man ju Rejsa.se :-)
_________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Re:
www.rejsa.nu/biltester Nu snackar vi intressant..
(för oss nördar vs och ekonomisk grund är väl antagligen obefintlig..) _________________
|
||||
|
RIP Automobil, tack för att ni drog in mig i Lotus underbara värld...
Min historia börjar med en artikel i Automobil nr 8 -98, den finns som "skithuslitteratur" på jobbet. En artikel om 2 st Lotus Elise där jag fick smak för hur en sportbil skall vara, enkel och LÄTT. I min ungdom körde jag "raggarbil" och efter att ha fått återfall började jag leta raggarskepp igen. Men så kom alltså Automobil nr 8 -98 och lade griller i huvudet på mig... Hade aldrig kört en sportbil tidigare (även om jag tyckte att min Volvo 855 GLT var det) men började titta efter Lotus Elise i stället. Jag kunde inte släppa tanken och snart var jag hos Wendels och fick provköra en S2:a. Hittade även en S1:a som jag var och tittade på, men upptäckte även att Opel Speedster var nästan samma bil. Speedstern var på den tiden ca 100 000 kr billigare och då var valet enkelt... Jag letade upp Lotus-klubbens hemsida och anmälde mig genast på forumet. Där var en man som skrev väldigt mycket och han hette samma som en lärare jag hade i skolan som körde en Lotus Elan +2. Kontaktade honom för att fråga om han kom ihåg mig. Det gjorde han inte för det var inte samma person... Han föreslog genast att vi skulle träffas och köra en tur (se bild nedan). Det var början på en lång vänskap som jag hoppas varar många år till. Efter att vi kört några turer på skånska landsvägar berättade jag hur jag hittat rätt. Naturligtvis var han ägare till en av bilarna i tidningsartikeln (han hade dock bytt till en S2:a). Den andra "figuren" i artikeln träffar jag också ofta på banorna och han har fortfarande kvar sin bil. TACK AUTOMOBIL! _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
En liten tår rullar även från min ögonvrå...
Jag var ju lite perifert inblandad under en period. Att ha varit med att koka soppan om än bara lite grann gör ju att man känner saknaden kanske lite extra starkt... Hoppas Kraniel och Calle m.fl. kommer att fortsätta frälsa oss med sitt biltugg från lämplig horisont.
|
||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Tidningen Automobil läggs ner?
|
1, 2 >> 7649 besök totalt |
