Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tidningen Automobil läggs ner?
1, 2   >>
7649 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article3365038.ece

Citat:
Höstens tidningsdöd fortsätter. Den här gången är det OK-förlaget som lägger ner magasinet Automobil.

OK-förlaget har beslutat sig för att skrota tidningen Automobil, men sajten lever vidare. Automobil har kommit ut tio gånger om året med en upplaga på omkring 10 000 exemplar, men i dag kommer kommer tidningens sista nummer ut.

Ursäkta kraftutrycket men fy fan vad tråkigt

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Riktigt tråkigt.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

ok, men vad händer med våra pengar som vi har betalt för prenumerationen?

.

Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re: Tidningen Automobil läggs ner?

Magnus Thomé skrev:
Ursäkta kraftutrycket men fy fan vad tråkigt

+1 Min tid i samarbete med tidningen blev tyvärr väldigt kort

Stockholm
Här sen Sep 2008

Överaskande att den läggs ned, men ändå inte.

Prenemurerade i drygt 10 år men slutade i år då tidningen blev så "mainstream" och liknade AMS så mycket. Gillade tidigare entusiastvinklingen med äldre sportbilar, lite hobbyracing och välskrivna artiklar. På sistone har det mer varit provkörning av senaste Mercan, Ferrarin, BMW suv, mm. Artiklarna om deras egna bilar har varit kul, begagnatguiderna, bästa begköp i respektive prisklass, mm.

Calle och Danne är klart duktiga på att skriva underhållande artiklar.

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Mr C skrev:

+1

Jag skulle väldigt gärna läsa mer av dem, helst i någon tidning med lite mer resurser. thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

ThomasT skrev:
:ok, men vad händer med våra pengar som vi har betalt för prenumerationen?

Du kommer få Vi Bilägare istället

Nääää... De har ju inte gått i konkurs så jag tror nog man får tebax återstående prenumerationspengar (kanske med ett bifogat brev där man kan välja att få Vi Bilägare eller pengar )

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Men den stora frågan är:

Vad kommer Kraniel göra framöver? Du MÅSTE ju få fortsätta skriva om bilar! Säg vilken tidning du flyttar till så sajnar jag upp mig på en prenumeration på stående fot!

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
Men den stora frågan är:

Vad kommer Kraniel göra framöver? Du MÅSTE ju få fortsätta skriva om bilar! Säg vilken tidning du flyttar till så sajnar jag upp mig på en prenumeration på stående fot!

Jag har faktiskt ingen aning om vad som händer nu. Antingen blir jag kvar i förlaget, kanske på automobil.se, Vi Bilägare eller som allmän resurs, eller också försvinner jag ut på arbetsmarknaden. Ingenjörsskjortorna hänger kvar i garderoben, strukna och fina...

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Mr C skrev:
Överaskande att den läggs ned, men ändå inte.

Prenemurerade i drygt 10 år men slutade i år då tidningen blev så "mainstream" och liknade AMS så mycket. Gillade tidigare entusiastvinklingen med äldre sportbilar, lite hobbyracing och välskrivna artiklar. På sistone har det mer varit provkörning av senaste Mercan, Ferrarin, BMW suv, mm. Artiklarna om deras egna bilar har varit kul, begagnatguiderna, bästa begköp i respektive prisklass, mm.

Håller med allt till massor av procent! Eminenta skribenter båda två. Långt bättre än mången bilskribent i landet idag. Det är naturligtvis en stil-smaksak, men för egen del föll deras underfundighetsskrivande mig på läppen fullständigt.

Men tidningen snubblade precis som du säger under långa perioder ner i alltför "vanliga" reportage av snabbtestskaraktär. Ivägslussad till en dags test på exotisk ort (eller bara låna bilen här hemma några dagar) mot ett tvåsidigt (inklusive bilder) snabbtest av bilen. Även om det är en exklusivare bil så blir det fullständigt profillöst ställt mot alla andra tidningar som gör exakt samma sak för att få ihop fler sidor "egenproducerat" biltestmaterial i sin tidning. Att Automobil snoddes ihop på EXTREMT små resurser och ändå trollade fram massor av fantastiskt material är ett under. Ofattbart bra gjort faktiskt. Men resursbristen lös tyvärr igenom när man tvingades fylla ut tidningen med sånt. Och att urvattna sin profil är livsfarligt när det är så många som slåss om samma läsare

lund
Här sen Jan 2009

grabbarnas kåseri och REAPLAY krönikan i slutet av varje nummer kommer vara mest saknad
vem ska nu fostra mig i racinghistoria nästan hela min "racing vetande" är hämtat härifrån.

nu finns det iaf tid att plocka fram alla gamla nummer och jobba sig igenom det man tidigare ratat som recensioner av cabbar+engelska lyxåk;)

tack för några fina år tillsammans och vila i frid

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Som jag skrev på annan plats:

Kraniel, du ska fortsätta skriva fantastiskt underfundiga biltester. Som jag får läsa. Basta.

Stockholm
Här sen Sep 2003

Re:

Mr C skrev:
... i år då tidningen blev så "mainstream" och liknade AMS så mycket.

Har också haft prenumeration på tidningen i flera år, men precis som Christoffer,
så har jag också sagt upp tidningen av exakt liknande skäl som han.

Tråkigt!

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Kraniel skrev:
.....eller också försvinner jag ut på arbetsmarknaden....

Jag behöver en väldressad innesäljare med god elkompetens...!! Eller bara ett snajdigt leende..

jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Re:

Magnus Thomé skrev:
ThomasT skrev:
:ok, men vad händer med våra pengar som vi har betalt för prenumerationen?

Du kommer få Vi Bilägare istället

Nääää... De har ju inte gått i konkurs så jag tror nog man får tebax återstående prenumerationspengar (kanske med ett bifogat brev där man kan välja att få Vi Bilägare eller pengar )

Inget fel på ViBilägare! Kanske inte som entusiastläsning men j-kligt duktiga på svenssonbilar och konsumentupplysning. Tog en testprenumeration på den och är helnöjd. Eller kanske bara ett tecken på att man passerat 40-års strecket

Automobils bästa tid var nog när Robert Petterson styrde skutan, det var väl någon gång på 90-talet tror jag. Massvis med bra skribenter på den tiden. Och jag håller med om att dagens tidning har tappat en del av charmen som fanns för något år sedan. Det borde finnas plats för en riktig bilnördtidning som inte bryr sig om senaste BMW 3-serien, Ferrari 458 Italia och annat som alla andra ändå gör lika bra eller bättre. Och där man slipper läsa om den femtioelfte varianten på trimmad Volvo turbo med blåeloxerade aluminiumdörrlåsknappar och dumpventil.

MVH Jonas

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008

Jag tycker tidningen var kul redan på 80 talet med Svedenborg och en samling killar med exklusiva bilar. Peaken kom mellan 05-08 då tidningen hade mycket banåkningsinslag. Idag tycker jag att Vintage (AMS syskon) och även Klassiker fyller ett tomrum för bilnörden. Dock inget om banåkning, men då har man ju Rejsa.se :-)

Här sen Jul 2007

Re:

Magnus Thomé skrev:
Som jag skrev på annan plats:

Kraniel, du ska fortsätta skriva fantastiskt underfundiga biltester. Som jag får läsa. Basta.

www.rejsa.nu/biltester

Nu snackar vi intressant..

(för oss nördar vs och ekonomisk grund är väl antagligen obefintlig..)

Här sen Okt 2007

Klart uncool

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

RIP Automobil, tack för att ni drog in mig i Lotus underbara värld...

Min historia börjar med en artikel i Automobil nr 8 -98, den finns som "skithuslitteratur" på jobbet. En artikel om 2 st Lotus Elise där jag fick smak för hur en sportbil skall vara, enkel och LÄTT. I min ungdom körde jag "raggarbil" och efter att ha fått återfall började jag leta raggarskepp igen. Men så kom alltså Automobil nr 8 -98 och lade griller i huvudet på mig...
Hade aldrig kört en sportbil tidigare (även om jag tyckte att min Volvo 855 GLT var det) men började titta efter Lotus Elise i stället. Jag kunde inte släppa tanken och snart var jag hos Wendels och fick provköra en S2:a. Hittade även en S1:a som jag var och tittade på, men upptäckte även att Opel Speedster var nästan samma bil. Speedstern var på den tiden ca 100 000 kr billigare och då var valet enkelt...
Jag letade upp Lotus-klubbens hemsida och anmälde mig genast på forumet. Där var en man som skrev väldigt mycket och han hette samma som en lärare jag hade i skolan som körde en Lotus Elan +2. Kontaktade honom för att fråga om han kom ihåg mig. Det gjorde han inte för det var inte samma person... Han föreslog genast att vi skulle träffas och köra en tur (se bild nedan). Det var början på en lång vänskap som jag hoppas varar många år till.
Efter att vi kört några turer på skånska landsvägar berättade jag hur jag hittat rätt. Naturligtvis var han ägare till en av bilarna i tidningsartikeln (han hade dock bytt till en S2:a). Den andra "figuren" i artikeln träffar jag också ofta på banorna och han har fortfarande kvar sin bil.
TACK AUTOMOBIL!

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En liten tår rullar även från min ögonvrå...

Jag var ju lite perifert inblandad under en period. Att ha varit med att koka soppan om än bara lite grann gör ju att man känner saknaden kanske lite extra starkt...
Hoppas Kraniel och Calle m.fl. kommer att fortsätta frälsa oss med sitt biltugg från lämplig horisont.

Rice and shine
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
7649 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande