| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hvor stor generator(amp) trenger man i baneåkebilen
|
2 besök senaste veckan (4445 totalt) |
|
hei
Hvor mange amp trengs i ein baneåkebil? Eg har el servo fra astra g og 2 borsh bensinpumper som blir ekstra,park lys.div instrument og el kjolevifte.insproytning Kansje glemt noe? Har fåt tak i ein liten og lett dynamo på 50 amp,er den stor nok? Takker for svar
Bjorn _________________ Bjorn Åsbakk |
||||
|
det beror väll på motorsotlek och abnvändingområdet
en 6 liters v8 som ska kuna startas vintertid så vill man ha stort batteri,
nån tex 4 cyl som bara körs sommartid så klarar man sej säkerligen med nått litet 35a lr liknande. jag köpte ett gult optima 35a i sommras och det är riktigt bra kräm i bilen startar lätt ända nedåt 11 volt, då montorn inte går att dra runt eller få igång längre med ett "vanligt" batteri. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Jag är tveksam, generatorn ska ju orka driva allt man har helst, utan att tömma batteriet. Två pumpar, elservo, kylfläktar och insprutning tar gärna mer än man tror. Jag har 45-50A generator i Caprin och då är det verkligen inga marginaler alls, jag planerar en kraftigare generator.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
). Det är inte sällan man får spänningsfall och det är inte alla sprut som fungerar så bra vid 11V (lite oxidlager lite här och där så kan det sjunka ännu mer, tom så sprutet bootar om).
Nu kan man ju se till att alla jordpunkter mm är fräsha men det är ett annat läge vid kallstart och maxbelastning vid effekttoppen (batterikabeln kan vara väldigt tunn och batteriet väldigt litet när man väl kommit igång, om generatorn fungerar som den ska). |
||||
|
Re:
Förknasare. En ny uppfinning på marknaden, drar 0 amp. _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
förknasare= förgasare (carburator)
visst är det väll bra med kapacitet på generatorn, men är ju å andra sidan inte svårare än att börja med den man redan har å sen uppgradera senare om det visar sej att den inte räcker. ett bra batteri är dock alltid en bra investering _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Takker knotan
Ja kyleviften går jo ikke så mye da bilen rorer på seg,men servoen drar vel litt! Takk foe svar folkens
Bjorn _________________ Bjorn Åsbakk |
||||
|
Re:
+1 bjorn _________________ Bjorn Åsbakk |
||||
|
Vad är rimligt att ha för styrka på ett batteri för nämnda ändamål med elservo, dubbla pumpar, fläktar, insprutning, cdi tändning etc, etc?
Fungerar det med biltema motorcykel batteri på 21A som jag fått som tips?? Känns som att dessa är i vekaste laget vid start ögonblicket. och kan en generator som laddar 65Amp "ladda sönder" ett 20-30A batteri? _________________ Joakim Alvin |
||||
|
Re:
_________________ Bjorn Åsbakk |
||||
|
Re:
Nej, inte så länge laddregulatorn är hel och du får ut max 14,4 volt. Det är spänningen som dödar, inte strömmen (och strömmen begränsas av spänningen )
_________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||||
|
Generatorn bör ha en kapacitet som är högre än summan av alla förbrukare.
Är inte svårt att summera hur mycket alla förbrukare drar. P (effekt W) = U (Spänning V) * I (Strömmen). Dvs en 5W lampa drar 5/12=0.4A. Vill man räkna effekt levererar en 50A generator 600W. Dock viktigt att tänka på att generatorerna inte lämnar full effekt på låga varvtal. Man måste ha högre kapacitet på generatorn än vad alla förbrukare drar för att kunna ladda upp batteriet igen efter start. Räknar man bara på belysning, elfläkt, motorstyrsystem och bränslepump så hamnar man runt 40A. Så en mindre generator än 50A är nog ingen bra ide i någon bil. Storleken på batteriet i A bestäms av hur många startförsök du vill klara samt hur länge du vill kunna stå med förbrukare igång utan att ha motorn igång. Om batteriet orkar dra runt motorn eller inte, dvs startförmågan sätts av hur mycket ström batteriet kan leverera i startögonblicket. Detta mäts i CCA. Om man har två batterier med samma CCA värde kommer bägge att klara att starta motorn medan den med högst kapacitet i A kommer att klara flera startförsök och klara att starta bilen i lägre temperatur. På en banbil vill man givetvis ha så låg vikt som möjligt och det åstadkommer man med att ha en generator med bra kapacitet, det väger inte så mycket mer. Men så få förbrukare som möjligt och minsta möjliga batteri. Tävlar man så kan det vara en god ide att ha ett batteri som har tillräcklig kapacitet för att kunna slutföra ett race även om generatorn pajar vid starten. Faktum är att belysningen på bilen drar ganska mycket ström, runt 11A med vanligt halvljus. Det är även en god ide att ha en termokontakt så att inte elfläkten går hela tiden. Min 12" Spal fläkt drar 7.5A. Jag behåller nog orginalgeneratorn på 75A men kommer att välja ett så litet batteri som möjligt, under 20A fungerar för en banbil. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Nu hamnar jag lite OT. Men jag konstaterade precis att min Micras belysning drar 45A när heljusen är på
Inte konstigt att motorn drar mer soppa på vintern. Så det är speciellt viktigt att räkna på det om man kör Rally med mycket belysning eller längre rejs som går på natten med extraljus. |
||||
|
Re:
Låter vettigt för rallybruk med många extraljus, ev eluppvärmd framruta också. Kör man bana på sommaren räcker det nog med en lite mindre generator, men under 50A är nog svårt att komma om man inte saknar belysning och elfläkt. Värt att tänka på att man aldrig laddar ett blybatteri med mer än 1/3 av kapaciteten per timma. Ett 20A batteri kan man därför inte ladda med mer än 7A ungefär. Medans ett 45A batteri kan laddas med runt 15A. Detta kan man ha i åtanke när man dimensionerar sin generator. Det är även lätt att inse att många starter med kort gångtid efteråt är en dålig ide om man har ett litet batteri. En bra ide är att ha en voltmätare så man kan kontrollera att spänningen är mellan 13.8 och 14.4 volt när motorn går. Samt att ha en Comfort Indicator ifrån CTEK som visar laddningstatus när motorn är avslagen så att man underhållsladdar batteriet vid behov. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4445 totalt) |