Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
1:1 Bromservo i bagaget när det är trångt i motorrummet.
1 besök senaste veckan (3334 totalt)
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Jag har sett många olika lösningar på bromservo i motorummet när det är trångt där. Jag sprang på denna lösningen som verkar check. Så jag vill bara dela med mig. Såga eller hylla ;-)

http://www.stanceworks.com/forums/showthread.php?t=15686&page=4

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Intressant lösning! Jag hade kunnat behöva något sånt där med tanke på bred motor som i princip slutar intill huvudbromscylindern.

Någon som vet om principen inte funkar av någon anledning?

(jaja, jag vet att utan servo är bäst, men de som kör blyslädar måste tyvärr ha servo för att inte få ojämn storlek på benmuskulaturen. )
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

"Remote servo" användes ju i bland annat Cortina (Lotus) och Amazon (väl?) redan på 1960-talet, så det är ju en känd princip så att säga. Lite bökigt att dra bromsledningar fram och tillbaka kanske, om man ska ha servot där bak bara.

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Problemet med sånna här lösningar är, om någor går sönder....blir man HELT bromslös.
Det är mycket som hänger på nugra gummipackningar.

Det finns servon man sätter på ledningen. Sitter bla på gamla amazoner och Terängbil 11/13
Finns att köpa på KitCar-butiker i England.

Dom är väl kanske inte jätteeffektiva....men har man två st så funkar det tillsammans med bromsvåg.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

ButterflyRacing skrev:
Problemet med sånna här lösningar är, om någor går sönder....blir man HELT bromslös.
Det är mycket som hänger på nugra gummipackningar..

Bra poäng där - kan ju lösas med dubbla system till servot iof, men då börjar det bli komplext...
Gustav - hur ser SFRo på det där med enkrets fram till bromsservot? Antar att det är en no-no, men å andra sidan har ju funktionen suttit på serieproducerade bilar tydligen, så tvärnej kan det ju inte vara.

ButterflyRacing skrev:
Det finns servon man sätter på ledningen. Sitter bla på gamla amazoner och Terängbil 30/40

Dom är väl kanske inte jätteeffektiva....men har man två st så funkar det tillsammans med bromsvåg.

Någon länk till ett sådant servo, eller vad heter det på engelska så att man kan googla?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Sitter inte detta på en jävla massa Alfa i 105 serien?

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

And ersJepp sson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det är mycket som hänger på nugra gummipackningar..

Bra poäng där - kan ju lösas med dubbla system till servot iof, men då börjar det bli komplext...
Gustav - hur ser SFRo på det där med enkrets fram till bromsservot? Antar att det är en no-no, men å andra sidan har ju funktionen suttit på serieproducerade bilar tydligen, så tvärnej kan det ju inte vara.

ButterflyRacing skrev:
Det finns servon man sätter på ledningen. Sitter bla på gamla amazoner och Terängbil 30/40

Någon länk till ett sådant servo, eller vad heter det på engelska så att man kan googla?

En av dom stora förbättringarna inom bilindustrin, var ju när vi fick två-krets bromssystem.....så det verka vara korkat att gå tillbaka till -50talet...

Dom burkar jag pratar om...är bara en Booster på ledningen. Och man blir alltså inte av med hela bromsverkan vid problem.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Cortinan hade såvitt jag vet tvåkretssystem, två separata servos, och alltså en tvåkretscylinder direkt på pedalen. Enkrets mellan pedal och servo skulle förstås inte godtas...

Remote servo eller booster kallas det, Moss med flera i UK har säkert sånt.

Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

And ersJepp sson skrev:
..............men å andra sidan har ju funktionen suttit på serieproducerade bilar tydligen, så tvärnej kan det ju inte vara. ..........

Nej...inte med enkrets !

therealpinto skrev:
Cortinan hade såvitt jag vet tvåkretssystem, två separata servos, och alltså en tvåkretscylinder direkt på pedalen. Enkrets mellan pedal och servo skulle förstås inte godtas...

Amazon hade bara servo på framkretsen...har jag för mej....trummor bak.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

ButterflyRacing skrev:
https://www.europaspares.com/product/118/17793/BRAKE_PARTS/MASTER_CYLINDERS/REMOTE_VACUUM_BRAKE_SERVo_UNIT___RSBU.html

Mmmm, bara 2000:-/st. Som hittat...

Gå över ån efter vatten är aldrig ett billigt sätt att lösa något på.
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

Finns kanske risk för fördröjning i servoverkan?

Finns även helt elektriska, så slipper man långa vacuumslangar:
http://www.abspowerbrake.com/maincatalog_frameset039.html

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

De Amazoner jag haft med denna lösning har haft enkrets med remote servo till både fram och bak (de hade då skivor fram och trummor bak). Fast det kan kanske skilja mellan olika årsmodeller. Ingen kul lösning med tanke på att bromsverkan förvinner helt men så är det ju med enkrets oavsett "servot"....
På TGB11/13/20 vill jag minnas att det sitter ett servo per krets. Vet inte om de är kopplade "en bak och en fram" eller om det är triangeldelat så som det alltid var på gamla Volvo. Triangeldelningen är ju för övrigt väldigt bra, man har alltid broms bägge framhjul och ena bakhjulet om ena kretsen ger sig.

Vill man hellre handla inom Sverige så säljer KGtrim också dem.

Citera
Opeltok
Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005

TGB 11 - 13 - 20 har triangel krets och dubbla servo. Vet inte om det spelar roll men TGB:n har trummor både fram och bak

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

Finns det inte elektriska bromskraftförstärkare som verkar direkt på bromspedalen?
Samma princip som elektrisk servostyrning för gammelbilar, med ingrepp på rattstången?

Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (3334 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande