| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetråg
|
2 besök senaste veckan (10381 totalt) |
|
Oljetråg
Ett nytt oljetråg för !!##%6777 gången i ordningen, men de e spännande med oljetråg. Det är som vanligt våtsump till min motor, och anledningen är att jag tycker det är spännande med våtsump. För att få bra utkast för oljan så är det bra om tråget är utbyggt åt sidan, men för att få lite mer volym så byggde jag ut det åt bägge sidor. Sedan vill jag se hur det blir med större golvyta mot undersidan av bilen, rent kylmässigt mot hur det var tidigare. Nu blir ytan jäms med undersidan på bilen (i stort sett). För att kunna skruva fast tråget så fick det bli genomföringar i form av rör och jättelånga bultar.
Undersida med försänkning för huvudet på bulten. Bulten är skarvad mot jängad stång 8,8 kvalitet.
När man svetsar ett plåt tråg så slår sig ofta kanten och det blir inte riktigt tätt mot motorn. Nu fick jag iden att prova med tennspackling på kanten som sedan jämnas av med mitt favoritverktyg pansarfil. Plant blev det i alla fall.
Nu vidtar jobbet med baffling, där jag har en ny kombination på gång. Men det jobbet blir efter julen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Rörliga klaffar har jag gjort under många år, det kommer till detta tråget också i och med den stora bottenytan. Det blir även en vindplåt med louvers. Bilder senare. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Då har jag kommit en liten bit till. Det blev Sieverts skruv, rena rånet som vanligt,
och någon timmas jobb med att borra hål i bultskallar för låstråd. Men den första bilden är på picuppen och röret upp til AN kopplingen. Det är en delad aluminium kloss med två gummipackningar på var sida om väggen i tråget. Själva silen är en tesil som alltid har rostfritt nät.
Här är klafflådan och väggarna på plats. Jag har testat med vatten och lutar man tråget åt olika håll så stiger oljenivån i det klaffade utrymmet.
Olje picupp på plats, översidan på silen gjord i vanlig 0,9 plåt.
Båda översidorna på sin plats och säkerhestråd dragen.
Nu skall bara vindplåten, som är avbildat tidigare, skruvas dit över alltihop. Sen blir det målning av utsidan. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Skruven är för att kunna demontera delarna. Plåtarna-locket över picuppen måste vara demonterbara, annars får man inte den picuppen vid rengöring, det är gängat direkt i stålväggen under för att slippa muttrar. Detaljer som vindplåten är för tunn aluminium för att gängas och mutternit blir kaka på kaka där skruvar kan skaka loss samt att det blir onödigt mycket delar. De popnitar som används brukar vara rostfria eller så extrapressar jag dom från baksidan för att eliminera loss skakning. Det som har hänt någon gång är att aluminiumnät bitvis lossnat från nitning, då har själva nätet gått sönder, inte niten. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
istellet för stål klaffor så kunne du kanskje ha brukt gummi? Men kommer oljan inn i "lådan" lett?
Jag har sett liknande byggen. jag mins nogon tok en generator från en hiace med en oljepump på och anvende den til at fylla "lådan" med olje som en säkerhet. _________________ Kristoffer Helle |
||||
|
Re:
Själva övre kanten med bulthålen är ett orginaltråg. Kanten slår sig dock en del så jag har tennspacklat kanten för ändarna och slipat plant. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Jag har haft gummi i tankarna men valte aluminium och enn mycket lätt fjäder som bara hindrar att klaffen öppnar av liten lutnings skäl. Den minsta nivåskilnad i olja utanför uppsamlingsutrymmet öppnar en lucka. Lutar man tråget åt olika håll några gånger så blir oljenivån högre i uppsamlingsutrymmet. Det slutliga beviset hur det fungerar blir vid provkörningar. En (flera) kamera i tråget vore önskvärt. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Tror det kommer fungera ypperligt Göran, du har tänkt på allt känns det som.
Det enda jag funderar över är tätheten mellan luckorna och baffelväggen, är den för bra kanske oljan inte rinner in där tillräckligt fort på tomgång säg en kall morgon. Beror såklart på viskositet på Oljan och hur mycket olja pumpen suger vid tomgång. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Motorn måste köras på helsyntet, 5-50 till 5-40. Detta för att sugvägen är lite längre och högre då pumpen sitter externt monterad mot motorblocket. Annars tar det för lång tid att suga fram olja vid start. Klaffarna blir aldrig tiktigt täta om man inte anstränger sig att slipa ytorna, sen brukar det aldrig bli riktiga kallstarter annat än 0 gdr som mest. Men jag kollar nog hur kallsatart funkar någon gån när allt är klart. Lite justeringar brukar det alltid bli tal om. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Är det insexskruvarna du handlade? Flinks järn har förvånansvärt bra sortiment på metrisk skruv för att vara en järnhandel, finns på Ulvsundavägen 134 om du inte kände till dom. Brukar bli en bråkdel av kostnaden jämfört med Sifvert. _________________ Andreas Andersson |
||||
|
Re:
Eller så från kvarnenkorsningen, in på samma gata som Flinken men första gatan direkt efter Elgiganten så tar du höger, parkerar bilen och går in på Würth-butiken.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Aha, det var ju närmare åxå. Tack Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Går det inte att ha trågkanten monterad mot ett löst block, eller någon jigg, ev med planbrickor/borrade plattjärn, under merparten av jobbet? Som när man gör headers med tunnare fläns? _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Re:
Det går säkert men normalt så ligger monteringsflänsen fritt och kan skruvas fast. Här ligger flänsen innåt tråget och det är genomföringsrör svetsade mot flänsen. Det är svårt att ha en bult i hålet när röret svetsas. Men som sagt, det går säkert att greja en jigg ändå. Det ser dock rätt bra ut med tenn och blir kul å se om det funkar. Plant e de slipat alla fall. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljetråg
|
2 besök senaste veckan (10381 totalt) |