| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skarva kardan
|
23282 besök totalt |
|
Re:
Vad jag ser så är det en BMW kardan. BMW finns med en mängd olika längder....så kolla om det finns en som passar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Jag gjorde en inventering för ett tag sedan, men hittade ingen som kom i närheten. Motor och låda hamnar ganska långt bak, så det inverkar ju ganska mycket på kardanlängden. |
||||||
|
Re:
hur lång ska den främre delan vara ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
|
||||||
|
Den bakre delen av min kardan från E34an är c:a 730mm från CV-knuten fram till änden på splinesen. Använder jag den delen behöver jag en främre kardanhalva som är 695mm från flänsen till hardyskivan och bak till kanten där splinesen bottnar.
Om man struntar i ovanstående behöver total längd för axeln vara 1425-1430mm (utan hardyskiva) och den främre delen får gärna vara kortare än den bakre så får den bättre plats i bilen utan att behöva gå loss för mycket med kapen. |
||||||
|
Viktigt att delarna får en egenfrekvens (i böj) som ligger 15% ifrån varann eller mer.
Räkna böjstyvhet på stora diametern på rören och längden är mellan ledpunkterna i knutarna. Spelar inte enorm roll på bilar som körs mest på bana, dvs inte ligger på samma varvtal under längre tid. På en bil som körs på gatan är detta viktigt dock. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Lyckas jag hitta en originalkardan borde ju inte detta vara något problem, men det är ju värt att tänka på om det blir att korta den befintliga.
Ibland står det ju längd på kardanerna på bmwfans.info och realoem.com. Vet någon om det är totallängd med hardyskiva och CV-knut som avses? |
||||||
|
Jag följde Håkans råd, sökte igenom skrotarnas lager och hittade en kardan från en 525ia för 600kr som fanns i Linköping. Tyvärr missade jag att 525i har 188mm diffen och därmed en mindre CV-knut. Dessutom var kardanen aningen för lång.
Som tur är har BMW valt att ha samma splines i mittskarven, så det var enkelt att plocka ihop en halvan från min 530i-kardan och den nya. Resultatet, en kardan i perfekt längd som kostat mig 600kr och antagligen bara kräver en balansering för att funka bra. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Skarva kardan
|
23282 besök totalt |