| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Traversbalk uträkningshjälp
|
9 besök senaste veckan (14475 totalt) |
|
Ska montera upp en travers i garaget, så man kan lyfta lite saker och är inte ett mattegeni ( och fuling var upptagen )
Kan nån hjälpa mig och kolla om den IPE 200 som sitter idag håller för 1000kg belastning på mitten. Balken är 6 meter och jag ska ha 2st parallella, så den totala lyftkapaciteten ska vara 2000kg minst. IPE 200 H 200, B 100, tw 5,6, tf 8,5, kg/m 22,4 _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Det är alltså telfrar på balk (tpb) du vill montera? Vad är det för telfrar? Hur ser telfervagnarnavagnarna ut?
Är det stål som balken ska fästas i? Kan tyvärr inte hjälpa dig med beräkningen, men efter några år i branschen kanske jag har något litet tips eller råd att smyga fram. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Inga vagnar, utan fast monterad i ett läge.
Balkarna kommer fästas ihop med tvärbalkar, så inga vridningar sker. Traversen fästs mellan balkarna. Idag sitter det en vagn och talja på 750kg i den ensamma balken. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Varför I-balk om du inte ska kunna flytta telfern?
Om du orkar skissa hur du menar så är det guld värt, iaf för mig. (för jag fattar inte hur du menar) EDIT: Det du kallar talja kan du lika gärna kalla tefler i ditt fall. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Vi pratar lite olika språk känns det som..
I hur många axlar kommer "traversen" kunna röra sig? Bortse från lyft/sänk. Travers verkar vara=telfer gissar jag..? Är det ett lättbanesystem du vill bygga? Jag vet att jag gärna blir idiotjobbig på såna här saker, men det är inget illa menat..
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
Du får nog ta en bild av hur det ser ut idag och sen använda dina paintskills för att förtydliga dina ideer
Jag vet att du säger fler ord än en bild men vi förstår en bild bättre
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Nu krånglar vi till det tror jag
Det jag egentligen är intresserad av, är hur mkt vikt kan jag hänga mitt på en IPE 200 som är 6m lång och fortfarande klara minimum 1/250-del av längden i nedböjning. Jag vet att som sitter där klarar 750kg (iom att den sitter där nu och den som satt upp den var ett företag som sysslade med sånt) Frågan är om den klarar 250kg till med god säkerhetsmarginal. Jag funderar på att göra ett praktiskt prov och mäta nedböjningen med att hänga 500kg i den och se vad jag får för mått. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
I så fall, ja, det gör den. EDIT: men jag vill ändå se en skiss.
och du måste ha väl ändå ha vagnar? och någon travers har du då rakt inte på det viset du beskriver det hela. EDIT2: Dessutom, vad fasen fäster du balken i? Det är i 9 av 10 fall det som felar när ni amatörer håller på och grejar...
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
Fruktkaka tror det ser ut såhär... Känns dock som jag kan ha någon tioptens fel? Vad klarar en balk? P= Kraften i Newton L=6 Längden i meter E=210*10^9 E-modul w= Nedböjning Tvärsnitt: I för IPE 200 = 1.416x 10^-6 Nedböjning: w=(P*L^3)/(48*E*I) 0.024 är din tillåtna nedböjning. 1/250 av 6 meter. 0.024=(P*6^3)/(48*210*10^9*141.6x 10^-6) Här står det ju fel... 1.416 ska det ju vara... Som det står ovan. Ger P ca 158667 N Dvs 15 ton... Stämmer det? Jag kan minnas fel, typ. P ca 1585.92 blir det alltså... Det vill säga 150 kilo. Också tokknasigt. Dock vad jag fått för mig är rätt. Hmm... Det där var ju helknas... Tittade fel i hållfboken...
Anders har monterat balken åt fel håll, jämfört med hur jag räknade.
IPE:erna är fästa i en innertakstol i stål som är ca 50cm hög, 15cm bred, 5m lång och formad som en IPE, fast med veckad stående del.
Takbalken står på HEA 300 med 5m mellan. På halva takhöjden sitter ett förspänt betongbjälklag med 30cm tjocklek på vardera utsida av utrymmet med travers/telfer/talja/lyftanordningen
Det sitter regelväggar mellar bjälklag och takstol. "Lyftanordningen" sitter stationär på ett och samma ställe.
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Har inget annat att fästa balkarna i. Kan inte ha stående balkar mitt i lokalen. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Jag blev riktigt nyfiken på detta... Jag har gjort det du ska göra några hundra gånger, men jag fattar ändå inte varför du måste ha så långa balkar om du ändå inte ska låta telfrarna ha en åkrörelse. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Tittade fel i hållfboken. Räknade balken på fel ledd...
0.024=(P*6^3)/(48*(210*10^9)*0.000017) P= Kraften i Newton L=6 Längden i meter E=210*10^9 E-modul w= Nedböjning Tvärsnitt: I för IPE 200 Iy = 0.5 * t * b * h^2 t = 0.0085m b = 0.1 m h=0.2m Iy = 0.000017 Nedböjning: w=(P*L^3)/(48*E*I) 0.024 är din tillåtna nedböjning. 1/250 av 6 meter. 0.024=(P*6^3)/(48*(210*10^9)*0.000017) Ger P ca 19040. Vilket borde vara knappt 2 ton. Detta är nog faktiskt ganska bra räknat, skulle jag tro.
EDIT:Nyckfelstrisse _________________
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9 besök senaste veckan (14475 totalt) |