Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bra bromsluftare för ensamarbete.
21 besök senaste veckan (19247 totalt)
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Som rubriken säger.
Jag söker en bra bromsluftare som jag kan hantera själv. Pris upp till 1000kr ca.
Tror att jag vill ha en som trycker igenom bromsvätska genom kärlet.
Vill gärna att den ska fylla kärlet samtidigt så man slipper fylla hela tiden.
Vad har ni för tips?
Mvh
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

ett lock med tryckluftsnippel precis som i länken fast slangen kopplad till en vanlig kompressor funkar utmärkt..
folk brukar använda låga tryck på typ 0,5bar eller något men jag använder 1-2bar.. tar evigheter annars..

Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
ett lock med tryckluftsnippel precis som i länken fast slangen kopplad till en vanlig kompressor funkar utmärkt..
folk brukar använda låga tryck på typ 0,5bar eller något men jag använder 1-2bar.. tar evigheter annars..

Det är säkert bra, men vart kan du hitta en kompressor för under tusen kronor?

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

En typ av denna står på min lista vid nästa inköp från tyskland...
http://www.sandtler24.de/boxengasse-werkstatt/entlueftungsgeraete/n-1000?c=691

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Lite överkurs att bygga själv när det finns för billig peng.

På Mekonomen för 193 kr, kunde inte länka till sidan tyvärr:

Artikelnr: 42-71340
Artikel: Bromsluftningsverktyg

Kopplas till ett däck för lagom tryck, funkar fin fint.

Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Knodde skrev:
Lite överkurs att bygga själv när det finns för billig peng.
...
Kopplas till ett däck för lagom tryck, funkar fin fint.

Smart! Ska genast inhandlas!

Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Tobias Nyström skrev:
Det är säkert bra, men vart kan du hitta en kompressor för under tusen kronor?

Jula? Just nu finns en Stanley portabel kompressor nersänkt till 795:-

http://www.jula.se/portabel-kompressor-nd200-8-6-6-l-200057

...men det finns ett par modeller i det ordinarie Meec TOOLS-sortimentet i samma prisklass...

Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Varför så svårt? Ta en tillräckligt lång genomskinlig plastslang som man sätter ena ändan på luftnippeln och andra ändan tillbaks i bromsvätske behållaren. Öppna luftnippeln, pumpa tills det inte syns luftbubblor i slangen, stäng luftnippeln, flytta till nästa nippel osv. Så har jag luftat i alla tider och aldrig haft problem med luft i systemet och en ca 4m 4mm genomskinlig pneumatik slang kostar i princip ingenting. thumbs up

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

http://www.verktygsboden.se/bromsvaetskebytare/eezibleed-bromsluftare

Så har du påfyllning till behållare också....

Här sen Okt 2003

Re:

mr.b skrev:
Varför så svårt? Ta en tillräckligt lång genomskinlig plastslang som man sätter ena ändan på luftnippeln och andra ändan tillbaks i bromsvätske behållaren. Öppna luftnippeln, pumpa tills det inte syns luftbubblor i slangen, stäng luftnippeln, flytta till nästa nippel osv. Så har jag luftat i alla tider och aldrig haft problem med luft i systemet och en ca 4m 4mm genomskinlig pneumatik slang kostar i princip ingenting. thumbs up

Har aldrig gjort på något annat sett heller thumbs up

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

mr.b skrev:

Om inte annat så för att gammal bromsvätska som har absorberat vatten, är det sista man vill ha tillbaka till huvudcylindern

Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Re:

Top Notch skrev:
mr.b skrev:

Om inte annat så för att gammal bromsvätska som har absorberat vatten, är det sista man vill ha tillbaka till huvudcylindern

Då kan man ju först tömma behållaren på gammal vätska (pumpa tomt) sedan fylla på med nytt och pumpa runt. Vill man vara säker på att få bort det gamla så pumpar man tomt en gång extra med nya vätskan.

(Eftersom jag hade extremt skitig vätska i 944an när jag köpte den så lossade jag rören vid huvudcylindern och satte in en spolarmotor mellan röret och slangen och sköljde ur rören med T-sprit i några minuter varefter jag pumpade in och sedan ut några dec. med någon billig bromsvätska för att få bort ev. T-sprit ur systemet. Sedan till sist i med den slutliga bromsvätskan och lufta som vanligt)

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006

UUC har burk med handpump , slang och lock att sätta på bromsvätskebehållaren.
- fyll bromsvätska i burken.
- skruva dit locket med slangen på bromsvätskebehållaren.
- pumpa upp trycket i burken.
- gå runt och öppna luftningsnipplarna. Burken fyller på bromsvätskebehållaren när det behövs.

http://www.nexternal.com/shared/StoreFront/default.asp?CS=uuc&Stor . . . .

Z3M Coupe -98
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Tack för alla svar! Hade det inte varit för att jag redan gjort en egen så hade den från verktygsboden varit mitt val tror jag.
Riktigt smart det där med slang från luftnippel tillbaka till vätskebutt! Men man lär nog täta gängorna på luftnippel med typ kopparpasta om det inte ska dra med luft kanske.
Fick ett tips på jobbet idag också där man tar en lång genomskinlig slang och suger manuellt s.a.s. till man ser att det kommer vätska.

Min konstruktion blev av 3dm 85mm rf-rör som jag gjorde botten och topp på. Tog en mutter och en skruv med gummipackning som påfyllningslock och satte en 90gradersnippel från botten som slangen sitter på och sen gör man fast slangen uppe på röret. På så sätt har man ett nivåglas när den är trycklös.
Resten av grejerna tog jag från skroten.
Kompressor hade jag så det är bara att skruva ner trycket och plugga in. ska nog komplettera med en manometer på behållaren också tror jag.
Citera
Skruva banåkabil
21 besök senaste veckan (19247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande