| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Lufttryck i däcken
|
<< 1, 2 4474 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Johan menade att man använder däckstrycket för att få högre stabilitet i däckssidan och att det är lagom tryck när däcket "rullar över" så att det inte sliter på texten på däckssidan nedanför kanten där däcksmönstret slutar. Det ligger en hel del i detta! Fast om jag skall köra med den metoden, så borde väl jag ha 6 kg i däcken!
_________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
Det blev åtminstone bättre!
Men slitaget på ytterkanten av däcket är fortfarande rejält större än längre in på däcket. Jag tror att jag skulle behöva lite mer negativ camer på framhjulen, för att avhjälpa detta. https://rejsa.nu/im/32-dock4.jpg https://rejsa.nu/im/32-dock5.jpg _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
|
Läste den här tråden för några dar sedan och insåg då att jag gjorde helt fel förra året (mitt första banåkarår) när jag släppte ur luft i mina gatdäck istället för att höja lite innan jag åkte till banan i fråga
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
|
har gatdäck och sänker trycket när jag åker bana , Kuhmo MX , innan jag testade dessa var jag tvungen att höja trycket rejält när jag åkte bana med de gatdäck jag hade då (Kumho 712 , Pirelli P6000)
|
|
Jo det kan ju så va
.... men det är ju långt ifrån va lika extremt som många uttalade r-däck och det lirar riktigt bra så gott som jämt (frost och mycket stående vatten e undantagen)
... Off topic kanske , men hur står sig mx mot dunlop super sport race , ett värsting gatdäck mot ett av de mindre extrema r-däcken , om man jämnför saker som grepp och livslängd (landsväg) |
|
Vad tror ni om följande metod (speciellt för oss oerfarna banförare) att hitta att acceptabelt däckstryck:
1) Fyll däcket till ett högt tryck 2) Däcket körs på full belastning för att nå arbetstemperatur 3) Mät upp temperaturprofilen på ytan över däckets bredd (genom att mäta t.ex ytterdel, mitten och innerdel av däckbanan) 4a) om temperaturen i mitten är högre än kanterna (=störst friktion i mitten) så sänks trycket något och proceduren upprepas 4b) om temperaturen är högre i kanterna än i mitten höjs trycket något (gäller att hitta till närmaste bensinstation då kanske) och prodeduren upprepas 4c) om temperaturen är jämn över däckets yta så är saken biff. Mät upp däckstrycket och använd detta för framtida körningar. Tesen här är således att om temperaturen är jämn över däcksytan så ligger ytan i genomsnitt plant emot underlaget över ett varv sett och däcken slits därför jämnt över ytan - en inte oväsentlig parameter för en förare med liten budget. Funkar detta?
Kan man sedan från detta resonemang dra parallellen att man också skulle nå bästa grepp (sett som genomsnitt över ett banvarv) och därigenom bästa varvtid, genom att ha en jämn temperaturprofil - eller kommer det in fler parametrar här?
_________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
|
Ditt resonemang funkar (nästan) om bilen har rdäck och alla hjulvinklar är vettigt ställda för banåka (många sänker trycket i rdäcken när man kommer till banan eftersom man kör med lite för högt tryck på gatan av olika skäl). Men tanken om jämn temp över däckets bredd + sänka o höja utifrån differenser i tempen är helt riktigt!!!!
om du har en vanlig gatbil med fabriksinställda hjulvinklar och gatdäck så kommer du ofta behöva ha i "för mycket" luft för att kunna köra öht... eftersom däcken annars viker sig. Så däckstrycket kan ibland behöva sättas "fel" för att lösa ett helt annat problem, dvs det att däcken är för veka i stommen och hjulvinklarna är satta för att åka till Ikea på söndagarna... _________________ Magnus Thomé
|
Gällde svaret även för tilläggsfrågan om en jämn temperaturprofil renderar i bästa grepp och varvtid också (om R-däck antages med lätt negativ camber, etc.)? _________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
![]() |
Däck för banåka
Lufttryck i däcken
|
<< 1, 2 4474 besök totalt |