Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Lufttryck i däcken
<<   1, 2
4474 besök totalt

Hur gör du med lufttrycket i däcken?
Har R-däck och ändrar inte trycket när jag ska åka bana
2%
 2%  [ 2 ]
Har R-däck och sänker (kall)trycket när jag ska åka bana
26%
 26%  [ 18 ]
Har gatdäck och ändrar inte trycket när jag ska åka bana
16%
 16%  [ 11 ]
Har gatdäck och höjer trycket när jag ska åka bana
29%
 29%  [ 20 ]
Byter hjul hemma innan jag ska åka bana
7%
 7%  [ 5 ]
Byter hjul när jag är framme och ska åka bana
13%
 13%  [ 9 ]
Någon annat (skriv kommentar... :-)
4%
 4%  [ 3 ]
Totalt antal röster : 68

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Frazze skrev:
JohanR skrev:
Eftersom jag nog är lite Romnnie Petterson när det gäller inställningar och sånt så använder jag följande metod för att bestämma opimalt däckstryck. Kolla på däckssidan. Där mönstret tar slut brukar det finnas en rand. Däcket ska vara använt precis dit!

JohanR

Jo, men vad har det med däckstrycket att göra? Kör du så länge så har väl corden tittat fram (?)

Jag vet inte, men..
Tja, min körstil är kanske inte lika hård som din.

Jag brukar rätta mig efter corden. När corden börjar synas brukar det innebära att greppet håller på att försämras avsevärt alltefterhand. Och det blir bara värre och värre tills situationen är ohållbar.
Till slut går det knappt ens att få till en tjusig donut, det blir bara fula, krokiga, svarta sträck... fortsätter man så är det punka och go`natt...
Enda utvägen är att öppna plånboken och sula på nya puckar i tid så man slipper sabba fälgen.

Johan menade att man använder däckstrycket för att få högre stabilitet i däckssidan
och att det är lagom tryck när däcket "rullar över" så att det inte sliter på texten på däckssidan nedanför kanten där däcksmönstret slutar.
Det ligger en hel del i detta! thumbs up
Fast om jag skall köra med den metoden, så borde väl jag ha 6 kg i däcken!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter: Att köra mer på texten försvann väl iof helt o hållet med rdäcken?

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Peeter: Att köra mer på texten försvann väl iof helt o hållet med rdäcken?

Det blev åtminstone bättre!
Men slitaget på ytterkanten av däcket är fortfarande rejält större än längre in på däcket.
Jag tror att jag skulle behöva lite mer negativ camer på framhjulen,
för att avhjälpa detta.
https://rejsa.nu/im/32-dock4.jpg
https://rejsa.nu/im/32-dock5.jpg

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Tack Magnus och Peeter för att ni översatte mitt oklara språk till förstålig svenska. Jag skulle inte själv förstå vad jag skrev...

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite mer camber ser ut som en bra ide. Kanske de nya dämparna osså ;-)

Vågigheten i slitaget vet Martin G hur det uppkommer.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BUMP! En gammal goding. Vore kul o se hur ni som kommit hit senare gör thumbs up

Ume
Här sen Jul 2003

Har gatdäck och höjer trycket X-ade jag i.
Sen pyser jag ut eller i lite till om det inte passar för dagen.
Beror på om macken finns tillgänglig nära banan!?

R-däck önskas men har inte prio 1 ännu.

Finspång
Här sen Apr 2003

Läste den här tråden för några dar sedan och insåg då att jag gjorde helt fel förra året (mitt första banåkarår) när jag släppte ur luft i mina gatdäck istället för att höja lite innan jag åkte till banan i fråga

Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

har gatdäck och sänker trycket när jag åker bana , Kuhmo MX , innan jag testade dessa var jag tvungen att höja trycket rejält när jag åkte bana med de gatdäck jag hade då (Kumho 712 , Pirelli P6000)

Shoppingclion
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kuhmo MX är väl att betrakta som "nästan-r-däck"

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jo det kan ju så va .... men det är ju långt ifrån va lika extremt som många uttalade r-däck och det lirar riktigt bra så gott som jämt (frost och mycket stående vatten e undantagen)

... Off topic kanske , men hur står sig mx mot dunlop super sport race , ett värsting gatdäck mot ett av de mindre extrema r-däcken , om man jämnför saker som grepp och livslängd (landsväg)

Shoppingclion
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004

Vad tror ni om följande metod (speciellt för oss oerfarna banförare) att hitta att acceptabelt däckstryck:

1) Fyll däcket till ett högt tryck
2) Däcket körs på full belastning för att nå arbetstemperatur
3) Mät upp temperaturprofilen på ytan över däckets bredd (genom att mäta t.ex ytterdel, mitten och innerdel av däckbanan)
4a) om temperaturen i mitten är högre än kanterna (=störst friktion i mitten) så sänks trycket något och proceduren upprepas
4b) om temperaturen är högre i kanterna än i mitten höjs trycket något (gäller att hitta till närmaste bensinstation då kanske) och prodeduren upprepas
4c) om temperaturen är jämn över däckets yta så är saken biff. Mät upp däckstrycket och använd detta för framtida körningar.

Tesen här är således att om temperaturen är jämn över däcksytan så ligger ytan i genomsnitt plant emot underlaget över ett varv sett och däcken slits därför jämnt över ytan - en inte oväsentlig parameter för en förare med liten budget. Funkar detta?

Kan man sedan från detta resonemang dra parallellen att man också skulle nå bästa grepp (sett som genomsnitt över ett banvarv) och därigenom bästa varvtid, genom att ha en jämn temperaturprofil - eller kommer det in fler parametrar här?

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ditt resonemang funkar (nästan) om bilen har rdäck och alla hjulvinklar är vettigt ställda för banåka (många sänker trycket i rdäcken när man kommer till banan eftersom man kör med lite för högt tryck på gatan av olika skäl). Men tanken om jämn temp över däckets bredd + sänka o höja utifrån differenser i tempen är helt riktigt!!!!

om du har en vanlig gatbil med fabriksinställda hjulvinklar och gatdäck så kommer du ofta behöva ha i "för mycket" luft för att kunna köra öht... eftersom däcken annars viker sig. Så däckstrycket kan ibland behöva sättas "fel" för att lösa ett helt annat problem, dvs det att däcken är för veka i stommen och hjulvinklarna är satta för att åka till Ikea på söndagarna...

Danderyd
Här sen Mar 2004

Magnus Thomé skrev:
Ditt resonemang funkar om bilen har rdäck och alla hjulvinklar är vettigt ställda för banåka.

Gällde svaret även för tilläggsfrågan om en jämn temperaturprofil renderar i bästa grepp och varvtid också (om R-däck antages med lätt negativ camber, etc.)?

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För oss vanliga dödliga, tveklöst ja.

Lufttryck i däcken
<<   1, 2