Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spacer fråga
1579 besök totalt
900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Spacer fråga

Tänkte svarva till ett par (bolt on spacers) till min bil i aluminium ..

Men frågan är istället för att sätta dit pinnbultar som är i pressade kan man istället gänga å
skruva i pinnbultar ?? eller hålller det inte ?? spacer kommer vara minst 20mm tjocka

tack på förhand // Johan

det ska gåå fooort..
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007

Har tänkt samma tanke och med stark gänglåsning borde det ju hålla.

070-66 99 212
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Ja tänkte mest på hur bra gängorna håller i aluminumet

det ska gåå fooort..
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Man kan använda sig av en orginal pinnbult från typ ford eller volvo dom är pressade i från baksidan då kan dom iaf inte fara ur även om dom skulle kunna börja rotera...

ford har 12mm och volvo 14 mm om jag inte är ute och cyklar finns även olika längder till fordarna....

Jag gjorde såna och det funkade fint men körde inte så länge med dom....

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Gängorna håller allså i aluminiumet ??

det ska gåå fooort..
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Jo, det skall hålla... bara det att det känns lite olustigt med en sån kritisk detalj att gänga direkt i alut... med en fård/volvo/cheva/opel m.m. -lösning... dvs bakifrån ipressad bult så finns det ingen gänga att dra av.

Nackdelen med en sån ipressad i alu är att lettringen på dessa bultar är gjorda för stål och de är redan i std kinkiga på borrhålets dia och med ett så pass mjukt material som alu så kommer de lätt att släppa i pressningen och börja sladdra.

Kanske är bättre att gänga direkt i alut i alla fall, limma bultarna och använda momentnyckel när man drar fast hjulen.

NL
Här sen Maj 2004

Kan tänka mig att gängorna blir "sådär" på nån mjukare aluminium. Samtidigt som jag har sett gängor som funkar bra i 7075. Vilket material använder du?

En annan till synes smidig lösning jag sett är att på baksidan av spacern fräsa en rektangulär "pocket" och sen stoppa i vanlig sexkants-skruv. Kortsidan på urtaget ska vara nyckelvidden på sexkanten. Enkelt att tillverka, och lär inte snurra.

Typ såhär

Ny kulbil i garaget.
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Jag har sett flera spacers där gängorna i aluminiumet har dragits sönder. Jag hadde aldrig litat på det. Aluminium är mjukt! Bättre som flera skriver här att man lägger i en bult från baksidan för det värsta som kan hända då är att de börjar rotera och du inte får av hjulen

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Skruva banåkabil
Spacer fråga
1579 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande