Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Turbo | 1, 2, 3, 4, 5 >> 42064 besök totalt |
Efter att ha byggt några rätt vassa gatbilar, däribland BMW med turbo och Mitsubishi Evo 4 (520whp) bestämde jag mig för att bygga min egen drömbil. Någon som inte skämdes för sig vare sig på bana eller strippen.
BMW M3 E30 har alltid varit drömmen, men den gamla sköra S14 motorn lockade inte alls då jag kom ifrån två motorer med låg volym som blev rätt laggiga när man satte lite större turbos på dem. Jag bestämde mig för att köra på en motor som jag hade liggande som från början var tänkt till ett "rakt fram" bygge som aldrig blev klart. S50B30 motorn från M3 e36 passade fint i e30 med lite blandade delar från BMW hyllorna och med lite egen tillverkning. Tog hjälp av PPF (www.pure-pf.com) med att bygga kringutrustning till motorn som grenrör, insug, tryckrör avgassystem mm. De har genomgående fått leverera alla speedparts till mer eller mindre hela bilen. Chassiet består av blandade hårdare bussningar och AVO stötdämpare med egenhändigt byggda skruvben i fram. Bak sitter AVO 1,9" Coilovers enkel justerbara. Millway topplagringar samt camber/caster justeringsplattor till spindlarna fram. Inredningen består av Sparco stolar och en halvbur samt golvmatta och Autometer mätare. Har massor av byggbilder och information om bilen om det skulle intressera någon! _________________ Johan Kihl |
||||||
DKG? Fin bil, gillar M3 E30, S50 och måste erkänna att överladdning är något som börjat tilltala mig mer och mer. Klart det är spännande med mer info! |
||||||
Otroligt grym bil. Snyggt jobbat.
Men 600whp på gatan, funkar det verkligen bra? Det måste vara rätt tufft med greppet. Skälet till att jag frågar är att jag bygger en e30turbo och har funderat en hel del på vilken effekt man bör lägga gatmappen på. _________________ Fredrik Ryding |
||||||
Med en riktigt inställda bakvagn med schyssta genomgångna delar så funkar det nog ypperligt, klart att man kan lägga lakrits på 4an om man vill men det är ju bara praktiskt
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Tack för de glada tillropen!
Jag anser att 600whp är ungefär vad bilen behöver för att vara trevligt lynnig på gatan. Med R-däck blir den inte så vinglig som man kan tro, det biter ganska bra. Även om det spinner mycket så driver det på väldigt effektivt. Körde med 0,5bar i början av denna sommaren för att testa hur lite effekt jag kunde få och det räckte till ganska bra, tyvärr blir bilen tråkig när man vet hur bra den egentligen kan gå med bara några knapptryckningar i datorn. Växellådan är en DKG (Dubbelkopplingslåda) från BMW 335, mao samma som sitter i M3 e9x. Förhoppningen är att jag i samarbete med några duktiga vänner ska kunna få ihop ett styrsystem till den. _________________ Johan Kihl |
||||||
Köpte bilen 2009, röd och fin. Tyvärr var den inte lika fin när man granskade den. Ny lack stod på tapeten och jag valde att byta färg på den då jag för stunden var trött på röda bilar. Nu är den lackad i BMW Nogarosilber som är en originalfärg på M3.
Plockade ihop en stadig motor med ARP skruvar. Balancerade den och bestyckade den med: PPF H-profil vevstakar CP Pistons Heavy duty kolvar. Supertech rostfria insug och inconel avgas ventlier. Precision 66mm wastegate Custom Insug och tryckrör från PPF Nu uppdateras motorn med Dailey Engineering Torrsumpspump och fäste. 12l oljetank i bagaget Vanos enheten återmonteras Hoppas på en trivsam säsong med mycket körning! Bakvagnen byggdes om med justerbara hjulvinklar och M5e34 klump. Drivknutar även de från M5 och sviktstålsdrivaxlar från PPF. Bilen byggdes på en vinter och förra vintern valde jag en mycket lugnare bana då det tog hårt på energin att bygga bil och bo på annan ort. Är numera boende i sthlm medan bilen huserar i min hemort i Värmland! _________________ Johan Kihl |
||||||
Har du hunnit med någon banåka med sexan i bilen? Vet flera E30 med både V8 och raka sexor med överladd som kört mycket bana (tex i SLC ) men det är inte ovanligt att man hör att fördelningen av vikten jmfrt med en fyra märks. Vore intressant att höra vad du fått göra för att få fin balans i den.
DKG med fristående styrsystem låter som något många kan vara extremt intresserade av !!!!! _________________ Magnus Thomé |
||||||
Har inte hunnit med någon banåka ännu. Hade planer på att ta med bilen på en bandag jag deltog på i somras med det passade inget bra med logistiken då. Hoppas verkligen kunna få komma iväg på några träffar i sommar! Har ingen erfarenhet av e30 på bana så tyvärr kommer jag inte att kunna uttala mig om huruvida det påverkar viktfördelningen. Har någon något bra tips på vad man ska köra med för krängningshämmare. Är det enklaste att montera knivar? Har ingen möjlighet att köra med originalinfästningar i bak så har hittills kört utan krängare bak. Det verkar göra susen för väggreppet att köra utan krängare. Har kört 10.04 på strippen med 1,1bar laddtryck. _________________ Johan Kihl |
||||||
Det vet han om Han kom till och med, med idén för ett par år sedan när han hade sin m-tech 1 e30 att vi skulle åka på någon Mantorp bandag. Han kanske till och med köper en Android lur någon dag i framtiden _________________ Johan Kihl |
||||||
Grymt med DKG!!
Har kört min bil på bana två gånger med turbo (9 gånger med sugmotor) Tyckte det funkade bra trots mycket effekt å vrid. Nu hade jag inte 600whp, utan 540whp, men det knuffar väl på nått liknande. Känns mycket trevligt att ha tps-styrt laddtryck så laddtrycket begränsas ner vid små spjällöppningar, annars känns det helt kört att försöka ligga på gränsen tycker jag . Hade 0,8 bar i grundladd på min förra året å 1,8 bar som maxtryck vill fullgas. Ska testa att köra med ännu lägre grundladd, så lågt jag kan få och ändå kunna nå 1,8 bar vill fullgas. Kör med 25mm krängare fram och 22mm bak. Den fram har jag ställt i hårdaste läget och den bak i mjukaste. Ireland Engineering heter tillverkaren av dem. Det är säkerhet långt ifrån optimalt att ha en turbosexa hängande över framaxeln, det är kul är det. Det man tappar i kurvan får man ta igen på rakan Gläds fortfarande åt en klubbmedlem som körde 911 turbo på samma pass som mig, han kom fram och undrade vad i helvete jag hade under huven, för han trodde gasvajern hade gått av på rakan när jag blåste om _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
han måste ha varit pårökt när han berättade det,eller så ville han låna pengar. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi MB e220 All terrain RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||
Styrt laddtryck är helt klart trevligt. Jag har fördelen att kunna dra ner trycket till 0,5 bar med mjukare fjäder, det skulle nog kunna passa fint på bana och styra det mot 1bar med spjälläget. Teoretiskt borde det ge någonstans runt 450hk vid 0,5. Ska undersöka krängare lite mer nogsamt och även se över fjäderkonstanterna då den är ganska mjuk idag. Ang Porschen så har jag provat att rasta några på gatan, rolig kommentar om gaswiren, det är så underhållande med övermotoriserade bilar som inte "ska" vara det Har även gasat lite mot diverse Corvetter och Vipers mm som tappat hakan rätt bra Sånt är stor del av behållningen med att slita i garaget hela vintrarna! _________________ Johan Kihl |
||||||
Bäckis är ju banken, inte den som långar pengar Han måste mao varit pårökt! _________________ Johan Kihl |
||||||
Testmonterade pumpen i helgen samt den nya ramen till tråget. Har bockat en 3mm aluminiumplåt som "tråg". Nu lämnad till PPF för svetsning.
Här är planen att trycka in oljan i motorn, originalpumpen sitter här normalt, ett hål för olja-in ska borras samt ett hål för en infästningsskruv. En liten rörböj ska svetsas på och en An -10 anslutning. _________________ Johan Kihl |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Turbo | 1, 2, 3, 4, 5 >> 42064 besök totalt |