Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova SS 1965 - SLC kl 5 - ButterflyRacing | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (30961 totalt) |
ButterflyRacing
- Startnummer 488 - Klass 5 ____________________________________________________________________ Chevrolet Nova SS 1965 Chevy BigBlock Th 400 TurbOClutch Corvette framvagn Jaguar bakvagn (by Butterfly) Fälgar 8x16 Däck 245-45-16 Kumho V700 R-däck. Ca 1377-1400 kg ____________________________________________________________________ Vårt team Håkan Carlsson Förare/konstruktör butterfly_racing@hotmail.com Johnny Adolfsson Motor/växellåds byggare Hemort: Forshaga Websida: [url][/url] ____________________________________________________________________ Våra sponsorer Hydraulic & Motor Service Cobra by Butterfly Malmö Broms HydrOScand ____________________________________________________________________ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Idag ser det inget lovande ut.....för Karlskoga.
Hela kvällen gick åt till att byta frostbrickor på blocket.......och att byta till grövra, starkare bultar i spindel/bromsoksfäste. och vi har inte startat ännu.......... Jag har varit upptagen på dagtid igår......och kommer att vara det idag...och i morgon. Men vagnboksbesiktningstid är beställd till fredag natt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag måste lägga ner Anderstorp också.
Pumpen i växellådan blev skrot.........och det tar lite tid att tillverka en ny.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Av olika anledningar, i första hand hälsoskäl, kommer jag inte att åka Kinnekulle och Gotland.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Någon som är kunnig.......kan ju lägga in en länk till "Våra banåkarbilar"..........så slipper jag skriva på två ställen...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Lite uppdatering kanske är på sin plats.
Vi försöker lösa problemet med oljereture till tråger. Det är ett jätte problem på en bigblock, som varit känt sedan sextitalet....även om vi blundade för det när vi startade detta prodjekt. Torrsump löser en del av problemet, men det är endå en massa olja som far runt i motorn. Vi försöker lösa problemet utan torrsump, dels för att vi är envisa....och av ekonomiska anledningar...... Tanken är att om problemet är löst, när vi väl monterar torrsumpen......så har vi en bättre motor. Vi har provat med div eldrivna pumpar, men dom jag hittat blir för varma när man kör dom konstant. Så det har vi gett upp nu... Idag sitter en remdriven pump i bilen.....som ska kunna ta hand om oljan och pumpa det direkt till tråget, utan att bli störd av vevaxelns rotation. Återstår nu att fördigställa fästen och remspännare........och att bestämma var vi ska plocka ut oljan någonstans. Tyvärr är det så att min hälsa ställer till det......och det drar ut på tiden. Så vi får se när bilen kommer till start. (det är inget livshotande fel på mej, så börja inte tycka synd om mej nu.. ) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
En liten lägesrapport.
Efter en bedrövlig bilsommar, har vi skruvat ihop Novan igen. Växellådan har byggts om en del......och ett nytt oljesysten, med en remdriven pump som ska transportera ojlan tillbaka till tråget, har monterats. Det har även jobbats en del med motorn....rullvippor och gördlar har monterats. Tyvärr kräver pumpen med utveckling......så jag fick koppla bort den och använda systemet med självåterrinning. Igår körde vi nypremiör på Karlskoga. Och nu har jag i allafall kommit ner på varvtider som jag inte behöver skämmas för.......1.20.5....(banrekordet är 1.17.5 för V8_C)...men jag har mycket svårt att konsentrera med nog, på körningen. Så spårvalen är lite hipp som happ... Jag körde tre pass. Det första varade bara något varv. Totalt orkeslös motor.........och en rökpuff på väg ut på rakan, med rökfylld koupe som följd.......och alla trodde det var slutåkt. Väl inne i depån, kollades allt, men inget fel hittades. Troligtvis var det för mycket olja i lådan, som gick ut i ventilationen. Angående motorkraften......så finns det bara en felkälla kvar.........och det är förgasarjäveln. Men jag hade naturligtvis glömt munstyckslådorna hemma.... ....så det var inte så mycket att göra. Andra passet gick bättre, till att börja mad. Nu gick det åtminstone att varva 6000rpm......men det känns fortfarande segt på vägen dit. Efter tre varv, ramlade sprinten till växelstaget bort........och jag fick köra resten med bara tvåans växel. Bilen gick dock hela passet. Temp och oljetryck låg konstant. På tredja passet kunde jag pressa lite hårdare.......och det var då jag kom ner på rimliga tider. Men då tappar jag oljetrycket i inbromsningarna till Trösen och i Ejes....... Dessutom försvann drivningen i växellådan efter sa 10 varv. Så nu är jag tillbaka på ruta 1...............och starten på Anderstorp är klart i fara........... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
En andraplats i debutantracet med bilen.....och på banan..... .......och en POKAL.... ....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Tack.........Jag ska bygga "pris-pokal-skåp" till min pokal nu..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
||
Jag räknade lite på soppaförbrukningen i racetempo............nästan 10 liter/mil.......
Så åttatimmars är nog inte att tänka på.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova SS 1965 - SLC kl 5 - ButterflyRacing | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (30961 totalt) |