Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montering av knutkors i drivaxlar
1 besök senaste veckan (6250 totalt)
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009

Trådstartare

Jag håller på att montera ihop mina drivaxlar till Lotusen och känner mig osäker på monteringen av knutkorsen. Jag använder hylsor och skruvstäd i monteringen.
Till en början kändes det bra rörelsen var lös och ledig, men efter lite granskande hade ingen av de två låsringarna gått ned i sina spår fullständigt . Försiktigt så jag klämde ihop lite till och nu går ena låsringen i spår men inte andra någon 10dels mm kvar tror jag och det är stumt och jag vet inte hur mycket jag vågar klämma och nu är rörelsen i korset trög. För trög för att jag ska tycka att det känns rätt men detta är första gången jag håller på med knutkors så jag vet inte hur det bör kännas. Jag kan med handkraft röra korset
Så frågorna är:
1) hur ska rörligheten vara, kännas i ett helt nytt moterat knutkors? som rinnande vatten, lite motstånd, knappt rörlig med handkraft.
2) Om man drivit in ena sidan av knutkorset för långt kan man driva tillbaks det genom att driva på från andra hållet eller sabbar man knutkorset då?
Innan jag tar i för kung och fostervatten så tänkte jag slänga ut en fråga här !
Tacksam för lite hjälp
/Vidar

Avesta
Här sen Dec 2004

Kolla så att det verkligen verkligen inte har lossnat en rulle och lagt sig mellan fettkopp och kors. Sen att det är rätt kors då. Förutom det är det bara att pressa på. Fettet kan ha lagt sig olyckligt och det är det som ställer till det.
Ett nytt kors kan gå lite tungt, svårt att säga hur tungt det bör gå då jag mest pysslat med kors till tyngre fordon. Men det ska ju gå att röra...
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Är det mindre än 1 mm som fattas, så kan det knappast vara fråga om att någon av nålarna har lagt sig mellan...

Är låsningsspåren ordentligt rengjorda?

Kvalitetsdel, eller någon Kinakopia (kan funka, men risk för sämre precision och kortare livslängd)?

Ingen fara att trycka loss hylsorna igen, så länge inget satt sig snett eller går onormalt tungt.

OBS: Ser att du har hål för smörjkopp i dom nya knutarna. Det är viktigt att smörjkoppen hamnar på trycksidan, annars blir hålet en försvagning med risk för sprickbildning

Uppsala
Här sen Sep 2003

När jag bytte knutkors kunde jag inte använda de medföljande nya låsringarna då de var för tjocka, jag fick använda de gamla. Kolla om det är det som är felet. Jag fick då också lära mig att låsringar finns i en massa tjocklekar för att shimsa in korsen i medbringarna.

Guson

Norrköping
Här sen Okt 2005

Kolla så att du inte har tryckt ihop gaffel örona, för då kan ringspåret blunda lite......prova att knacka isär öronen med en dorn med korset i.

Kristianstad
Här sen Apr 2003

Jag förmodar att du köpt korsen hos Banks? Jag hade samma problem och det slutade med att jag lämnade hela knutkors och drivaxlar till en kille jag känner som vad jag vill minnas, fräste av lite på knutarna.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re:

Max skrev:
Jag förmodar att du köpt korsen hos Banks? Jag hade samma problem och det slutade med att jag lämnade hela knutkors och drivaxlar till en kille jag känner som vad jag vill minnas, fräste av lite på knutarna.

Ja, drivaxlar , yokes och knutkors kommer från banks... Köpte även några extra knutkors på biltema efter tips att det är volvo knutkors. Jag kommer att göra ett omtag nu i helgen igen med alla era tips i bakfickan. Säkerställa att låsringen verkligen passar i fåran innan jag pressar dit korset. Och sen inte vara så finkänslig utan lite 'brute force'
Tack för tipsen!!
/Vidde

Norrköping
Här sen Okt 2005

Skriv en rad om vad som var problemet när det är löst

Mikael

Stockholm
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Lite pinsam blir upplösningen... Det var ju faktiskt inget som helst problem att montera resten av drivaxeln bara man inte var feg att ta i lite grand. Det var dock milsvid skillnad på att montera nya knutkors i nya drivaxlar och 'refurbishade' inre ok från banks... När vi moterade på våra yttre ok behövdes i princip inge kraft alls (i jämförelse då). En av nållagerhattarna tryckte vi igenom oket med tummen så löst var det där.
Tack för moralisk support. thumbs up

1 besök senaste veckan (6250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande