| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räkne hjälp ang soppa Catch tank
|
6985 besök totalt |
|
Vill ha lite hjäp att ränka ut hur mycket som kommer försvinna ut min catchtank under fullt gaspådrag. Motor 2jz gte Spridare Bosch 1700cc Pumpar från catch till motor 2x bosch 044 Pump från tank till catchtank DeatschWerks 300+ L/h Catchtank volym 2.3L Max varv 8500rpm BTR Linjär btr 3bars gruntryck Max ladd 2bar. Lambda vet ej. Kommer köra e85 och räknar med ca 900 hästar i motorn. Antar att detta kommer funka utmärkt, men som sagt. hur mycket kommer försvinna ut catch tanker vid fullgas ? _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
Jag har inte räknat på din uppsättning.
Men... Jag har en catchtank på 2.96 L 720cc spridare E85 och 469hk. Pumpar från catchtank med en Aeromotive A1000. mellan Tank och catchtank har jag en Biltema membranpump som jag har för mig ger 130l/min. Det är iaf deras lilla fyrkantiga som finns i katalogen. Billigt skit. För att tömma min catchtank måste jag ge fullgas och ha fullt ladd ( 1,4 bar ) i över 3 minuter. Chansen att jag har full gas och fullt ladd i 3 minuter i sträck... ja, jag vet ingen raka som jag kan åka så på. Teoretisk fart på 5:an där är över 300kmh i verklig fart. Kanske inte det svaret du ville ha, men en fingervisning om att du troligen inte behöver vara orolig för att du någonsin kommer tömma catchtanken.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Re:
Det behövs nog mer data för att kunna ge en beräkning på det hela. t.ex turbotryck & maxvarv _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Den är inte mappad ännu. Men eftersom det är E85 så blir det afr runt 7,5-8 kanske. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
Re:
För oss som avslutat grundskola & fixat matten är det inte så svårt, du har så rätt så mao borde du klara detta på egen hand
Lambda & varvtal är lite överkurs. Dock så beror det på hur ditt system ser ut i övrigt. FÖrst då kan man konkret räkna på det, annars är det teoretiska siffror som gäller & det vet jag inte kommer stämma med praktiken. - 2st 044-pumpar ger inte dubbelt så mycket som 1 pump...det ger mindre. Detta pga systemförluster. - vi får väl göra antagandet att du återleder bränslet tillbaka till tanken, inte catchtanken? - duty cykle på spridarna har jag satt till 100% vilket ger stor säkerhetsmarginal. troligtvis kommer du inte hamna högre än ca 85% @ 900hk...men men...marginaler åt rätt håll är alltid bra lite "grovt" & slarvigt räknat så kommer inte dina BOSCHpumpar räcka till 900hk E85. Så mitt tips är att dra klart slangar från catchtanken & mät hur mycket dina pumpar levererar i ett färdigt system. MEN detta beräknat på 12V spänning & med siffror hämtade från mitt egna (i praktiken testade) system! Med spänningen ändras pumpkapaciteten väldigt mycket. Därför bättre att räkna med lägre spänning än den du "kan" kräma ur batteriet maximalt. Får du en spänningsdipp så börjar motorn gå snålt....inte önskvärt.... Så om du vill ha hjälp med beräkning från "oss kunniga" så får du hosta upp lite bättre fakta
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
1700cc x 6 x 0,8 x 60= 490 l/h, så mycket vill mototrn ha på fullgas om du kör 80% duty cykle.
Din cathtank pump ger 300 l/h, 490 - 300 liter försvinner ut cathtanken/h = ca 3,2 l/min. på 40 sek tömmer du cathtanken _________________ /Anders C |
||||||
|
Re:
Fast jag returnerar returen till catchen. Då borde ju resultat bli annorlunda ? _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
Re:
Fast jag returnerar returen till catchen. Då borde ju resultat bli annorlunda ? _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
då ska du inte behöva bry dig alls.
Min catchtank är på bara 1 liter
Du har en retur vidare från catchtanken till ordinarie tanken va? _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
Re:
Självklart. Finns det någon fördel med att returnera till oem tanken ? Värmen på soppan är det jag kan komma på men jag kommer köra ett kyl på returen. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
Om vi säger så här. Min CT sitter i motorrummet bakom kylare & fläkt...optimalt..nope. SKa fixa det, MEN det funkar utan problem. Mottryck, som så många började härja om, finns det inga tal om. Detta trots att jag har mindre returledning än matarledning. Jag har ett statiskt tryck i CT på motsvarande en höjd på 30cm. Detta för att returloppet från CT sitter 30cm lägre än in till oem-tanken.
En fördel till är att jag vid icke fullast kan ligga med bara en matarpump igång istället för 2 Jag kan inte direkt se några fördelar med att dra direkt tillbaka till oem. Drar man tillbaka till CT så tar du i princip helt bort risken för att köra den torr samt att du kan köra med så mycket mindre soppa i oem-tanken. _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
Re:
Det beror på hur mycket dina pumpar ger. Du har utelämnat den informationen. Hur mycket e85 behöver du för 900hk? _________________ /Anders C |
||||||
|
Re:
Jag skrev att det va 300+ på pumpen i tanken och jag trode dom flästa viste vad en 044 pumpade då dom vart med ett tag. Och hur mycket bränsle som går åt va ju en vital del i min fråga. Skulle jag veta det så skulle det ju inte vara så svårt att räkna på det. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
Re:
nu får du ta & backa ett steg Robin. Du verkar, för det första, ganska novis på att bygga & för det andra så ska man ju inte förvänta sig hjälp när man nästan dumförklarar folk så som du verkar göra. Vill du ha konkreta svar utan vilda gissningar, då får du presentera siffror & fakta som behövs, annars ska du inte förvänta dig mycket till hjälp. Gissningar ja, men inte konkreta svar. 1. 044-pumpar har varit med ett tag ja. Jag skickade min på sophögen då det visade sig vara skit & inte alls flödade som det skulle. Kör istället med Walbro som, enligt mig iaf, är bättre på alla sätt & vis. 2. du matar din spridarbrygga med 2st 044....hur vill du att vi ska tala om för dig hur mycket dom flödar när vi inte vet hur ditt system ser ut? Läste du mitt tidigare inlägg? 2st ger inte dubbelt upp mot 1st. Dessutom kan 0,5V kan ge upp emot 40L/h mer eller mindre bränsle. 3. DIn Deatschwerks-pump skall ge 325L @ 3bar. Men om du tänker efter lite så har du i praktiken inte något mottryck alls mellan oem-tank & CT...eller hur? Mottrycket får du först från CT fram till BTR. Alltså bör du knappast vara orolig för att din CT går torr. Det du bör lägga krutet på är att ta reda på om dina 2st 044 klarar av att leverera det din maskin behöver för att pumpa ut 900hk _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
Om man har returen till catchtanken så är det hela enkelt. Jag hade inte räknat med att det ska försvinna bränsle ur catchtanken vid fullgas då iden med catchtanken är att den ska ha en volym som är tillräckligt stor för att kompensera för bortfallet då matarpumpen suger luft i kurvorna. Dimensionerar du systemet så att nivån sjunker i catchtanken vid fullgas så är också tiden du kan hålla fullgas begränsad.
1. Pumparna ifrån Catchtanken behöver klara motorns maximala bränsleflöde vid det absoluttryck som du har i fuelrailen, oftast bränsletrycksregulatorns tryck + laddtrycket om du har en linjär bränsletrycksregulator. 2. Pumpen från huvudtanken till catchtanken behöver klara samma flöde (dvs motorns maximala bränsleflöde) men vid atmosfärstryck Pumparnas kapacitet sjunker drastiskt med ökat tryck så en pump som inte räcker som högtryckspump kan mycket väl räcka till för att fylla catchtanken. Viktigt är alltså att räkna med pumpens flöde vid aktuellt bränsletryck. Räknar du med 100% duty på spridarna har du lite marginal när matarpumpen till catchtanken suger luft samt att du har marginal iom att du inte håller full gas runt hela varvet. Men man vill ju fortfarande att bränslepumparna ska ha kapacitet för att hålla bilens toppfart tills tanken är tom. Vad det behövs för massflöde för 900hk på E85 beror på en mängd saker som tryckfall, turboaggregat, kamaxlar, ventilflöden, tändtidpunkt etc. I praktiken betyder det att max dutycycle på spridarna är okänt. Bättre att titta på vad du har för spridare och ska köra för laddtryck. Sen väljer du pump/pumpar som klarar spridarnas sammalagda massflöde (motsvarar 100% duty på spridarna) vid det bränsletryck som du kommer att ha. Spridarna är ju specificerade för ett volymflöde per minut, bara att ta det gånger antal spridare och omvanlda enheten så att du får liter/min som pumparna är specificerade i. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Vissa säger att två 044 räcker till 1000rwhp andra säger 800 motorhästar. Jag vet iaf att folk kört 850rwhp på två 044 med liknande setup som jag kommer köra, så jag tror dom kommer räcka. Om man kör två matarledningat (an8) till varsin sida av railen så borde dom ju vara väldigt nära att fläde dubblet mot vad en presesterar. Du är nog den första som någonsin sagt att walbron är bättre än boschen. Jag har kört walbro innan och inte haft några problem, men det har vart på shell vpower. E85 på walbro skulle ju vara som att be om problem. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Är det denna bil det gäller så kan ju intresserade läsa om den
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6985 besök totalt |