Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3528 besök totalt |
Men om jag öppnar upp styrningen när jag är inne i kurvan så finns det ju inget utrymme för att "flicka på skandinaviska". Särskilt inte om man är på väg mot en snövall. Då kan man ju inte styra mot (för det är väl det flicken är?) och sedan slänga runt den... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Nu har jag ju inte 300hk+ när jag är ute och leker i snön, men när man väl är inne i kurvan så kan jag styra mycket med gasen, alltifrån i princip tomgång till plattan i mattan... _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Fast det är ju inte riktigt samma sak, med AWD kan du reda upp en sladd som passerat 90 grader genom att styra emot OCH gasa fullt. Med RWD hade man bara snurrat vidare ännu fortare då. |
||||
Det stämmer men man får understyrning när du går in i kurvan så brukar de flesta försöka styra ännu mer tills de rycker i kryckan. Provar man att öppna upp direkt istället så får man styrning och kan flicka till, går ju naturligtvis inte alltid utan ibland måste man änåd ta till handbromsen. Scandinavian flick är kort och gott att man rycker bilen åt fel håll för att få den ur balans och sedan direkt rycker den in i kurvan så man får ställ. |
||||
När jag var i idre över jul så fanns det gott om småvägar att testa rallyteknik med 4wd. Detta var på kall snö med dubbfria däck så det bettade otroligt bra.
In i kurvan styrde jag in så mycket det gick med bibehållet fäste och när jag kände att det svängde släppte jag gasen för att få ut bakändan och direkt på med gas och lite mot styrning för att bibehålla sladden. Detta för att få en skarpare sväng än vad jag initierade med ratten från början. Bara till att styra med gasen och lätt parering med ratten i slutet av kurvan så rätade det upp. Helt otroligt kul och snabbt! ![]() På sträckan minskade antalet långsamma kurvor (50-80 km/h) och övergick i högfartskurvor, som mest var jag uppe i 160 km/h på en längre raka på denna lilla skogsväg. Idiotiskt insåg jag och slutade köra rally. Jag är inte tommi mäkinen och vägen var inte avstängd. Men det var fränt att sladda och bilen gick att accelerera fullt med på 3:an rakt fram utan att det släppte. ![]() mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Joodu, vad Lennart har i gömmorna får Sveriges Radios arkiv att likna ett mindre seriöst enbands uppslagsverk... Men jag har fortfarande inte sett någon bild ur Super-Saloon serien som gick på 70-talet med diverse Camaros och annat latjo !!! ![]() _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Sörpan Skrev:
Lennart, vart hittar du alla bilder? ![]() Här: http://www.heppypress.de/Datenbank/D http://www.nurburgring.de/?lang=eng och välj bland "PHOTOS" _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3528 besök totalt |