Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
RS4 på glid. Häftigt kort.
<<   1, 2
3528 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Prova att öppna upp styrningen tills du får den att styra så kan du klara dig ur understyrningen även utan handbroms. Den naturliga reaktionen är oftast att styra med men det förvärrar ju bara situationen.

Men om jag öppnar upp styrningen när jag är inne i kurvan så finns det ju inget utrymme för att "flicka på skandinaviska". Särskilt inte om man är på väg mot en snövall. Då kan man ju inte styra mot (för det är väl det flicken är?) och sedan slänga runt den...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Att det oftast blir värre då man kliver av håller jag dock med om så med bibehållen gas blir det oftast lättare att redan ut den men på en bil med AWD eller FWD så gasar man verkligen mer för att köra ut ur sladden.

Nu har jag ju inte 300hk+ när jag är ute och leker i snön, men när man väl är inne i kurvan så kan jag styra mycket med gasen, alltifrån i princip tomgång till plattan i mattan...

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
johann skrev:
Att det oftast blir värre då man kliver av håller jag dock med om så med bibehållen gas blir det oftast lättare att redan ut den men på en bil med AWD eller FWD så gasar man verkligen mer för att köra ut ur sladden.

Nu har jag ju inte 300hk+ när jag är ute och leker i snön, men när man väl är inne i kurvan så kan jag styra mycket med gasen, alltifrån i princip tomgång till plattan i mattan...

Fast det är ju inte riktigt samma sak, med AWD kan du reda upp en sladd som passerat 90 grader genom att styra emot OCH gasa fullt. Med RWD hade man bara snurrat vidare ännu fortare då.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nisse skrev:
johann skrev:
Prova att öppna upp styrningen tills du får den att styra så kan du klara dig ur understyrningen även utan handbroms. Den naturliga reaktionen är oftast att styra med men det förvärrar ju bara situationen.

Men om jag öppnar upp styrningen när jag är inne i kurvan så finns det ju inget utrymme för att "flicka på skandinaviska". Särskilt inte om man är på väg mot en snövall. Då kan man ju inte styra mot (för det är väl det flicken är?) och sedan slänga runt den...

Det stämmer men man får understyrning när du går in i kurvan så brukar de flesta försöka styra ännu mer tills de rycker i kryckan. Provar man att öppna upp direkt istället så får man styrning och kan flicka till, går ju naturligtvis inte alltid utan ibland måste man änåd ta till handbromsen.

Scandinavian flick är kort och gott att man rycker bilen åt fel håll för att få den ur balans och sedan direkt rycker den in i kurvan så man får ställ.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

När jag var i idre över jul så fanns det gott om småvägar att testa rallyteknik med 4wd. Detta var på kall snö med dubbfria däck så det bettade otroligt bra.

In i kurvan styrde jag in så mycket det gick med bibehållet fäste och när jag kände att det svängde släppte jag gasen för att få ut bakändan och direkt på med gas och lite mot styrning för att bibehålla sladden. Detta för att få en skarpare sväng än vad jag initierade med ratten från början. Bara till att styra med gasen och lätt parering med ratten i slutet av kurvan så rätade det upp. Helt otroligt kul och snabbt!

På sträckan minskade antalet långsamma kurvor (50-80 km/h) och övergick i högfartskurvor, som mest var jag uppe i 160 km/h på en längre raka på denna lilla skogsväg. Idiotiskt insåg jag och slutade köra rally. Jag är inte tommi mäkinen och vägen var inte avstängd. Men det var fränt att sladda och bilen gick att accelerera fullt med på 3:an rakt fram utan att det släppte.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det går att åka på tvären med en BMW också.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:

Lennart, vart hittar du alla bilder?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Joodu, vad Lennart har i gömmorna får Sveriges Radios arkiv att likna ett mindre seriöst enbands uppslagsverk... Men jag har fortfarande inte sett någon bild ur Super-Saloon serien som gick på 70-talet med diverse Camaros och annat latjo !!!

S.C.S
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Sörpan Skrev:

Här:
http://www.heppypress.de/Datenbank/Datenbank.html

http://www.nurburgring.de/?lang=eng
och välj bland "PHOTOS"

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det kan gå för mycket på tvären också om man åker BMW.

Allmänt banåkaforum
RS4 på glid. Häftigt kort.
<<   1, 2
3528 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande