Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på hjulinställningsdata för bra körupplevelse M3 E46 !?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7832 totalt)
E46_M3
Bromma
Här sen Nov 2009

Trådstartare

Ska lämna in bilen för en fyrhjulsinställning efter en liten massering av chassit i form av H&R justerbara krängare i 3 steg, H&R spacers 20mm bak / 24mm fram, ny fjädring 30mm/30mm med org M3 dämpare och bussningar. Sitter även ställbara Millway topplagringar för camber & caster. + CSL 345 mm skivor med orange Pagid.

Han som ska utföra chassinställningen undrar nu om jag har några chassipreferenser alt chassidata från lyckade inställningar? Tänkte då på er gurus här på Rejsa, som kanske vill dela med er av denna data!? Vet att det är väldigt individuellt, men kan i vart fall få en motpol till org.värdena.

Vore hemskt tacksam om ni hade sparat något papper från er senaste lyckade chassiinställning som ni kunde dela med er utav:

Skriv ner alla värden / gradantal Fram/bak: camber, caster, toe, KPI o SAI mm samt inställning på krängarna:

Går även bra att maila denna data till: fde@live.se

Bilen används nästan aldrig och ska mestadels köra aktiv körning en helg i månaden på gatan, samt ev. bana en gång per sommar.
Resten av tiden ska den uppgraderas i garaget..

Tacksam för lista svaren:

Mvh

Fredrik

Bmwcs

Bmw M3 E46 -04 SMG II Individual 360hk @ 386Nm

BMW 320Si med nuvarande effekt: 203hk

BMW CS #07491
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

1. Prio för:

- bankörning
- kompromiss bana/gata med lite mer fokus för bana men sämre på gata
- kompromiss bana/gata med lite mer fokus för gata men sämre på bana
- gata.... näää det alternativet kan inte var aktuellt att fråga om

2. Vilka däck ska det ställas för?

Här sen Feb 2003

Hör av dig om du vill ha det utfört

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Såhär ska min ställas nu i veckan (inte för jag vet om det är mitt i prick för mina behov, man får ju testa sig framåt ):

Fram:
-3,2 till -3,4 grader camber
-0,8mm toe totalt ( = toe out )

Bak:
-2,6 grader camber
+1,2mm toe totalt ( = toe in )

Mycket gatkörning men mycket bana med prio att det måste funka bra på bana med vara hyffsat körbart på gatan. Michelin Pilot Sport Cup (som har väldigt bra stommar IMHO) 265/40 18 runt om (hhmm... eller är det 35-profil, minns inte såhär på rak arm)

PS:
Spjuvern som kör BMW M3 i cupen jobbar hos Supramannen. Så där kan du garanterat få det bra gjort.

Stockholm
Här sen Apr 2011

Re:

Magnus Thomé skrev:
1. Prio för:

- bankörning
- kompromiss bana/gata med lite mer fokus för bana men sämre på gata
- gata.... näää det alternativet kan inte var aktuellt att fråga om

2. Vilka däck ska det ställas för?

Svar:

Däck just nu är helt nya Michelin PS2:or, och kör dom ett litet tag till trots dåligt fäste i bakvagnen!
Det är endast 255 bak vilket är lite väl tunt. Så ett par Dunlop R däck, Michelin Cup alt Super Sport får det bli om ett år.

Rickard: Tack för inbjudan! Jag får alla produkter jag nämnde ovan inkl montering, samt hjulinställning hos en extern duktig firma för 14k vilket är bra, men kan komma till dig i Skälby ind. absolut och finjustera, alt när det ska bli baninställt.

Vem flyttade mon tråd till skruva banåkarbil? Det är väl helt fel tråd för min frågeställning? Ska mestadels användas på gatan.. Flytta gärna tbks för här får man inga svar!

Lista gärna mera:

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

fde skrev:
...
Vem flyttade mon tråd till skruva banåkarbil? Det är väl helt fel tråd för min frågeställning? Ska mestadels användas på gatan.. Flytta gärna tbks för här får man inga svar!
...

Jag flyttade tråden till skruvaforumet eftersom det är en skruvabilfråga och inte något för "Allmänt banåkaforum" där du postat den. Att du vill att din tråd ska ligga i "Allmänt banåkaforum" för att din bil "mestadels [ska] användas på gatan" och att du om skruva banåkabilsforumet tror att "här får man inga svar" är ju halvtunn argumentation minst sagt det heter banåkaforum...

Om du vill veta hjulvinklar för en ren gatbil så gäller Autopower eller BMWCS. Inte illa ment alltså, men frågar du om saker här på Rejsa så måste det ju vara någon sorts banåkakoppling. Eftersom du kittar upp bilen jävligt fint för att funka på banan så hoppas jag att du kommer på BMW-banträffar framöver thumbs up och därmed platsar frågan. Modellspecifika frågor ska i princip läggas i bilmärkestrådarna men hjulvinkelfrågor har ett visst allmänintresse och kan därför få vara en egen tråd thumbs up Inte lätt det här alltid, men tittar man på upplägget ett tag så faller det på plats. Och överlag funkar det riktigt bra med alla som postar thumbs up

Stockholm
Här sen Apr 2011

Re:

Magnus Thomé skrev:
fde skrev:
...
...

Jag flyttade tråden till skruvaforumet eftersom det är en skruvabilfråga och inte något för "Allmänt banåkaforum" där du postat den. Att du vill att din tråd ska ligga i "Allmänt banåkaforum" för att din bil "mestadels [ska] användas på gatan" och att du om skruva banåkabilsforumet tror att "här får man inga svar" är ju halvtunn argumentation minst sagt det heter banåkaforum...

Om du vill veta hjulvinklar för en ren gatbil så gäller Autopower eller BMWCS. Inte illa ment alltså, men frågar du om saker här på Rejsa så måste det ju vara någon sorts banåkakoppling. Eftersom du kittar upp bilen jävligt fint för att funka på banan så hoppas jag att du kommer på BMW-banträffar framöver thumbs up och därmed platsar frågan. Modellspecifika frågor ska i princip läggas i bilmärkestrådarna men hjulvinkelfrågor har ett visst allmänintresse och kan därför få vara en egen tråd thumbs up Inte lätt det här alltid, men tittar man på upplägget ett tag så faller det på plats. Och överlag funkar det riktigt bra med alla som postar thumbs up

Tack för tipset och blåbärsförklaringen.. jag är 30 år o sysslat med bilar sedan jag var 15 år, och ville bara fråga om ni hade några tips på inställningar som funkar. Och tittar du i allment så finns det fler trådar som berör hjulvinklar, varför flyttar du inte dom? I banåkardelen finns det ingen som frågat efter chassiinställning? Där av min fråga. Kommer nu inte få några fler svar när du la den här! Tack för det!

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tror du glömde tacka för de tips gällande hjulvinklar du fick.

Stockholm
Här sen Apr 2011

Re:

Anton Lillsund skrev:
Jag tror du glömde tacka för de tips gällande hjulvinklar du fick.

Ja 3-4 grader camber är aldeless för mycket på gatan, tänkte om det var någon som hade tips från sin egna M3:a som används för gata o lite bana som 90% av alla M3:or används.

Har utfört hjulinställningar själv förut, men tänkte se om någon hade några väl fungerade värden att dela, då M3:an är lite känslig om man ställer fel. Och det är här ett banåkarforum kommer till hjälp för att dela erfarenheter..

Back to topic tack:

Fyll på här:

Cabmer fram:

Camber bak:

Caster fram:

Caster Bak:

Toe fram:

Toe bak:

Sai Fram:

Sai Bak:

KPI fram:

KPI bak:

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

För att det ska funka på banan är mellan 3 och 3,5 grader camber fram vettigt med de flesta däcken och det funkar även finfint på gatan. Jag har kört över 15 tusen mil med min förra M3'a med 3,2-3,3 grader utan problem. Se bara till att ha relativt lite toe isf. Men bryr man sig inte om det funkar på bana så är det onödigt mycket förstås.

Med fabriksvinklar på rubbet så har du en bil som är mycket trevlig på gatan men ändå går att köra bana med någon gång. Du får då räkna med att stommen kan vika sig och att det blir snedslitage, men det är ju en kompromiss som alla andra, går ju tveklöst att leva med det också. Whatever floats your boat liksom thumbs up

Vill du ha lite rappare instyrning prova med aningens toe out fram.

Stockholm
Här sen Apr 2011

Re:

Magnus Thomé skrev:
För att det ska funka på banan är mellan 3 och 3,5 grader camber fram vettigt med de flesta däcken och det funkar även finfint på gatan. Jag har kört över 15 tusen mil med min förra M3'a med 3,2-3,3 grader utan problem. Se bara till att ha relativt lite toe isf. Men bryr man sig inte om det funkar på bana så är det onödigt mycket förstås.

Med fabriksvinklar på rubbet så har du en bil som är mycket trevlig på gatan men ändå går att köra bana med någon gång. Du får då räkna med att stommen kan vika sig och att det blir snedslitage, men det är ju en kompromiss som alla andra, går ju tveklöst att leva med det också. Whatever floats your boat liksom thumbs up

Vill du ha lite rappare instyrning prova med aningens toe out fram.

Jag tänkte detta upplägg:

2,0 Camber neg. fram, 2,3 bak och 0,0 toe in fram, bak 1,3 grader toe. Vad är toe och camber org?

Caster får ni gärna hjälpa till med samt KPI:

Bromma
Här sen Nov 2002

Så mycket toe bak? 1.3° är mycket...

Här sen Sep 2004

Varför snåla med neg camber fram? Minst lika mkt fram som bak kommer göra bilen så mkt trevligare. Som Niklas säger för mkt toe in bak.

Ska se om jag hittar länk med vinklar som jag har nånstans.

Stockholm
Här sen Apr 2011

Re:

Joan skrev:
Varför snåla med neg camber fram? Minst lika mkt fram som bak kommer göra bilen så mkt trevligare. Som Niklas säger för mkt toe in bak.

Ska se om jag hittar länk med vinklar som jag har nånstans.

Dela med dig gärna!

1,3 toe bak pga av kursstabilitet i högra fart, men jag bara tog ett exempel.

Hade 3,5 - 4,0 camber fram och 4,0 bak på min fwd bil med 0,8 toe, och bilen vobblade nästan i kurvorna! Så för mycket camber är inte bra heller utan mer en kompromiss om man har lite sämre chassi i mina ögon.

Men jag ska vara opartisk och inte påverka er..

Dela gärna med er av era värden:

Stockholm
Här sen Sep 2004

Camber: -2,8 grader
Caster: ca original, 7,2 - 7,5 grader
Total Toe In: 0,07 grader

Bak
Camber: -2 grader
Total Toe In: 0,1 el 0,2 grader

Har jag kört med ungefär samma setup, men rekommenderar toe ut fram för bättre instyrning. Krängare fram på hårdaste, kör original bak först, alla jag vet som bytt bak tycker det blir för dåligt fäste. Jag körde original bak och bilen var förjäkla härlig så.

Stockholm
Här sen Apr 2011

Re:

Joan skrev:

Bak

Har jag kört med ungefär samma setup, men rekommenderar toe ut fram för bättre instyrning. Krängare fram på hårdaste, kör original bak först, alla jag vet som bytt bak tycker det blir för dåligt fäste. Jag körde original bak och bilen var förjäkla härlig så.

Okej!

Vad är anledningen till 2,8 camber fram och 2,0 bak?
Vad tror du om att köra krängarna på max hårdhet fram och mjukaste läget bak borde bli bra då?
Vill ha den alert i styrningen så den inte blir sävlig vid kursändring, då borde 0,05 toe in göra susen, men med 2,8 camber gör den lite sävlig eller?

Med vänlig hälsning,

Fredrik

Stockholm
Här sen Sep 2004

Re:

fde skrev:
Joan skrev:

Bak

Okej!

Vad tror du om att köra krängarna på max hårdhet fram och mjukaste läget bak borde bli bra då?

Med vänlig hälsning,

Fredrik

2,8 är en bra kompromiss fram. 2 bak eftersom det är svårt att justera mer bak utan camberstag, en del bilar kan få mer men beror på hur låg bil.. Hr-krängare bak kommer bli för hård bak i mjukaste, vad jag vet. Jag körde original bak och var svinnöjd, mitt tips är att du börjar så. Är du inte nöjd, byt sen isåfall. Step by step

Stockholm
Här sen Apr 2011

Re:

Joan skrev:
fde skrev:
Joan skrev:

Bak

Okej!

Med vänlig hälsning,

Fredrik

2,8 är en bra kompromiss fram. 2 bak eftersom det är svårt att justera mer bak utan camberstag, en del bilar kan få mer men beror på hur låg bil.. Hr-krängare bak kommer bli för hård bak i mjukaste, vad jag vet. Jag körde original bak och var svinnöjd, mitt tips är att du börjar så. Är du inte nöjd, byt sen isåfall. Step by step

Har redan köpt dessa tyvärr, så det får bli hårdaste vs mjukaste tyvärr.. Men 2,8 kör du med på gatan och är kursstabil i högre farter?

Stockholm
Här sen Sep 2004

Re:

fde skrev:
Joan skrev:
fde skrev:
Joan skrev:

Bak

Okej!

Med vänlig hälsning,

Fredrik

Har redan köpt dessa tyvärr, så det får bli hårdaste vs mjukaste tyvärr.. Men 2,8 kör du med på gatan och är kursstabil i högre farter?

Jag köpte både fram och bak jag med, men det är ju inget som säger att man måste montera. Hellre att det svider lite i plånkan men att bilen känns pålitlig! Jag körde med de vinklarna och jag tycker det var kursstabilt.. Men allt är relativt, du sitter ju inte och styr med två fingrar på ratten. Det är ju inte riktigt den bilen heller tycker jag, vill man ha två fingrar på ratten kan man åka V70, lite så är det. Sen är det ju också max 120 i Sverige, men jag hör vad du säger och jag har kört min bil många mil på Autobahn med dom vinklarna så jag tycker det är stabilt.

Stockholm
Här sen Apr 2011

Re:

Joan skrev:
fde skrev:
Joan skrev:
fde skrev:
Joan skrev:

Bak

Okej!

Med vänlig hälsning,

Fredrik

Jag köpte både fram och bak jag med, men det är ju inget som säger att man måste montera. Hellre att det svider lite i plånkan men att bilen känns pålitlig! Jag körde med de vinklarna och jag tycker det var kursstabilt.. Men allt är relativt, du sitter ju inte och styr med två fingrar på ratten. Det är ju inte riktigt den bilen heller tycker jag, vill man ha två fingrar på ratten kan man åka V70, lite så är det. Sen är det ju också max 120 i Sverige, men jag hör vad du säger och jag har kört min bil många mil på Autobahn med dom vinklarna så jag tycker det är stabilt.

Okej! Tack för råd och tips!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hittade "fabriksinställningsvärden" för vanlig M3 och CSL. Enligt den maskin de ställer in min bil på. Inte för att jag kör med den cambern eller toe själv då. Men intressant att se vad fabriksvinklarna är i för spann. Förutsatt att maskinen har rätt info då.

1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7832 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande