| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ljuddämpar en katalysator?
|
16 besök senaste veckan (7988 totalt) |
|
Motorn i min 944 är helt orginal, och med 163hk ur 2,5 liter gör den inte mycket liv ifrån sig. I standard ser det ut så här:
men tidiga bilar har en ljuddämpare istället för katalysator och jag har låtit ersätta jätte-ljuddämparen bak med en mindre, lättare, mer flödesvänlig historia. Ljudmässigt är det ändå så att jag tillhör de tystare på träffarna... Nu är vår bil visserligen en 83:a, men vi har ändå katten (trasigt avgas-system när bilen köptes, och jag hade ett liggande), vilket jag nu funderar på att åtgärda när ändå bakre dämparen har vibrerat sönder invändigt. Men ett antal frågor snurrar nu bak i huvudet... Ljuddämpar en katalysator? Och i så fall, hur mycket? Är det t.o.m. så att motståndet i katten är försumbart mer än i en ljuddämpare, så att hela jobbet är onödigt? Men om extra dämpning skall till, sätter jag lämpligast en liten dämpare på kattens plats, eller ersätter jag den med ett rakt rör, och monterar en jättedämpare längst bak? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Långa raka rör utan areaändring kan innebära lite resonanser, som murphy placerar i på det varvtal där du inte vill ha dem (transporthastighet).
Jag skulle ha satt en slimmad rund raktigenom på kattens plats. Även en Simons (som inte har nån ull efter nåra mil) har funktion i det fallet. Sen en Slimlong från Apple där bak. |
||||
|
Re: Ljuddämpar en katalysator?
Tar du bort katalysatorn på en bil och ersätter med ett rakt rör brukar det bli lite högre volym och mer bröl, så visst blir den en del ljuddämpning. Har du en modernare katalysator så är det inte något monstruöst flödesmotstånd. Tidiga kattar fram mot tidigt nittiotal kan vara lite sämre. Sök lite på teknikens värld, de testade på en gammal saab 9000 att ta bort katalysatorn och resultatet blev några förlorade hästar i mellanregistret utan katt mot en enstaka häst vunnen på topp. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Dock skiljer detta sig väldigt mkt från bil till bil, tag en exakt likadan 9000 så hade det kanske gett 5hk + Opels gamla 2L 16V kan ge så mkt som 10-12 hk extra utan katten.. Samma på CRX Vtec m.fl _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Min kat är en eftermonterad historia som jag tror tyskar var tvugna att knöla på sina bilar, så årgång och flöde är ett okänt kapitel.
Areaändring har jag faktiskt... Första delen är 2" och bakre 2,5". Följdfråga i sammanhanget då. Ur flödes-synpunkt, två mindre, eller en stor dämpare? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Men även nästa exemplar får ett tapp på ett gäng hästar i mellanregistret om katten tas bort för 3-5 topphästar. Ska man inte köra riktiga höghastighetsbanor är det oftast en sämre affär. Visst kan man ta bort katten och tjäna i andra register, men då blir det tex byte av kamaxlar etc. _________________ Roland Johansson |
||||
|
glöm inte att du måste köra som en idoit innan besktningen för att få upp värmen i en katalysatorn om du har en 300cpi sportkat eller 100cpi racekat..
hade en V8-bmw förut och hade dubbla 300cpi-kattar.. besiktningsmannen sa att jag skulle köra en sväng så att kattarna skulle blev varma.. så jag rejsade omkring som fan i industriområdet där det ligger.. gick inte att få upp tillräckligt temperatur ändå
bytte sedan till en singel racekat och alla rör före katten + katten själv var insnurrat i avgasbandage.. hann aldrig besiktiga så innan jag krockade och sabbade bilen.. men tror att det skulle funkat.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Jag besiktigade min Commodore förra våren med 100 cells metallkat, det gick alldeles utmärkt.
3 liters sexa, ganska låg trimnivå på den iofs. Krävdes dock ingen speciell hårdkörning för att värdena skulle bli bra. Det varierar ganska mycket mellan olika motorer. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Motor ifrån Omega 3000 24V, och då måste utförandet på avgasreningen följa årgången på motor.
Jag har inte det problemet, därför min ursprungliga fråga. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
ja ja det förklarar en del
men i ditt fall är det väl så att ju större ljuddämpare desto bättre och ju längre bak destå bättre dämpning. Alltså en så stor dämpare så långt bak som möjligt borde räcka. MVH Peter J _________________ Peter Johansson |
||||
|
Nissan 180zx hade 120 hk med katt och modellen utan hade 136. Min Skyline tappade 0.2 bar i laddtryck när jag monterade besiktningskatten. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
16 besök senaste veckan (7988 totalt) |