Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 2.0 16V 2001
<<   1, 2
14098 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

callek skrev:
Ja, det har hänt en del med den på sistone. Men nu har den börjat gå på tre burkar, misstänker tändmodulen eller tändkablarna. Ska beställa en ny imorgon.

Ska riva isär bromsarna och ta en titt på glidpinnarna!

Kolla så du inte har fått vatten i tändstiftsbrunnarna. Samma symtom som en pajjad tändspole. Blir det värre är bilen är varm?

callek
Uppsala
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
callek skrev:
Ja, det har hänt en del med den på sistone. Men nu har den börjat gå på tre burkar, misstänker tändmodulen eller tändkablarna. Ska beställa en ny imorgon.

Ska riva isär bromsarna och ta en titt på glidpinnarna!

Kolla så du inte har fått vatten i tändstiftsbrunnarna. Samma symtom som en pajjad tändspole. Blir det värre är bilen är varm?

Det började med att den kunde tveka när man låg på låga varv och gav full gas. För att sedan börja misstända över hela registret och nu slutligen så går den bara på tre burkar. Har inte kört den varm nu sedan den började gå på 3 burkar, tror inte katten blir så glad då

Men bra idé hur som helst, ska riva bort insuget imorgon och ta en titt på brunnarna. Låter som att den drar lite tjuvlyft så det skadar inte att göra en översyn där vi insuget. Misstänker att det kan läcka lite där ventilkåpsventilationen ansluter mot insuget, packningen där såg inte fräsch ut när jag bytte stiften.

Uppsala
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Två bra tips i tråden!

Tändstiftsbrunnarna var inte direkt torra
Men efter en rejäl rengöring av brunnar, kabelkontakter och stift går den som en klocka igen.

När det gäller bromsarna verkar det vara för mycket kopparpasta på glidpinnana som var boven i dramat, det blev "tätt" i loppet som de löper i och således tungt att pressa in dem och en sugande effekt när jag drog ut dem. Efter att ha torkat bort en hel del så att de kunde glida lätt och obehindrat så verkar den bromsa helt rakt nu.

Ska ut och provköra lite mer ikväll efter att ha fyllt på ACn för att slita in beläggen.

Tack för tipsen grabbar

Västerås
Här sen Mar 2006

thumbs up

Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

va bra!

Brummar det så är det kul !
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Igår blev det en helkväll på mittsverigebanan, det var riktigt kul att få ta ut Clion på banan igen. Speciellt nu när man har pysslat lite med den sedan sist. Hade tänkt ordna en laptimer på telefonen så man fick lite pejl på varvtiderna, men det strulade lite så jag har dålig koll på hur fort det gick. Men ett av varven klockades "manuellt" till 1.25 (då kör vi med avstickaren på långrakan), men den tiden säger inte mig så mycket...

Växellådsolja är en känslig punkt på de här bilarna har jag fått höra från flera håll. Helst ska man köra på en olja som ELF tog fram just för de här lådorna. Jag vet inte vilken olja som använts i min bil tidigare och när den byttes sist. Därför kändes rätt att försöka fixa ett byte fortast möjligt.

Nu fick inte jag tag på den här Elf oljan nånstans här i närheten så jag gjorde en chansning efter att ha googlat en hel del. Redline MTL (70w80) har använt Redline tidigare med gott resultat och många i England verkar köra på den oljan utan problem.

Har jag avverkat ~35mil med den oljan i lådan och den fungerar mycket bra kall som varm både på landsväg och bana. Fräsch olja och fräscha motorfästen gör verkligen stor skillnad för känslan i spaken!

Bromsarna var också ett oprövat (budget)kort, K-Tec Fast Road kit både fram och bak. Men de höll fint varv på varv och betydligt bättre bett än när jag körde sist med orginalgrejerna.

Återkommer med ett filmklipp!

Stockholm
Här sen Sep 2005

Gissar att den inte är bytt sedan jag hade bilen då hade den gått 4000 mil. tror att ägaren innan hade bytt till något annat och när jag bytte tillbaka till ELF så blev det stor skillnade speciellt nedväxlingar till 2an. Jag skulle iaf inte ha i något annat än ELF

Hursom Fungerar det så fungerar det.

oljan köper du hos benny på Autofrance www.autofrance.se
Han skickar och du har den inom några dagar. Är ett enmansföretag så ibland får man ringa några ggr innan man får svar men det är det värt (billig och bra service på alla renaultdelar)

Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

Magnus Janard skrev:
Gissar att den inte är bytt sedan jag hade bilen då hade den gått 4000 mil. tror att ägaren innan hade bytt till något annat och när jag bytte tillbaka till ELF så blev det stor skillnade speciellt nedväxlingar till 2an. Jag skulle iaf inte ha i något annat än ELF

Hursom Fungerar det så fungerar det.

oljan köper du hos benny på Autofrance www.autofrance.se
Han skickar och du har den inom några dagar. Är ett enmansföretag så ibland får man ringa några ggr innan man får svar men det är det värt (billig och bra service på alla renaultdelar)

Jo, gissar också på det så det var nog hög tid för lite nytt smörja i lådan. Tänkte ändå beställa lite grejer från Autofrance till nästa säsong så då kanske man ska slänga med några liter Elf olja

Klippte ihop en kort film från gårdagen:
http://www.youtube.com/watch?v=xQr69riOI3M

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Janard skrev:
oljan köper du hos benny på Autofrance www.autofrance.se (billig och bra service på alla renaultdelar)
Specialoljan för dessa lådorna finns att få tag i över disk på några andra ställen också. Jag brukar handla ELF-olja hos http://bds.se/bildelar?company_id=1097&open_autobas=0 .
Man kan ju annars kolla med nå'n säljare hos TOTAL/Elf vilka distributörer de har runt om i landet.

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

Lars Falk skrev:
TOTAL/Elf vilka distributörer de har runt om i landet.

Tex autoexperten

callek
Uppsala
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Idag blev det en kort första provkörning efter vinterförvaringen. Ska byta fjädrar bak imorgon, en har rostat av längst ner och det är lika bra att hänga på två fräscha.

Har haft ett problem som jag inte blivit av med, nämligen att bilen drar till höger vid inbromsning. Samtidigt som ratten vrider sig åt motsatt håll. Efter lite efterforskning kan jag ha identifierat problemet, det finns tydligen några bussningar där rattstolpen fäster i "racket". Hittade en kille på clipsport.net som hade råkat ut för samma problem: http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?543882-Pulling-to-one-si . . . .

Är det någon Clio Sport ägare på brädan som vet vilka bussningar det rör sig?

Stockholm
Här sen Sep 2005

Vet inget om bussningarna. Men kan det inte vara glidpinnarna till bromsoken som kärvar? kan ju prova att smörja upp dem. har även hört att vissa har fått byta pinnarna.

Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

Magnus Janard skrev:
Vet inget om bussningarna. Men kan det inte vara glidpinnarna till bromsoken som kärvar? kan ju prova att smörja upp dem. har även hört att vissa har fått byta pinnarna.

Tog en titt på bromsarna i helgen, allt gled lätt och fint. Men jag gjorde om och rätt(?). Rengjorde alla glidytor och använde lite mindre smörja på pinnarna. Vilket gjorde stor skillnad. Kontrollerade även kolvarna som såg väldigt blanka och fina ut.

Syrrans katt passade på att inspektera arbetet:

Står jag på pallnit nu så bromsar den spikrakt. Men om jag smyger lite lätt på bromsen så drar den (oftast) något till höger, vilket den oftast gör om jag släpper ratten. Inte mycket men klart märkbart. Hjulinställning gjordes förra hösten, skiftade även hjulen så bakhjulen hamnade fram. Lite svårt att felsöka när beteendet inte är helt konsekvent.

Hur som helst, idag besiktades bilen. Gick igenom med en anmärkning på höger framfjäder som var av längst ner i sätet. Så det blir väl till att planera byte av framfjädrarna.

Stockholm
Här sen Sep 2005

Skoj att det blev bättre. Kan ju var pinnarna som är slitna och därför så får du inte riktigt bort problemet. Är pinnarna billiga så kan det ju vara värt att testa Du vet om www.autofrance.se antar jag Benny brukar vara billigast på renaultdelar.

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

Magnus Janard skrev:

Måste säga att det var nytt för mig trodde de var stumt monterade,
http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?597455-Steering-rack-har . . . .

Priset är rullständigt svinaktigt och viss tveksamhet om de passar en Clio 2 Mk2/3

callek
Uppsala
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
Magnus Janard skrev:

Måste säga att det var nytt för mig trodde de var stumt monterade,
http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?597455-Steering-rack-har . . . .

Priset är rullständigt svinaktigt och viss tveksamhet om de passar en Clio 2 Mk2/3

Intressant. Jag vet inte om det är problemet iof.
Men faktum kvarstår att den gärna vill dra till höger, sen om det beror på att den är spårkänslig eller något annat är en annan femma.

Renault Clio Sport 2.0 16V 2001
<<   1, 2
14098 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande