| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bultmönster ändring från 4-bult till 5-bult
|
1 besök senaste veckan (7967 totalt) |
|
Är det någon som har erfarenhet av att byta från 4-bultat hjulmönster till 5-bultat? Min fråga är vilket som är bäst av att svetsa igen bulthålen i naven för att sen borra och gänga nytt och en lös spacerplatta på 8mm eller att använda en spacerplatta med 4-bults infattning mot navcentrat och 5-bultade skruvar ut mot fälgen? Jag vill behålla inpressningsdjupet som original (Saab 9000 Aero) är 33 och använda Saab 9-3 fälgar som har inpressningsdjup 41 vilket gör att spacern bara blir 8mm tjock. Konverteringen är för att få på 17" fälgar med lägre däcksprofil än original 16" men med bibehållen rullomkrets och ET. Det sistnämda alternativet tror jag inte egentligen är ett alternativ men vill kolla med er. En fråga till angående alternativ 1 är att inte svetsa igen bulthålen och bara borra och gänga nytt vilket skulle medföra att minst 1 hål för 5-bultat kommer väldigt nära 1 hål för original 4-bult, kan det ge en försvagning? Bultcirklarna är 4/108 resp. 5/110 _________________ Sture Wasseng |
||||||
|
Re: Bultmönster ändring från 4-bult till 5-bult
Varianten att svetsa igen ett hål och sedan borra nytt och gänga kan du i princip stryka från listan. Du får härligt elak punkthärdning just där du svetsar, käkar borr och tapp eller när du lyckas få ett hål sällan ett rakt hål... Och gängan blir sällan bra heller. Vad är hålen kommer nära för dig? Givetvis blir det svagare om det kommer nära, men en bultcirkel för hjul är dimensioneringen sällan gjord för max broms/acc utan för vad folk kan dra med sina verktyg vid hjulbyte etc och få rätt åtdragning. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Tack för svaret! Jag kan stryka ett moment i alla fall och det är igensvetsningen av det gamla bultmönstret. Jag får titta på hur jag kan lägga det nya bultmönstret i förhållande till det gamla för att undvika försvagningar.
_________________ Sture Wasseng |
||||||
|
Det är ganska vanligt att man svetsar igen hålen...och borrar . Jag har inte provat själv, men tydligen går det iallafall.
Från 4x100 till 5x120 går det att botta nya hål. Det blir tight mellan två hål...men inget som skapat några problem. Vi gängar oftast i bultar från baksidan för att vara på den säkra sidan, men vi har även kört med orginalbultar från utsidan. I ditt fall skulle jag använda ett orginalhål och borra upp det tills det blir rent...och sedan specialtillverka en bult till varje nav. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Jag har svetsat och borrat om ett par nav. Det var väldigt svårt att borra i svetsen som Rolle skrev innan. En hårdmetallfräspinne hade dock inga som helst problem att göra hål i svetsen. Därefter var det enkelt att borra ytterligare några tiondelar till rätt gängstorlek. Gängningen gick såvitt jag minns ganska enkelt. Naven håller såvitt jag vet än |
||||||
|
Jag har borrat och gängat i svetsat hål där halva hålet låg i svetsen flera ggr. Inga problem, så länge man stegar upp i borrstorlek.
Har även kört pressbult (som är ännu bättre _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Sista raden! Menar du att man borrar bort alla gängor och monterar en bult från insidan av navet med presspassning? _________________ Sture Wasseng |
||||||
|
Re:
Det vore den bästa lösningen men där spricker mina kunskaper om att hitta ett nav som passar med splinsad axel och övrig infästning men om det är någon som kan leda mig i rätt riktning till en Saab 9000 -96 så är jag väldigt tacksam. _________________ Sture Wasseng |
||||||
|
Re:
Härligt att höra, då kan jag åtminstone svetsa igen det bulthål som hamnar nästan där det nya skall vara. _________________ Sture Wasseng |
||||||
|
Tack för svaren!
Jag kommer att svetsa igen ett bulthål, borra och gänga nytt mönster, använda längre bultar och montera en spacerplatta på 8mm. Spacerplatta i aluminium eller stål, spelar det någon roll? Start och broms tror jag inte spelar så stor roll men hur är det med brytningar vid kurvtagning? _________________ Sture Wasseng |
||||||
|
Re:
När börjar man ha för lite gods mellan hålen Håkan? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
När gängan går igenom den gammla, om ens då ?....förutsatt att man har fasta bultar från baksidan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Det inte Dude förstod....var att man borrar mindre hål om man ska gänga, än om man ska ha pressbullt...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
I ditt fall behöver du inte svetsa. Borra det nya mönstret mitt för en av bultarna....och borra så stort att det gammla hålet försvinner helt. Sedan skaffar du en bult per nav, som har samma diameter i basen...som det hål du borrat. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Tack för förslaget men jag vill helst ha samma typ av fastsättning på alla bultarna så jag väljer nog att svetsa igen ena hålet och gänga nytt. Maskintid i verkstad är beställt så nu är det bara att beställa däck och spacers. _________________ Sture Wasseng |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (7967 totalt) |