| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dubbelskivig koppling vs vanlig koppling?
|
3540 besök totalt |
|
Hade planerat att använda ett lättviktssvänghjul i aluminium ihop med en Sachs race tryckplatta och organisk lamell till mitt Locostbygge. Men såg nu att det fanns ett komplett kit med en dubbelskivig koppling med organiska lameller till ungefär samma totalkostnad. http://www.genuinesaab.com/catalog/p Men det jag känner mig osäker på är körbarheten samt hur mycket oväsen den medför? Har tidigare haft en Saab med en stum 4-pucks sinterlamell, och körbarheten var väl ok efter man vant sig men störde mig på transmissionsljudet/rasslet som uppkom vid friläge och motorbroms. Någon som som har erfarenhet av dubbelskiviga kopplingar och körning på gata? Tål förresten "vanliga" tryckplattor och lameller som de från Sachs Race Engineering att varvas 8000rpm? Om det inte rekommenderas så blir valet ganska enkelt. (Har provat att maila Sachs men inte fått något svar) _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Re: Dubbelskivig koppling vs vanlig koppling?
Har du bild på den "vanliga" tryckplattan? sitter tryckringen på "fjädrar/vingar"? Har du vanlig synkad växellåda? Jag kör med dubbel och känner ingen skillnad mot en enkel cinter. Tyngden på svänghjulet upplever jag göra mer skillnad än vilken koppling man har. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Det är denna tryckplatta jag menar som "vanlig" http://shop.klracing.se/sv/artiklar/ Lamellen http://shop.klracing.se/sv/artiklar/ Lådan är en standard R28 från Opel Omega, dvs synkad. Du upplever inget oljud med kopplingen? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Med vanlig låda går det säkert bra, problem kan uppstå när man motorbromsar fort tex när man växlar ner utan koppling med en dogbox. Oljud är svårt att säga då resten av bilen låter väldigt mycket men nåt ljud jag kan härleda till kopplingen just vet jag inte. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
Den dubbelskiviga organiska kopplingen kommer att ha betydligt lägre tröghetsrespons och kommer därmed att ge betydligt bättre gasrespons och något bättre acceleration på de lägre växlarna. Karnske inte helt viktigt på en Locost men ändå en skillnad att ta med i beaktandet. Jag hade nog kört den dubbelskiviga för att det kommer att vara roligare att köra bilen med den kopplingen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Ska ha detta i åtanke. Hoppas bara de inte höjer priset på dubbelkopplingen snart, eftersom det inte finns budget för ett inköp riktigt än. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Min dubbelskiviga sinterkoppling på alusvänghjul väsnas ganska rejält iaf, folk reagerar genom att tro att bilen är trasig. det skramlar på låga varv..
_________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3540 besök totalt |