| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW
|
7 besök senaste veckan (16098 totalt) |
|
Vi har kört med motor,box och kabelhärva från automat tillsammans med manuel låda.
Inga problem. Våran motor kom från en bil utan startspärr. Så...startspärren är misstänkt. EDIT...Det är inte så att det är olika fabrikat på boxarna från den gamla bilen och den nya motorn ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
okej, motorn är tidigare från en 325ia e36 automat -92 Gick fint innan jag plocka ur motorn. och den var import. Min nuvarande vita bmw e36 -92 är också import _________________ carl |
||||
|
Re:
Okej
Min vita e36 jag har hängt i motorn i är en import, och jag har läst att dom har en startspärr då. Startspärren kom till Sverige original -95 "EWS" Borde det inte gå att få nyckeln omkodad hos bmw? så slipper man trassla o ha sig med säkringsboxen där det sitter tvinnat?
_________________ carl |
||||
|
Re:
Jag har inte lärt mej det här med startspärrar än. Men det måste väl gå att använda en motorkabelhärva från en bil utan spärr ?? EDIT: Kan det skilja i kontakten mellan motor och bil, på 318 och 325 ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det går att skicka iväg boxen och få allt vad startspärrar och tjaffs bortaget Om intresse finns kan jag förmedla kontakt, kostar dock en liten slant men kan det vara värt
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
Boxen du behöver är en siemens ms41 flash. Den sitter på alla m52 med vanos. Ews sitter i boxen. Du måste även såklart ha motorkabelhärvan från vanosmotorn som sitter i. Sen kan du lämna boxen som rolf säger och få ews borttaget.
_________________ Martin Skoog |
||||
|
Jag har M52 styrboxar till salu varav den ena är en Siemens MS41 och den andra är en Bosch. Nyckel, antennring och EWS-box medföljer.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
|
Re:
Det är något som inte stämmer här. -92 var det väl inte Vanos. Men oavsett detta så måste det vara enklast att ta en motorhärva från en bil med likadan motor...som man är säker på inte har spärr. Och sedan kolla motorkontakt/karosskontakt så det inte skiljer något mellan 325 och 318. Vad jag vet så sitter det Simens i e36 -92. Samt...som jag sagt förut.....det går inte att blanda Simens och borsch ....box och härva. EDIT: Varför ska man blanda in en box fråm M52 i en M50 ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
I papprerna från gamla bilen stod det att det var en vanos Jag fick låna en box från en Bmw 325i -93 dme bosch Men vill ändå inte starta, Kollade första tändstiftet och det kom gnistor då, det va väldigt blött stift. men den hostar typ när man försöker starta. Med startgas vill det mer o mer. Eventuellt kanske den är tjurig eller så måste en kabel ha hamnat fel vid monteringen av härvan(?) Jag tror inte jag har någon startspärr i denna, för jag har gått igenom hela instrumentet och under säkringsboxen. Finns inget som tyder på någon efter monterad startspärr
_________________ carl |
||||
|
Re:
Vanosen har en bula framåt på vemtilkåpan och toppen. Ickevanosen är helt rak i fram. Du måste ta reda på vad det satt för box orginal, till den motor du satt i. Det måste BMW kunna svara på. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
______ Jag har ingen knöl på ventilkåpan, när jag sökte på förra bilens regnr stod det vanos, därför jag blandat ihop det antar att motorn är monterad som bytesmotor i förra bilen. Men det är ingen vanos som satt med Automatarens box är en: DME - 0261 200 402 (med denna box får jag inga gnistor på stiften) Jag fick låna en kompis box från en Vanos: DME 0261 200 413 (får gnistor på stiften, och bilen startar inte det typ hostar ibland, antagligen får kamaxelgivaren eller velaxelgivaren fel impulser?) Jag vet bara inte vad slutsiffrorna på boxen jag skall ha: 0261 200 4-- ? Jag är hundra på att det är boxen som det är fel på, frågan är vad det är för box. Motorn är en M50B25 2.5L - 92a ( innan var det en automat, senare konverterad till manuell låda med en manuell kabelhärva.) _________________ carl |
||||
|
Ickevanos ska ha box nr ... 402
Vanos ska ha boxnr ... 413 Det är inte EVS II som krånglar (kom -95, så glöm allt snack om styrbox, antennring, nyckel osv), på en så gammal om EVS krånglar så går inte startmotorn runt. Har du satt kamaxel o vevaxelgivare rätt? Prova byt plats på kontakterna. Prova även att bygla soppapumpen (det blå relät uppe mot förarsidan). Det är även troligt att startspärren jävlas pga. det var en automat (går ju bara starta i P och kanske N?), felet bör ligga där. Manuell box så ska den starta tycker jag. _________________ Björn A |
||||
|
Re:
Som jag sagt...det fanns inga Vanosar -92
Skönt att det finns folk som har ordning på siffrorna..
Vi har kört automat-motorkabelhärva och boxar i manuella bilar.....och har aldrig gjort något åt startsignalen från lådan. Bara att plugga i och köra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Klockan var tidigt när jag skrev, tänkte inte på -92, men vanos kom väl -93 och då kan den varit uttagen 92. Det är lite lurigt det där med årsmodeller.. Bra att veta, har aldrig manuell-konventerat men har planer på det, så det var bra info!
_________________ Björn A |
||||
|
Re:
Okej! Jo jag har testat shifta kablarna mellan kamaxel och vevaxelgivare men blir ingen skillnad då jag inte har rätt box.. _________________ carl |
||||
|
Re:
_________________ carl |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW
|
7 besök senaste veckan (16098 totalt) |