Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1385 besök totalt |
Uppdaterad lista på alla svenska banracingserier
Patrik Petersson skrev förra året en fenomenal genomgång av alla racingserier man kan välja på här i Sverige inkl. en liten beskrivning av varje. https://rejsa.nu/artikel.php?t=6904 Men nu är det 2004 och jag försöker uppdatera en ny komplett lista. Observera att det gäller racingserier och inte arrangörer (STCC, SLC, SSK har ju tex hand om flera serier var) Den nedanstående listan är vad jag lyckats skrapa ihop så här långt. Det fattas lite länkar (vissa serier har iof kanske inga egna websiter utan finns bara på arrangörens sida) All hjälp mottages tacksamt. Det är ju bra att ha en komplett lista över svensk banracing :-D ------------------------------------------------------------------------- Roadsport - www.mgcc.nu Modsport - www.modsport.just.nu Fyndbörsen Cup - finns egen sida??? Arras av SSK Kamasa Tools Cup - finns egen sida??? Arras av SSK Sydracingserien - www.soedrabf.se Locost - finns egen sida??? Arras av SLC RHK - www.rhkswe.org SSK Classic - finns egen sida??? Arras av SSK HTCC - www.htcc.nu (i princip nedlagt om jag fattat det rätt) BMW Cup - www.bmwsc.com Beetle Cup - www.nordicbeetlecup.com Alfa Corse - www.alfaromeo.org S40 Challenge - www.s40challenge.nu S60 Challenge - http://motorsport.volvocars.se/templ Volvo original Cup - www.volvooriginal.com Renault Clio Junior Cup / Renault 5 Junior - finns egen sida??? Arras av SSK Porsche Challenge (under PCSR) - www.pcsracing.nu Carrera Cup (under STCC) - www.carreracup.nu Ferrari Challenge - www.ferrarichallenge.dk Camaro Cup - www.camarocup.com SSK Klass 3 - finns egen sida??? Arras av SSK V8 Challenge - www.slc.se SLC GT - www.slc.se Nordic Supercar - www.supercar.se (Norsk) Clubman Cup - www.racersport1800.com Svenska RS Le Mans - www.srsc.nu Radical only Cup - www.radicalmotorsport.se Superkart - www.superkart.nu Formel Ford Zetec - www.formelford.net Formel Ford 1600/1800 - finns egen sida??? Arras av SSK Formel Renault - ?????? STCC - www.stcc.se Långlopp: SLC endurance - www.slc.se ERF - www.erf.nu Mellansvenska långloppserien Östgöta Racing - www.msls.info DFDS - www.bmcmotorsport.com NSHC Euromaster - www.karlskogamotorstadion.com/nshc/m HT2 - www.ht2.nu High Coast Racing - www.highcoastracing.tk 9-timmars - www.9-timmars.com - _________________ ![]() |
||||
Hela SSK-ligan finns på sskracing.com
Dessutom kan du skriva "Renault Clio Junior Cup / Renault 5 Junior", eftersom det är meningen att R5'orna ska på sikt ska bytas ut mot Clios. R5 hade en egen hemsida på min tid, men jag tror den är nere nu. Carrera Cup finns på carreracup.nu ![]() _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Tackar! ![]() ![]() Jo, det där med SSK vet jag. En del serier har ju inte någon egen website, men jag försöker hitta så många som möjligt iaf innan jag ger upp och skriver länken till arrangören istället. _________________ ![]() |
||||
På tal om ingenting...
![]() https://rejsa.nu/arrangorer.asp#61 _________________ ![]() |
||||
_________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Nja, Bosse Lindman borde ju veta men http://www.classicsaabracing.com har ju en del info. Annars så finns ju 1000cc-tråden här på forumet... _________________ 911SC -82 |
||||
1000cc Cup - Racing till tusen....
Jo vi med "Tusenkubikare" ska köra lite kul racing i sommar också. Det blir totalt 5 race vid 4 racehelger. Samtliga dessa helger sammanfaller med RHK-Cup deltävlingar, då 1000cc Cupen är en av RHK-klasserna. DT 1 8-9 Maj, Kinnekulle DT 2 5-6 Juni, Gelleråsen (Velodromloppet) DT 3 10-11 Juli, Knutstorp (MGCC) DT 4 10 Sept Mantorp (NM) DT 5 11 Sept Mantorp (final) När vår webmaster på www.classicsaabracing.com får lite tid över för racerhobbyn igen kommer tävlingskalendern att uppdateras, likom lite annan nyttig info om tävlingar, förare och bilar m.m. Gillar man historisk racing med små standardbilar av gammal god årgång rekommenderas ett besök på sajten! (framöver kommer vi att skilja mera tydligt på sajten på det rent Saab-relaterade och 1000cc Cup, där man givetvis också får åka andra märken än Saab) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Man kan väl egentligen säga att 1000c är en av ganska många klasser i RHK då? Hur kör man i RHK f.ö. när det gäller olika klasser? Kör man en bunt race där varje race innehåller en bunt olika klasser? Eller kör alla klasser på en gång?
_________________ ![]() |
||||
1000 cc Cup
Tack Johan ![]() Nu kom jag ihåg att datera upp vår 1000cc Cup tråd med kalendern också....' Magnus: Ett försök till att bena ut RHK cupens upplägg och klasser/heat. ![]() RHK Cupen körs över 6 race (+ i år ett Nordic Meeting om 3 race för vissa klasser) De heat som vi kör är: GT o Standard 0-1300cc, upp till 1965 års modell (inkl. 1000 cc Cup) GT o Standard 1300 o över, upp till 1965 års modell GT o Standard upp till 1976 års modell Racersportvagnar upp till 1986 Förkrigsracers o Midget 500 cc Fvee 1300 och Formula Junior Formel Ford 1600 o 2000, Formel Super Vee, F3, F2 upp till 1986 (jo vi har några Formula 2 med också!!) Det gör totalt 7 heat (+ sportvagnsseriens heat, när de kör tillsammans med oss) Nytt heat för i år är eget heat Racersportvagnar vilket blir övervägande Sports 2000 bilar från Lola, Tiga och Royale. Dessutom har standardklassen upp till 1965 blivit så pass stor (över 50 ekipage) att vi i år prövar att dela den över/under 1300cc. För att få tidsschema och heatindelning att fungera kommer GT bilarna upp till 1965 att köra med standardbilarna enligt samma indelning. Dessa är i dagsläget tyvärr inte lika många som oss standardbilar, (ca 15 st) men desto finare, med bl.a. Jaguar E-type Low Drag Coupe, Lotus Elan, Triumph TR3, Porsche 356 m.fl. Generellt kan sägas att vi så långt som möjligt försöker köra våra heat indelade så som de kördes när det begav sig. Men viss blanding av biltyper är nödvändigt, då historisk racing spänner över allt från en Bugatti ifrån 1923 till en Formel 1 från 1986. Det är alltså många tidsepoker och biltyper som ska samsas på banan! Tror nya Appendix K (det historiska reglementet) innehåller över 80 olika klasser.... Ta t.ex. Formel heatet där Formel Ford 1600 dominerar. Där köra man också de F2 racers som finns. Det är i regel endast 1-2 ekipagei F2 , så eget heat är ju inte så meningsfullt. Vi har emellertid en sympatisk (tycker vi) praxis. Alla som har en historisk racer, ska få tillfället att tävla med den, vilket gör att vi ibland kan få acceptera lite udda blandingar på bilar i ett heat. Detta är nog ibland lite knepigt för åskådaren att få grepp om, men för oss deltagare brukar det itne vara några problem. Avslutningsvis; Efter att sedan 1969 ägnat mig åt både racing och rally som funktionär, förare, kartläsare, speaker m.m. måste jag påstå att hsitorisk racing är oslagbart som kul klubbracing! Spelar ingen roll om du har en liten två-takts Saab eller Formel Vee eller en extrem F2:a eller en exklusiv Jagga eller Ferrari, du har lika kul på lika villkor oavsett redskap! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Södra Bilsportsförbundet har sin distriktsserie .. Grupp 1/N reglemente (standardlättning tillåten, 8,5 kg/hk) som körs på Knutstorp.
Datum: 24 apr 15 maj 21 aug 11 sep 12 sep 03 okt Mer info |
||||
Tack! Såg att Volvo original cup var med o körde samt SRS light och SRS? Va e de? _________________ ![]() |
||||
Har hört talas om någon icke-SBF-ansluten serie vid namn "gasa tills det rasar"
De kör bland annat på Kinnekulle vet jag.. Det är några killar på skolan som åker med en Renault 5 med volvosnurra i den serien. För närvarande fri trimning och enda reglementet som finns är det ur säkerhetssynpunkt. Säkert folk här som vet mer... |
||||
Här är en länk till GTR http://www.mamut.com/gtr
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1385 besök totalt |