Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur ska en bra video vara för att visa en bana för nybörjare
1548 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Jag funderade på om jag skulle göra "snackvideos" för de olika svenska banorna som komplement till den info som finns på banguidesidorna här på Rejsa.

Min tanke är inte att videon är till för erfarna banåkare utan för de som fortfarande trevar sig fram lite, från nybörjare till medelkunniga. Och att filmerna även ska vara intressanta om man aldrig varit på just den banan förut, lite fylligare på info än en ren snacklös banvideo helt enkelt

Så frågan är kan det här stuket vara något? Det är kass ljudkvalite på snacket, överse med det please Är det för långt, fattas vissa saker i snacket, ja... kreativ konstruktiv kritik mottages tacksamt Jag kan tänka mig man ska ha annan kameraplacering, kanske två kameror, men vad jag är mest intresserad av är om själva snackupplägget bör ändras.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är en kanonservice att erbjuda!! thumbs up

Men insugsljudet från CLSen gör för stort anspråk på det egentliga budskapet i videon

Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Som en novis tycker jag att det var en bra film. Funderar på vad som är bäst, om man skall börja långsamt eller som du gör nu avsluta långsamt. Om det finns möjlighet vid skapandet av filmerna tror jag att det är bättre att börja långsamt och sen öka farten.
Snacket tycker jag är på rätt nivå.
Bra jobbat!

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kameran måste bak så man ser mer av banan där bilen är, förmodligen skulle det vara bra att ha den på taket så man kan se banan och bilens placering på denna.

Sen är det lite halvjobbigt att se nån köra det hårda spåret över alla curbs i supersnabbt tempo på en gokartbana det första som händer...
Tror man skulle må bra av en banskiss med kurvnamn kanske kompletterat med vyer från förarplats (stillbilder) på de delar av banan man diskuterar. Alltså innan man visar film från banan.
När man väl börjar filmen skulle man kunna köra några långsamma varv där man kör övertydligt spår tillsammans med repetition av kurvnamn och sen öka takten efter hand.

Olika bilar?

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Videokameran på ett trebensstativ stående i bagaget på bilen så man kommer upp nån halvmeter över takhöjd?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Långsammare först, lite snabbare sen. Absolut. Tänkte inte på det helt enkelt. Tänkte inte mycket alls, bara drog ut o körde o höll låda Därför kanon att få feedback thumbs up

--------

Ang. kameravinkel osv, perfekt vore väl egentligen att ha en annan bil i bild en lagom bit framför den egna.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Sen är det lite halvjobbigt att se nån köra det hårda spåret över alla curbs i supersnabbt tempo på en gokartbana det första som händer...
.......
När man väl börjar filmen skulle man kunna köra några långsamma varv där man kör övertydligt spår tillsammans med repetition av kurvnamn och sen öka takten efter hand.

Eehhh, "för nybörjare"... ehhhrrmm.... en liten miss i det pedagogiska upplägget

MaZ skrev:
Tror man skulle må bra av en banskiss med kurvnamn kanske kompletterat med vyer från förarplats (stillbilder) på de delar av banan man diskuterar. Alltså innan man visar film från banan.

Banskiss bör jag gjort först förstås så en sån ska finnas till filmtittandet (jo, jag vet att några banor fortfarande fattas bland banguiderna). Det där med stillbilder har jag funderat mycket på. Både som klicka-på-banskissen för att få en "kör-vy" över just den platsen osv. eller bildspel ett varv eller att man i en video stannar filmen och ritar lite pilar om apex osv och sen rullar igång vidare i videon igen. Har kännts lite mastigt att ta tag i men samtidigt något jag gärna skulle vilja göra. Men puuuhhh...

Stockholm
Här sen Jul 2004

Se till att herr Thomés filmer visas i slowmotion bara.
Annars blir det svårt för dig att hinna kommentera i filmen utan att låta som en "klämkäck kis" från tidigt 40-tal

EDIT:
Dessutom vore det smutt om det gick att välja valfri dialekt på kommenteringen genom ett litet klick

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Se till att herr Thomés filmer visas i slowmotion bara.
Annars blir det svårt för dig att hinna kommentera i filmen utan att låta som en "klämkäck kis" från tidigt 40-tal

Jag får göra film för banor som inte har lika många svängar per sekund som Salabanan

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trevligt initiativ helt klart. Kanske skulle det vara trevligare att du först körde banan och sen kommenterade. På så sätt låter det mindre ansträngt och stressande, men å andra sidan försvinner ju känslan då. Nackdelen blir ju att det blir mer av en produktion och inte lika spontant. Man vill kanske åt närvaron i en direktkommenterad film.

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006

Namndispens
Namndispens

Kanonidé Magnus!

Ett långsamt varv med snack förljt av ett snabbara tror jag är bra. Och banlayoten i bild hjälper mycket, med RaceRender får du ju dessutom en liten punkt som visar var på banan bilen är.

Den här videon tittade jag mycket på innan besöket på Paul Ricard, kändes som det gjorde stor nytta när man kom dit:

http://www.youtube.com/watch?v=AWqafbjxNsg

Ja, det är på franska och kvaliteten är inte den bästa (framsteg har gjorts sedan 2007!) men ni fattar grejen. Enda som saknas tycker jag är banlayoten i ett hörn. Lägg också märke till de röda punkterna som visar vad man kan sikta på.

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Sugkopp på taket så man ser både huven och framskärmarna på bilen. Man får en bra överblick på banan samt hur man bör placera bilen. Kommentarerna lägger du med fördel på senare.

EDIT. Något som är riktigt smutt är förare som klarar av att förklara "såhär gör jag därför att" tex skulle det kunna vara att jag tar det här spårvalet med min FWD bil men om du kör FWD skulle du troligen vilja bromsa djupare in i kurvan för att ha marginal att kunna låta bilen driva ut mer under gaspådrag i utgången. Eller jag tar det här spårvalet för att just här på banan är det bättre grepp. Ja du fattar principen.... Kanske något för Mattias Andersson att visa, 1 varv på Mantorp RWD style och 1 varv FWD.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Oavsett HUR man löser det tekniska och hur man formulerar sig så måste jag säga att grundtanken är fantastiskt!! Underbart omtänksamt och säkerligen högst uppskattat av folk med mindre rutin överlag eller på specifik bana. Det blir ett grymt lyft att lägga in en film som denna på den sida där du samlat info om dom olika banorna.

thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010

Schmiedmann har ju ett Gäng bra filmer, alltså där kameran sitter på ett bra sätt.

denna till exempel

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Mikael_S skrev:
Kanonidé Magnus!

Ett långsamt varv med snack förljt av ett snabbara tror jag är bra. Och banlayoten i bild hjälper mycket, med RaceRender får du ju dessutom en liten punkt som visar var på banan bilen är.

Den här videon tittade jag mycket på innan besöket på Paul Ricard, kändes som det gjorde stor nytta när man kom dit:

http://www.youtube.com/watch?v=AWqafbjxNsg

Ja, det är på franska och kvaliteten är inte den bästa (framsteg har gjorts sedan 2007!) men ni fattar grejen. Enda som saknas tycker jag är banlayoten i ett hörn. Lägg också märke till de röda punkterna som visar vad man kan sikta på.

Det där var ju grymt trevligt, en lite prick som irrar runt och visar tangeringspunkter gav ju massor och är enkelt att göra. thumbs up
För övrigt så bör man tänka på att den första chikanen är glashal om man har helt nya R-däck och banan är runt nollan...

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Inte så mycket nybörjarfilm, men kanske lite inspiration till avslappnat kommentarspår

Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Bra & kul ide!

Lite inspiration,
http://www.youtube.com/watch?v=Zn3sl0yurpI

1548 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande