Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Filmen om Dalslands Ring är KLAR!
5203 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Bengt-Åce Liljevind har lagt ner massa energi på att få ihop en tre timmar lång dokumentär om den tyvärr sedan länge uppgrävda räserbanan Dalslands Ring. Han har lagt ut en trailer med mängder av gamla race. Missa inte trailern den är FANTASTISK!
Gissa om man måste köpa filmen efter att ha sett trailern

Här finns trailern och info om hur du beställer DVD eller VHS: www.racefoto.se

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ELMIA i helgen som var:

Lidköping
Här sen Nov 2002

Mathias Johansson köpte filmen utan att tveka när vi var på Elmia. Han kanske kan bidra med en recension.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vore kanon!

Motala
Här sen Dec 2002

Jag köpte en för flera veckor sedan så nu är det bara att vänta på att postmannen ska ha med sig ett ex.

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Förhoppningsvis köper svärfar den så man kan snålglo lite.
Delar till bilen och pengar i spargrisen till ett Weitec coilover kit har prioritet just nu.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Självklart är kultrullen beställd, då Bengt-Åce varit förutseende nog att ställa trailern till 1000cc Cupens förfogande vid vårt uppstartsmöte. Väntar nyfiket på brevbärarens leverans.

När man kikar på trailern slås man av hur säkerhetstänkandet förändrats lite
Inte så konstigt att banan lades ned i våndorna efter Gelleråsolyckan.
Idag hade man lätt kunnat fylla igen de spännande krondikena för att få bilarna att stanna
ngt mjukare vid en avåkning.
Den vita 142:an som skymtar lätt stukad i ett dike tror jag är den nuvarande däckhandlaren Bosse "Emma" Emanuelsson.
Den gula T70 är givetvis Bonnier, men vem är det som snurrar med den röda? Norinder eller Rosqvust?
Episoden med de vilt snurrande och krockande Fvee-bilarna är ju rätt kittlande, speciellt när funktionärarna dansar runt den snurrande bilen.....
En annan favorit är när Rune Tobiasson (tror jag) bredsladdar elegant med den ljusblå Rekord 1900 Gr 5:an.

När jag ser dessa filmbilder idag, har jag inte alls svårt att förstå varför jag som liten grabb de åren tyckte standardvagsnracing var det tuffaste som fanns. Åsikten har hållit i sig sedan dess....
Som tur är finns numera historisk racing så att dessa bilar kan ses live igen.
Måste erkänna STCC är i jämförelse.....

Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003

Är det inget ljud på trailern?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Nicke Lindgren skrev:
Är det inget ljud på trailern?

Nej jag har inget ljud heller, men dessa filmer är väl ursprungligen super 8 eller singel 8 filmer som är lagda på video tape (på den tiden var ljudfilm aaaningne mera sällsynt, än vad det blev när videotekniken kom....

Tror att det var musik när jag såg trailern på videorulle (men är inte säker, vilket närminne...)

Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Nisse ringde och bad om en recension om filmen, och den kommer ikväll.

Enda uttalandet just nu är: KÖP!!! thumbs up

Göteborg
Här sen Nov 2002

Var den nylagda asfalten hal eller var dom helt enkelt riktigt dumma i huvudet förr?

De där däcken var ju iof liite snällare vid sladd men det där var ju nästan löjligt :woot:

Synd att man inte visste det i Söndags när man passerade inköpsstället i Billingsfors.
Blir definitivt ett köp! thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Sådär, nu kommer recensionen:

Jag har suktat efter filmen sedan jag såg att det skulle göras en film om Dalsland Ring.
Är jag nöjd efter att ha sett den? Ja, man tror ju lätt att 3 timmar och 22 minuter gamla racingsnuttar blir trist efter ett tag, men icke!
Fotot är bra, om än en del skakiga inslag som dock bara ökar känslan, bra färg är det oxo, det enda som saknas är motorljud eftersom alla filmklipp givetvis är filmade med smalfilmskameror som fanns i husen då.

Lars Åce Liljevind och Erik Berger guidar genom filmen med anekdoter och fakta på ett bra sätt, dessutom berättar många kända förare och andra personer minnen från banan, och reflekterar över däckutveckling osv.

Filmmateriel från samtliga tävlingar finns på filmen, även MC.
Extra kul är det att följa utvecklingen vad gäller bilar säkerhetstänkande mm. Skojigt att se den bortglömda (?) klassen formel vee oxo.

Guldkornen är bl.a förutom ovan en fight mellan Reine Wisell och Ronnie Peterson som Reine exalteras över, och en modellfilm (mkt välgjord!) som gjorts som genrep innan banan byggts.

Mycket racebilder med "vanliga" bilar som Amazon, Cortina, Rekord mm.
Sådana som jag som även går loss på t.e.x Carrera 6, Lotus Elan, 911:or, Lola och Chev. Camaro får oxo sitt lystmäte.

Svårt att inte vara positiv, gillar du Dalsland Ring och Svensk racinghistoria överlag så är detta ett solklart köp! thumbs up

Tydligen planeras även en "nostalgi" film med överblivet materiel som mer inriktar sig på förare, oxo värd att sukta efter...

Efter att ha sett filmen i helgen åkte jag till platsen på utflykt för att återigen förfäras åt att banan är borta, jag inbillar mig nog att nästa gång, då ligger den kvar...

Kanske en historisk rejsa-utflykt i vår/sommar?

Tyresö
Här sen Feb 2003

[quote="MaZ"]Var den nylagda asfalten hal eller var dom helt enkelt riktigt dumma i huvudet förr?

Snarare så att funkisarna inte riktigt visste vad man använde en röd/gul randig flagga till....
Brukar hända i dagens racing också, senast på Mantorp i höstas körde vi 2-3 varv innan posteringarna insåg att vi inte helt plötsligt fått kollektiv hjärnblödning bakom våra rattar
Tyvärr han en av kamraterna lägga sin bil på taket i parisen under tiden
Men sånt händer och ingår i sporten ingen skugga på våra funkisar som ställer upp för att vi bortskämda ska kunna leka racerförare thumbs up

Sedan törs jag väl påstå efter att kört med allt från Dunlop Racing a'la 60-tal till dagens slicks, att det krävs betydligt mer hår på bröstet med diagonalracing däck anno dazumal än dagens bekväma racingpuckar. (så nog var man lite dummare förr trots allt... )

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Filmen är beställd!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Filmen har kommit!

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sörpan skrev:
Filmen har kommit!

hur dags dyker "Filmen har setts" upp???

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Jag fick min i går, har bara hunnit se en halv timme på den, men den verkar verkligen lovande. thumbs up

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Fick också min rulle igår.
Skulle bara titta en liten stund, men disponerade om kvällen, med nybryggt kaffe och såg i princip hela rullen. (min var lite mysko i mitten av rullen då en del inslag från första halvan av filmen kom tillbaka i sin helhet )
Frånsett det är det verkligen en höjdare, där hela anslaget är på en lagom opretantiös nivå, som jag tycker speglar tidsandan i den period som filmen avhandlar. thumbs up
F3 inslagen med kommentarer av Reine Wisell som även filosoferar lite kring körning och tidens vedermödor i racing är nog filmens höjdpunkt i mina ögon.
Pickos medverkan kring bl.a. Carrera 6 är också bra.
Läckrast att se på är annars heaten med Gr 5 bilar. Brastads Opel är bara för go. Faktiskt tycker jag den ljusblå Rekorden är fräckare en Steinmetz Commodoren.
Sedan har jag ju som Saab-fantast svårt att bortse från Sigge Johanssons extrema Saab V4 med komperrsormatning.
T.o.m. Volvo bilarna ser ju raciga ut

Ni som inte köpt har missat något, om ni uppskattar racing även från igår!
...eller som en motorjournalist skrev om den här epoken: "När racing var på riktigt!"

Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

Bosse L skrev:
Den gula T70 är givetvis Bonnier, men vem är det som snurrar med den röda? Norinder eller Rosqvust?

Det var Ulf Norinder, gick under smeknamnet "Snurrinder", utav någon konstig anledning
Detta fick jag reda på av en jämnårig bekant, boende i Bengtsfors, som var på varje race med sin far när det begav sig.

/LOLA-Christian
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

steffe skrev:
Sörpan skrev:
Filmen har kommit!

hur dags dyker "Filmen har setts" upp???

Snart...

Citera
Allmänt banåkaforum
5203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande